PKP Informatyka uruchomiła nowy elektroniczny wykaz odległości taryfowych dla wszystkich kolejowych przewoźników w Polsc - we współpracy z PKP Intercity S.A. Uruchomienie nastąpiło w nocy z 11/12 lipca 2010 r.
Wykorzystywany do niedawna wykaz odległości taryfowych został opracowany i wdrożony w systemach obsługujących sprzedaż biletów w połowie lat dziewięćdziesiątych. Należy jednak podkreślić, że proces aktualizacji wykazu odległości był bardzo pracochłonny. Wszystkie odległości były wyznaczane ręcznie, a następnie wprowadzane do systemu. Taka procedura utrzymania wykazu odległości była źródłem wielu błędów. Niektóre z tych błędów były zgłaszane przez pasażerów oraz organizacje reprezentujące interesy pasażerów („Zielone Mazowsze”). Głównym zarzutem była niezgodność odległości w systemie sprzedaży z rzeczywistą długością odległości poszczególnych odcinków linii kolejowych. Różnice te wynikały z przyjętego algorytmu wyliczania odległości oraz związanych z nim zasad zaokrąglania oraz z faktu, że nie wszystkie aktualizacje dotyczące linii kolejowych były uwzględnione.
W 2007 roku Spółka PKP Informatyka rozpoczęła na zlecenie PKP Intercity prace nad nowym systemem sprzedaży biletów i rezerwacji miejsc. Elementem tego systemu był moduł utrzymania odległości taryfowych. Przy jego budowie założono, że podstawą będzie baza danych, jaka jest wykorzystywana do opracowania rozkładów jazdy pociągów. Drugą istotną zmianą była automatyzacja procesu generowania wykazu odległości (na podstawie ustalonego przez użytkownika systemu grafu sieci - system automatycznie wylicza odległości pomiędzy stacjami).
Inną zmianą, która była dyskutowana z przewoźnikami na spotkaniach w PKP w 2008 roku, było przejście na odległości w metrach i ich zaokrąglanie do kilometrów, po wyznaczeniu całej trasy przejazdu. Wszystkie te działania miały maksymalnie przybliżyć odległość taryfową do odległości rzeczywistej.
W I półroczu 2009 roku PKP Intercity S.A. oraz PKP Informatyka dokonały przeglądu sieci linii kolejowych wykorzystywanych w przewozach pasażerskich, wygenerowały tabele odległości oraz wykonały testy.
Przed podjęciem decyzji o wprowadzeniu nowego wykazu odległości PKP Intercity zwróciło się do Urzędu Transportu Kolejowego (UTK) o nadzór nad procesem wdrożenia.
W pierwszej połowie 2010 roku odbyło się kilka spotkań z przewoźnikami w UTK, na których przedstawiono zmiany, jakie zaszły w wykazie odległości i uzgodniono tryb ich wdrażania. Wszyscy byli zgodni, że nowe rozwiązanie będzie lepsze, niż to obecnie eksploatowane. Wszyscy przewoźnicy otrzymali z wyprzedzeniem elektroniczne wersje wykazu odległości, aby mieć możliwość ich przetestowania oraz przystosowania do niego swoich systemów.
Na razie wykaz odległości taryfowych jest dostępny tylko za pośrednictwem informatycznego systemu sprzedaży. Dotąd nie została rozstrzygnięta kwestia publikacji nowego rozkładu. Wydaje się, że należy odejść od tworzenia publikacji „papierowej” na rzecz prezentacji danych na stronach internetowych przewoźników. Takie rozwiązanie zapewni aktualność prezentowanych danych i umożliwi dotarcie z tymi danymi do szerokiego grona odbiorców.