– Z projektów intermodalnych znajdujących się na podstawowej liście rankingowej o łącznej wartości kosztów całkowitych około 1 mld 300 mln zł i planowanym dofinansowaniu ze środków funduszy spójności w wysokości około 400 mln zł do Ministerstwa Transportu w okresie listopad 2011-styczeń 2012 zostało przekazanych do zatwierdzenia 11 wniosków o dofinansowanie na łączną kwotę w wysokości prawie 1 mld 300 tys. zł. Z tej puli zatwierdzono dotychczas 9 wniosków – poinformował w piątek Bogdan Oleksiak, zastępca dyrektora Departamentu Transportu Drogowego w Ministerstwie Transportu.
– Są to takie wnioski jak budowa morskiej bazy kontenerowej w terminalu w Szczecinie, budowa terminalu Europort w Małaszewiczach, budowa terminalu intermodalnego w Gryfinowie, budowa terminalu intermodalnego w Dąbrowie Górniczej, budowa intermodalnego terminalu kontenerowego wraz z obiektami towarzyszącymi w mieście Kutno, budowa infrastruktury i zakup sprzętu w ramach drugiego etapu budowy terminalu kontenerowego w Gdyni, budowa ogólnodostępnego intermodalnego terminalu kontenerowego w Kątach Wrocławskich, modernizacja terminalu w Gdyni dla zwiększenia możliwości przeładunkowych, budowa terminalu w Ostrowie Grabowskim w Porcie Szczecin – wyliczał Oleksiak podczas Forum Euro TSL, poświęconemu kwestiom transportu intermodalnego.
– To są między innymi oczywiście działania, które dążą do poprawy tej infrastruktury. Przewiduje się, że w 2012 roku będą kontynuowane intensywne działania zmierzające do podpisania umów o dofinansowanie w pewnych 12 projektach intermodalnych – zapowiedział przedstawiciel Ministerstwa Transportu.
– Wzrostowi konkurencyjności przewozów intermodalnych w porównaniu do bezpośrednich przewozów samochodowych, nawet na duże odległości służyć będzie wdrożenie innowacji i sprawniejszych technologii, a także bardziej efektywne informowanie nabywców, spedytorów, przewoźników, o możliwościach, warunkach i cenach transportu intermodalnego – mówił Oleksiak.
– Ponadto systemy śledzenia i odnajdowania czyli tracking and tracing dostarczą chociażby użytkownikom informacji, które w dużej mierze zdecydują o sukcesie całego łańcucha transportu intermodalnego. W Polsce promowane będą najlepsze europejskie doświadczenia w tym zakresie – oznajmił wicedyrektor.