Na Centralnej Magistrali Kolejowej powstanie stacja z przystankiem Biała Rawska. PKP Polskie Linie Kolejowe otworzyły oferty złożone przez potencjalnych wykonawców. Wszystkie są poza budżetem inwestora.
Jeszcze w 2020 roku PKP Polskie Linie Kolejowe nie miały w planie budowy przystanku pasażerskiego w Białej Rawskiej. Do
koncepcji tej inwestycji na Centralnej Magistrali Kolejowej, Ministerstwo Infrastruktury powróciło w ubiegłym roku.
Po miesiącach prowadzenia analiz, wiosną tego roku
minister infrastruktury Dariusz Klimczak zapowiedział dwie inwestycje pasażerskie. Chodzi o budowę: nowego budynku dworca Opoczno Południe oraz właśnie nowego przystanku kolejowego Biała Rawska. Wiosną został ogłoszony przetarg.
Stacja Biała Rawska. Na inwestycję w budżecie ponad 116 mln zł Oferty potencjalnych wykonawców zostały otwarte w środę, 16 lipca. W sumie sześć firm – w tym dwa konsorcja – zainteresowane są budową stacji na CMK.
- PORR S.A.: 146,8 mln z
- Konsorcjum Aldesa Construcciones Polska Sp. z o.o., Aldesa Construcciones S.A. i COALVI S.A.: 152,4 mln zł
- Torpol S.A.: 157,6 mln zł
- Strabag Sp. z o.o.: 161,4 mln
- Konsorcjum KZN RAIL Sp. z o.o. i OLIKOL RAIL ENERGY Sp. z o.o.: 168,2 mln zł
- Track Tec Construction Sp. z o.o.: 171,4 mln zł
PKP PLK przeznaczyło na to zamówienie 116,2 mln zł. Oznacza to, że na ostateczne rozstrzygnięcie będziemy musieli jeszcze poczekać, bo żadna z ofert nie mieści się w założonym budżecie. Do dwóch najtańszych trzeba dołożyć od blisko 31 do ponad 36 mln zł. Przed wyborem najkorzystniejszej oferty wszystkie zostaną sprawdzone pod kątem formalnym.
Jaki będzie nowy przystanek na CMK? Przypomnijmy, że w ramach inwestycji
planowane są dwa jednokrawędziowe perony o długości 400 metrów. Znajdą się po północnej stronie wiaduktu drogi wojewódzkiej nr 725. Każdy z peronów byłby oświetlony, wyposażony we wiaty, ławki oraz elementy Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej. Po zachodniej stronie powstanie ulica dojazdowa z chodnikiem a przy peronie parking i przystanki dla komunikacji miejskiej.
Do tej pory w ramach inwestycji miało powstać również przejście podziemne z zadaszonymi wejściami. Teraz PKP PLK postanowiła podzielić zamówienie na podstawowe i opcjonalne. Opcja 1 to zwiększenie zakresu realizacji o opracowania dokumentacji projektowej i budowę przejścia podziemnego pod torami. Opcja 2 to z kolei opracowanie dokumentacji projektowej i budowa wiaduktu pieszo-rowerowego. Zarządca infrastruktury zaznacza, że decyzja czy skorzystać z pierwszej czy drugiej opcji, nastąpi po zatwierdzeniu koncepcji programowo–przestrzennej.
W zakres inwestycji wchodzą także prace torowe. Przy nowych peronach powstaną całkowicie nowe tory nr 3 i 4. Przy czym projektowane rozwiązania techniczne, mają umożliwiać w przyszłości rozbudowę układu torowego o kolejne dwa tory dodatkowe nr 5 i 6. Nowe rozjazdy od strony południowej znajdą się w rejonie posterunku odgałęźnego Biała Rawska, a od strony północnej – za peronami.