Województwo łódzkie planuje kontynuować wymianę taboru kursującego na liniach regionalnych. Nieoczekiwanie samorząd rozważa jednak przekazanie nowych jednostek przewoźnikowi innemu niż własna spółka urzędu marszałkowskiego – Łódzka Kolej Aglomeracyjna.
Jak poinformowało w tym miesiącu województwo łódzkie, regionalny samorząd planuje kontynuować intensywną wymianę taboru kolejowego w nowej perspektywie budżetowej Unii Europejskiej. Do piętnastu zmodernizowanych jednostek EN57 wykorzystywanych przez Przewozy Regionalne i dwudziestu fabrycznie nowych flirtów Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej dołączy prawdopodobnie dziesięć kolejnych jednostek.
Urząd Marszałkowski Województwa Łódzkiego planuje kupić tym razem pojazdy dłuższe niż najnowsze dwuczłonowe jednostki Stadlera. – Planuje się zakup trójczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych o pojemności około 140–160 miejsc siedzących oraz około 200–240 miejsc stojących – powiedział nam Jacek Grabarski z wydziału informacji i komunikacji społecznej UMWŁ.
Kto otrzyma nowe składy?
W połowie miesiąca marszałek województwa Witold Stępień mówił, że po dostarczeniu nowego taboru możliwe będzie rozszerzenie systemu kolei aglomeracyjnej. Wbrew przewidywaniom nie jest jednak pewne, że trójczłonowe jednostki eksploatować będzie własna spółka łódzkiego samorządu, Łódzka Kolej Aglomeracyjna. – Nie zostało jeszcze ustalone, któremu przewoźnikowi świadczącemu usługi w zakresie publicznego transportu kolejowego na terenie województwa łódzkiego pojazdy zostałyby udostępnione – stwierdza Jacek Grabarski.
Przedstawiciel UMWŁ tłumaczy, że póki co nie wyznaczono konkretnej roli, jaką miałyby spełniać zespoły trakcyjne z planowanego zakupu. – Wybór przewoźnika w dużej mierze będzie uzależniony od tego, do obsługi których linii tabor ten będzie przeznaczony, co zostanie określone na etapie przygotowywania studium wykonalności dla projektu – mówi.
Wiadomo natomiast, że samorząd chce zrealizować zakup przy pomocy środków unijnych. – planuje się, że województwo zakupi tabor do obsługi połączeń regionalnych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego – wskazuje Jacek Grabarski.
Koniec silnej ekspansji ŁKA?
Rozważanie powierzenia nowych składów przewoźnikowi innemu niż ŁKA może oznaczać powolny odwrót od dotychczasowej polityki transportowej władz regionu. Samorząd systematycznie zwiększał bowiem do tej pory rolę własnej spółki kosztem Przewozów Regionalnych, które co prawda dysponują zmodernizowanym przez UMWŁ taborem starszej generacji, ale stopniowo tracą kolejne połączenia i zmniejszają planowe uruchomienie. W czerwcu PR oddadzą ŁKA obsługę kolejnej trasy – linii z Łodzi do Kutna.
2015-06-01 09:05:52 Autor: praktyk branżowy
---.mnc.pl
Patrząc na strategię województw sąsiadujących (mazowieckiego, wielkopolskiego, śląskiego, kujawsko-pomorskiego) powinno się przede wszystkim wzmacniać ŁKA. Przyszłość PR pozostaje niepewna - zwłaszcza w aspekcie zmian na polskiej scenie politycznej.
pb
2015-06-01 09:11:44 Autor: nn
---.centertel.pl
Może czas przyznać, że LKA przez słaby i niecykliczny RJ to po prostu niewypał. Nowa łódzka kolej w porównaniu np. Kolejami Małopolskimi wypada słabo, bardzo slabo. Piarowe sztuczki niestety nie pomogą.
2015-06-01 09:53:53 Autor: SKC
---.adsl.inetia.pl
Chyba po to była tworzona ŁKA, żeby docelowo przejąć od PR przewozy w woj. łódzkim. Jeśli teraz nowy tabor miałby trafić do PR to rządzący woj. łódzkim powinni się wybrać do lekarza. W dłuższej perspektywie utrzymywanie dwóch spółek nie ma sensu, to nie okręg warszawski gdzie KM, WKD i SKM sobie świetnie radzą ale tylko dlatego, że są potoki pasażerów.
2015-06-01 11:40:16 Autor: Migacz
---.centertel.pl
A jakiez to niby osiągnięcia maja kolej małopolskie w porównaniu z ŁKA bO jakoś ich nie widzę.
2015-06-01 12:51:11 Autor: Gierek
---.10.1.25
Gierek @nn
Koleje Małopolskie obsługują na razie aż jedną krótką linię z Krakowa do Wieliczki, więc ciężko tu jeszcze mówić o jakimś sukcesie. Zobaczymy jak przejmą kolejne połączenia, czy też tak wszystko będzie pięknie wyglądać. Na razie jest OK.
2015-06-01 12:57:48 Autor: d33
---.158.222.112
Samorządowcy łódzkiego już dawno powinni się leczyć, powinni najpierw odebrać te 15 zmodernizowanych jednostek PR-om (i przekazać do ŁKA) które to to nie służą mieszkańcom województwa tylko są zarzynane jako IR na trasie do Warszawy i wożą Żyradowiaków do stolicy plus pracowników PR wraz z rodzinami którzy z przyczyn prestiżowych i finansowych nie chcą kupować biletów na IC. Propozycja żeby nowe planowane do zakupu pociągi przekazać PR-om to naprawdę wariactwo.
2015-06-01 17:08:52 Autor: Arrivederci
---.adsl.inetia.pl
Arrivederci Absurdem jest istnienie ŁKA jako przewoźnika. To powinien być wyłącznie projekt infrastrukturalno - taborowy. Przewoźnik wyłoniony w przetargu. Inaczej będą KŚ bis.
2015-06-03 09:43:22 Autor: Bozia
---.as13285.net
Bozia W odpowiedzi na post Arrivederci:
"Absurdem jest istnienie ŁKA jako przewoźnika. To powinien być wyłącznie projekt infrastrukturalno - taborowy. Przewoźnik wyłoniony w przetargu. Inaczej będą KŚ bis."
PKM pozdrawia...