NUMER 12/2022
NUMER 12/2022
Temat numeru:
Polska-Ukraina
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Operatorzy intermodalni nie chcą być dotowani

| Łukasz Kuś 20.02.2016 421

Operatorzy intermodalni nie chcą być dotowani
fot. PCC Intermodal
Kolejowe przewozy intermodalne nie potrzebują dotacji. Aby koleje zyskały więcej klientów, stawki dostępu do infrastruktury PLK muszą być podobne do stawek za autostrady i drogi.
Resort infrastruktury rozważa kontynuowanie ulgi intermodalnej, czyli zniżek opłat za dostęp do infrastruktury kolejowej dla pociągów przewożących kontenery, o czym pisaliśmy na Rynku Kolejowym tutaj. Czy operatorzy intermodalni oczekują takiego wsparcia, zapytaliśmy Dariusza Stefańskiego, prezesa PCC Intermodal SA.

Łukasz Kuś, Rynek Kolejowy: Kolejne rządy zapowiadały, że celem polityki transportowej państwa jest przeniesienie przewozów towarów z dróg na koleje. W tym celu wprowadzono ulgę intermodalną. Niektórzy uważają, że jest to forma dotowania przewoźników.

Dariusz Stefański:
Jeżeli priorytetem polityki transportowej przyjętej przez rząd jest założenie, że trzeba odciążyć sieć drogową z transportu towarowego, to należy zaproponować jakieś rozwiązanie alternatywne, a nie mijać się z prawdą na temat „dotowania” czy udzielania zniżek w dostępie do infrastruktury dla przewozów intermodalnych. Operatorzy intermodalni nie chcą być dotowani. Nam w zupełności wystarczy, aby stawki dostępu do infrastruktury drogowej i kolejowej dla przewozu takiej samej jednostki ładunkowej, przy takich samych parametrach ruchu były porównywalne.

Jeżeli szacunkowo przyjmiemy, że opłaty jakie ponosi przewoźnik drogowy z tytułu dostępu do infrastruktury drogowej (myto, viatoll etc) kształtują się na poziomie 15-20 groszy za kilometr przy średniej prędkości przejazdu około 60 km/h, to chciałbym, aby koszt dostępu do infrastruktury kolejowej był podobny. Dopiero wówczas moglibyśmy bardzo prosto porównywać, która metoda transportu jest bardziej efektywna.

Unia Europejska zaleca aby transport szynowy był nawet tańszy niż drogowy. Dzisiaj mamy w Polsce kuriozalną sytuację. Dostęp do infrastruktury kolejowej jest dużo droższy niż do drogowej, a średnia prędkość przejazdu prawie 3-krotnie niższa (w 2015 roku na kolei niewiele ponad 20 km /h), a jednocześnie ciągle pojawiają się głosy, że intermodal posiada ulgi i jest dotowany.

W Polsce powstało w ostatnich latach kilka terminali intermodalnych. Czy inwestycje sieciowe PLK nadążają za rozwojem usług multimodalnych?


Rzeczywiście w ostatnich latach powstało kilka nowoczesnych terminali intermodalnych. Co jest bardzo istotne, to to, aby te terminale były ogólnie dostępne, otwarte dla każdego klienta czy operatora na takich samych niedyskryminujących zasadach. Wydawanie ogromnych pieniędzy na budowę terminali, a koszt budowy takiego centrum w Polsce to około 100 mln zł, jest nieracjonalne jeśli ma realizować potrzeby tylko jednego operatora i/lub ma być wykorzystywane w nieefektywny sposób. Terminal intermodalny powinien być istotnym elementem transportowo-logistycznym dla danego regionu.

Czy liczba terminali w Polsce jest wystarczająca?

W chwili obecnej mamy po kilka terminali intermodalnych w rejonie Poznania, na Górnym Śląsku czy w okolicach Warszawie. Brakuje ich natomiast na ścianie wschodniej (w okolicach Białegostoku czy Lublina), w Świętokrzyskiem i na Podkarpaciu. W tych regionach powinny powstać średniej wielkości, dobrze skomunikowane terminale przeładunkowe, ale sens ich budowy będzie zapewniony dopiero wtedy, jeśli będą wpisane w sieć regularnych połączeń intermodalnych. Żeby ta forma transportu się rozwijała to pociągi pomiędzy centrami multimodalnymi muszą kursować podobnie jak pociągi pasażerskie: często i regularnie. Wówczas masa przewozowa zostanie ściągnięta z dróg, gdyż nie będzie ekonomicznego, ani czasowego uzasadnienia, żeby na długich trasach przewozić kontenery ciężarówkami. Ponieważ dzisiaj infrastruktura nie pozwala na takie przewozy, bo pociąg jedzie znacznie dłużej niż samochód, to wielu klientów jest gotowych zapłacić trochę więcej i przewozić większą liczbę kontenerów ciężarówkami.

Podsumowując: do rozwoju transportu multimodalnego oprócz sieci terminali konieczna jest sensowna i stabilna polityka państwa w tym zakresie. Regulacje dotyczące dostępu do infrastruktury i związanych z tym opłat muszą być dostosowane do potrzeb i uwarunkowań rynkowych. A to oznacza, że trzeba w końcu zacząć porównywać przewozy intermodalne z przewozami drogowymi, a nie dyskutować o tym, czy pociąg intermodalny ma dostać 5-10 czy 25% zniżki w dostępie do torów, ale w porównaniu do pociągu wiozącego węgiel.

Czytaj też:

Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (46250)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Biznes
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (46250)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 12/2022
NUMER 12/2022
Tematem grudniowego numeru są polsko-ukraińskie relacje kolejowe. Analizujemy to, co dzieje się obecnie na granicy, a także perspektywy rozwoju transportu kolejowego dla dwóch krajów. Gratką numeru jest rozmowa z byłym prezesem Kolei Ukraińskich - Wojciechem Balczunem. Sporo miejsca w numerze poświęcamy trudnej sytuacji na rynku wykonawców, wobec ciągłego braku unijnych środków na modernizację infrastrukturę i taboru.

Wiele miejsca poświęcamy efektom debat na kolejnym listopadowym Kongresie Kolejowym. Rozmawiamy też z prezydentem Poznania o przyszłości transportu w tym mieście. Niezwykle ciekawy jest tekst Michała Szymajdy, który opisał eksperyment jaki miał miejsce na jednej z polskich uczelni, gdzie studenci próbowali kupować bilety kolejowe na rozmaite relacje z Polski za granicę. Jak im poszło?

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5