8 października w Luksemburgu odbyło się posiedzenie unijnej Rady ds. Transportu, Telekomunikacji i Energii (TTE). Jednymi z najistotniejszych, omawianych w czasie posiedzenia spraw były ustalenia dotyczące projektów dwóch aktów prawnych z zakresu części politycznej IV pakietu kolejowego.
W świetle przepisów, operatorzy kolejowi mieliby zapewniony równy dostęp do sieci kolejowych w krajach członkowskich Unii Europejskiej, w krajowych przewozach pasażerskich. Prywatni operatorzy mogliby także startować w przetargach na świadczenie usług publicznych.
Rada ds. Transportu, Telekomunikacji i Energii określiła, że przetarg ma być zasadniczą drogą do pozyskania kontraktu na świadczenie usług publicznych. Pomimo tego, TTE chce pozostawić furtkę do przyznania kontraktów bez ogłaszania przetargu, ale w sytuacji, gdyby np. charakter regionu, czy ukształtowanie terenu, pozwalały na prowadzenie przewozów tylko przez jednego, przystosowanego do specyficznych warunków regionu operatora.
Liberalizacja w 2020?
O liberalizacji rynku przewozów pasażerskich w Europie mówiło się od dawna. W dotychczasowych zapowiedziach jako datę początkową tego procesu przyjmowano rok 2019, jednak z informacji przedstawionych w czasie posiedzenia TTE wynika, że proces ten miałby ruszyć w roku 2020 i być wdrażany stopniowo.
- Porozumienie w sprawie IV pakietu kolejowego toruje drogę wyższej wydajności i jakości usług kolejowych w Unii Europejskiej. To z kolei przyniesie korzyści dla obywateli, przedsiębiorstw i samorządów Unii Europejskiej - powiedziała unijna komisarz ds. transportu Violeta Bulc. - Cieszę się, że ministrowie podzielili opinię, iż stopniowe otwieranie rynku jest odpowiednim sposobem, aby osiągnąć te cele. Wdrożenie pakietu jest teraz najistotniejsze - dodała.
W tej chwili prywatne przewozy pasażerskie funkcjonują na wybranych trasach m. in. w Austrii, Wielkiej Brytanii, Czechach, Niemczech, we Włoszech, Holandii oraz w Szwecji, chociaż operatorzy podkreślają, że uzyskanie pozwoleń na prowadzenie nowych połączeń jest bardzo czasochłonne, a dodatkowo prywatni operatorzy niejednokrotnie napotykają przeszkody ze strony państwowych przedsiębiorstw.
Dyrektywa rozdzielności
Rada ds. Transportu, Telekomunikacji i Energii zajęła się także dyrektywą dotyczącą zarządzania infrastrukturą kolejową (tzw. dyrektywą ws. rozdzielności). Celem tej reformy jest wzmocnienie niezależności zarządców infrastruktury, czyniąc ich odpowiedzialnymi za wszystko, co związane z siecią, w tym plany inwestycyjne i utrzymaniowe. Ta zmiana ma za zadanie przede wszystkim wprowadzenie zabezpieczeń przed transferem środków finansowych pomiędzy zarządcą infrastruktury i operatorem kolejowym w ramach holdingu.
Osiągnięte porozumienie oznacza, że teraz mogą już rozpocząć się negocjacje w sprawie zmian na rynku przewozów pasażerskich w Parlamencie Europejskim.
Zapraszamy na V Kongres Kolejowy, który odbędzie się 28 października 2015 roku w Katowicach. W tym roku wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi analiza polskiego rynku kolejowego oraz kwestia przygotowania inwestycji w infrastrukturze kolejowej.
Więcej informacji o Kongresie znajdziesz TUTAJ.
