Już we wrześniu Koleje Małopolskie rozpoczną obsługę połączenia kolejowego z Krakowa Głównego do Portu Lotniczego w podkrakowskich Balicach. Dzięki temu powstanie pierwsza pełna linia Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej, wiodąca z Wieliczki przez Kraków do lotniska.
Pierwsze w Polsce regularne kolejowe połączenie pasażerskie lotniska z centrum miasta ruszyło w 2006 r. właśnie w Krakowie. Linia do podkrakowskich Balic nie zapewniała jednak maksymalnej przepustowości potrzebnej do obsługi potoków pasażerskich ze względu na jeden tor i niską prędkość pociągów. Problemem było też oddalenie peronu końcowego od terminala. Obecnie trwa przebudowa linii na odcinku Kraków Mydlniki – Kraków Balice, którą realizuje włoska firma Astaldi, rozbudowująca również terminal Portu Lotniczego Kraków-Balice. Koszt inwestycji to około 350 mln zł, z czego dofinansowanie unijne wynosi około 203 mln zł.
Rozkład jazdy Kolei Małopolskich 2015/2016 zakłada kursowanie 78 pociągów w ciągu doby do/z Portu Lotniczego Kraków-Balice. – 78 to łączna liczba pociągów w kierunku tam i z powrotem, które obsłużą ten przystanek, dowożąc i odwożąc podróżnych z Balic. Są to pociągi obejmujące zarówno relacje Wieliczka Rynek-Kopalnia – Kraków Balice oraz Kraków Główny – Kraków Balice. Liczba poszczególnych relacji uzależniona jest od zdolności przepustowych na odcinku Kraków Główny – Kraków Płaszów. Dokładna ich liczba znana będzie po przyjęciu i rozpatrzeniu wniosków na nowy rozkład jazdy przez zarządcę infrastruktury PKP PLK – przekazała „Rynkowi Kolejowemu” Barbara Węgrzynek, główny specjalista departamentu handlowego Kolei Małopolskich. Warto przypomnieć, że spółka zainaugurowała działalność w grudniu 2014 r. na trasie Kraków Główny – Wieliczka.
Pociągi Kolei Małopolskich nową trasą pojadą już 1 września, natomiast wprowadzenie pełnej siatki połączeń nastąpi wraz ze zmianą rocznego rozkładu jazdy, czyli 14 grudnia br. Przedstawiciele spółki deklarują, że jednorazowy bilet normalny nie będzie droższy niż 5 zł.
Więcej na portalu Transport-publiczny.pl