Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Otwarcie korytarza Bałtyk - Adriatyk

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Autor:

PKP SA

Data publikacji:
11-11-2015
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
PKP SA

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Otwarcie korytarza Bałtyk - Adriatyk
Korytarze towarowe mają stanowić trzon transportu na jednolitym rynku europejskim i zrewolucjonizować połączenia między regionami Europy. Taką rolę będą pełnić m.in. przebiegające przez Polskę korytarze towarowe: korytarz nr 5 Morze Bałtyckie – Morze Adriatyckie i korytarz nr 8 Morze Północne – Morze Bałtyckie.

Uruchomienie korytarzy towarowych polega na uruchomieniu na rynku nowej oferty dla przewoźników kolejowych wykonujących przewozy międzynarodowe. Oferta ta opiera się na działalności punktu kompleksowej obsługi wniosków (corridor one stop-shop - C-OSS), o  oferowaniu przez punkt tras wstępnie ustalonych oraz rezerwy zdolności przepustowej. Wnioskodawca będzie składać wniosek i otrzyma na niego odpowiedź w jednym miejscu, w  ramach jednej operacji, dla pociągów towarowych przekraczających co najmniej jedną granicę w jednym korytarzu towarowym.

Stworzenie korytarza towarowego zobowiązuje zarządców infrastruktury do świadczenia usług wysokiej jakości na rzecz przedsiębiorstw kolejowych w międzynarodowym ruchu towarowym.

Polska dołączyła do krajów Unii Europejskiej, w których już funkcjonują korytarze towarowe. Otwarty korytarz towarowy pozwoli na przepływ większych ilości towarów między ośrodkami przemysłowymi znajdującymi się wzdłuż niego, a także wpłynie na wzrost atrakcyjności międzynarodowych kolejowych przewozów towarowych. Sieć korytarzy towarowych to szansa na spełnienie biznesowych potrzeb przewoźników, spedytorów, operatorów logistycznych, właścicieli i zarządców terminali przeładunkowych.

Korytarz nr 5 Morze Bałtyckie – Morze Adriatyckie połączy polskie porty z portami Morza Adriatyckiego. W jego wdrażanie zaangażowane są: Polska, Czechy, Słowacja, Austria, Słowenia oraz Włochy. Korytarz towarowy nr 8 Morze Północne – Morze Bałtyckie wdrażany jest przez Polskę, Belgię, Holandię, Niemcy, Czechy i Litwę i będzie stanowił łącznik między wschodem i zachodem Europy.

Czym są koreytarze transportowe?

Korytarze dedykowane kolejowemu ruchowi towarowemu tworzone są na mocy Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE nr 913/2010 z dnia 22 września 2010 r. w sprawie europejskiej sieci kolejowej ukierunkowanej na konkurencyjny transport towarowy (dalej Rozporządzenie 913/2010). Wdrażanych jest 9 korytarzy towarowych, w tym dwa przebiegające przez Polskę.

PKP Polskie Linie Kolejowe zainicjowały współpracę państw, przez które przebiegają korytarze 5 i 8. W celu dobrego przygotowania do uruchomienia korytarzy oraz sprawnego ich funkcjonowania, dla każdego korytarza stworzono międzynarodowe struktury zarządcze oraz powołano grupy robocze, w  których biorą udział przedstawiciele zarządców infrastruktury. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zapewniają także, za pośrednictwem powołanych biur, obsługę korytarzy.

W styczniu 2016 r. C-OSS obu polskich korytarzy opublikują oferty tras wstępnie ustalonych (PaPs). Przewoźnicy kolejowi będą mieli czas do kwietnia na podjęcie decyzji, z których z tych tras zamierzają skorzystać. W efekcie pierwsze pociągi korytarzowe pojadą w grudniu 2016 r. – czyli od kolejnego rozkładu jazdy. Publikowanie tras wstępnie ustalonych gwarantuje między innymi zharmonizowanie czasu przejazdu na granicach poszczególnych krajów oraz wykorzystanie tras odpowiednich dla transportu towarowego.

Informacje nt. oferty korytarzowej będą znajdowały się na stronie internetowej korytarza towarowego oraz w Dokumencie Informacyjnym Korytarza (Corridor Information Document – CID). Strona internetowa korytarza nr 5: www.rfc5.eu.

Korytarz towarowy jest częścią istniejącej sieci kolejowej, a poprawa parametrów polskiej sieci kolejowej następuje wraz z kolejnymi pracami inwestycyjnymi PKP Polskich Linii Kolejowych które zostały zawarte w przyjętym we wrześniu Krajowym Programie Kolejowym (KPK). Do 2023 roku według KPK w  polską kolej zainwestujemy 67 mld zł. Te gigantyczne pieniądze pozwolą dokończyć prace na liniach pasażerskich, ale przede wszystkim skupić się na poprawie warunków dla przewoźników towarowych poprzez likwidację setek punktowych ograniczeń prędkości i eliminację tzw. „wąskich gardeł” dotyczących w szczególności obszaru Górnego Śląska i Zagłębia, granicy wschodniej czy stacji portowych (Gdańsk, Gdynia, Szczecin, Świnoujście).

Przewidywane efekty na koniec obecnej perspektywy finansowej to blisko dwukrotne zwiększenie średniej prędkości handlowej dla przewozów towarów, uzyskanie efektu sieci, czyli jak najdłuższych i  skorelowanych ze sobą odcinków o parametrach odpowiadających potrzebom klientów kolei.

Partnerzy uczestniczący we wdrażaniu korytarza nr 5:
•    PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
•    Rete Ferroviaria Italiana S.p.A (Włochy)
•    Správa železniční dopravní cesty, státní organizace (Czechy)
•    Železnice Slovenskej republiky, Bratislava v skrátenej forme “ŽSR” (Słowacja)
•    ÖBB-Infrastruktur AG (Austria)
•    SŽ-Infrastruktura, d. o. o. (Słowenia)
•    AŽP Javna agencija za železniški promet Republike Slovenije (Słowenia)
 

Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Europa Karpat apeluje o fundusze na transport

Infrastruktura

Europa Karpat apeluje o fundusze na transport

inf. pras. 27 lutego 2023

Coraz bliżej nowej sieci TEN-T

Infrastruktura

Coraz bliżej nowej sieci TEN-T

Redakcja 06 grudnia 2022

Komisja Europejska: Modernizacja kolei musi przyspieszyć

Prawo i polityka

Wdrażanie kolejowego korytarza towarowego Bałtyk - Adriatyk

Infrastruktura

Zobacz również:

Europa Karpat apeluje o fundusze na transport

Infrastruktura

Europa Karpat apeluje o fundusze na transport

inf. pras. 27 lutego 2023

Coraz bliżej nowej sieci TEN-T

Infrastruktura

Coraz bliżej nowej sieci TEN-T

Redakcja 06 grudnia 2022

Komisja Europejska: Modernizacja kolei musi przyspieszyć

Prawo i polityka

Wdrażanie kolejowego korytarza towarowego Bałtyk - Adriatyk

Infrastruktura

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5