Partnerzy serwisu:
Warte uwagi

Nowy Rynek Kolejowy już w Empikach

Dalej Wstecz
Data publikacji:
27-11-2015
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
jm, Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

WARTE UWAGI
Nowy Rynek Kolejowy już w Empikach
Najnowszy numer miesięcznika „Rynek Kolejowy" jest już w sprzedaży! W tym numerze przygotowaliśmy raport o przewozach towarowych oraz obszerne relacje z Kongresu Kolejowego, Kongresu Infrastruktury Polskiej i Kongresu Transportu Publicznego. W numerze znalazły się rozmowy z G. Brzezinem, J. Malinowskim, Z. Klepackim, F. Schuhholzem. K. Bernatowiczem. Kontynuujemy również cykl, w którym zaprezentujemy propozycje inwestycji kolejowych, które naszym zdaniem należy zrealizować, a które dotąd pozostawały poza zapowiedziami politycznymi.  

Kongres Kolejowy w sercu krajowych, przewozów towarowych

28 października w Katowicach odbył się piąty Kongres Kolejowy. W nowoczesnym Międzynarodowym Centrum Konferencyjnym nie zabrakło merytorycznych dyskusji i ważnych wydarzeń.

KTP 2015: Miasta przyszłości przeciw wykluczeniu

Czwarta edycja Kongresu Transportu Publicznego zakończyła się sukcesem. Uczestnicy debat rozmawiali m.in. o wyzwaniach, jakie stoją przed polskimi aglomeracjami, konkurencji na rynku przewozów czy o głośnej idei smart cities.

Dławiąca się kolej, czyli ”wąskie gardła” w przewozach towarowych

Ostatnie kilkadziesiąt lat kolejowego transportu towarów w Polsce to spadek wielkości przewozów w stosunku do największego konkurenta, jakim jest transport samochodowy. Uśredniając wyniki w latach 2000-2014, możemy mówić o stagnacji w transporcie kolejowym, podczas gdy cały rynek transportowy rośnie. Dzieje się tak dlatego, że kolej wciąż słabo radzi sobie z usuwaniem najpoważniejszych przeszkód, by transport towarów po torach przebiegał szybko i sprawnie, czego przykładem jest choćby magistrala węglowa.

Kongres Infrastruktury Polskiej 2015. Tylko w Łódzkiem!

Trzeci Kongres Infrastruktury Polskiej już za nami. Tegoroczna edycja wydarzenia odbyła się 8 października w Łodzi. Wybór gospodarza był nieprzypadkowy – region łódzki w ostatnich latach postawił na rozwój sieci dróg, widocznie poprawiając swoje notowania w inwestycje w skali kraju.

Warszawska Szybka Kolej Miejska skończyła dziesięć lat

Szybka Kolej Miejska w Warszawie została powołana w 2004 r., a już jesienią kolejnego roku ruszył pierwszy kurs nowego przewoźnika. – Utworzenie spółki było podyktowane szukaniem rozwiązań dla rosnących problemów komunikacyjnych rozwijającej się aglomeracji warszawskiej – przypomina Krystyna Pękała, prezes zarządu SKM. – Wtedy liczne były opinie podważające sens tego projektu i nie dające mu szans. Dzisiaj, po dziesięciu latach od uruchomienia pierwszego pociągu, a było to 3 października 2005 r., już nikt nie ma wątpliwości co do słuszności założenia, które legło u podstaw powstania spółki – podkreśla prezes SKM.

Przewozy towarowe po trzech kwartałach

Rynek kolejowych przewozów towarowych w tym roku nas nie zaskakuje. Praca przewozowa utrzymuje się na poziomie zbliżonym do roku poprzedniego, zaś w masie notujemy niewielkie spadki. Spośród największych operatorów tylko Lotos Kolej odnotował wzrost przewozów, zaś pozostali – łącznie z PKP Cargo – kilkuprocentowe spadki.

PKP LHS: Kryzys nie taki straszny

PKP LHS ostatnio nie trafia zbyt często na nasze łamy. Nie oznacza to jednak, że w spółce nie dzieje się nic ciekawego. Przedsiębiorstwo z racji obsługiwania połączeń na kierunku wschodnim od samego początku z niepokojem patrzyło na rozwój konfliktu ukraińskiego. Jak sytuacja wygląda obecnie? W jaki sposób firmie udało się utrzymać przewozy na rozsądnym poziomie?

Klepacki: AWT to dobra spółka

– Efektywność pracy w AWT jest wyższa niż w PKP Cargo – mówi „Rynkowi Kolejowemu” Zbigniew Klepacki, były wiceminister ds. kolei, a obecnie prezes spółki Advanced World Transport, którą w tym roku kupiło PKP Cargo.

Przewozy intermodalne: Perspektywiczne, choć zagrożone przez chiński kryzys

Wiele wskazuje na to, że nadchodzą złote czasy dla przewozów intermodalnych. Według szacunków w 2025 r. przeładunki kontenerów w trójmiejskich terminalach osiągną pułap ok. 5 mln TEU rocznie.

Intermodalna przyszłość kontenerów

Przewozy intermodalne w przypadku branży kontenerowej mogą być korzystne dla wielu gałęzi gospodarki. Rozwój, jaki dają nie tylko portom, może przynieść ogromne zyski. Motorem dla tego sektora są podpisywane duże umowy ze światowymi armatorami, a w polskich terminalach ich przybywa. Mimo spadków w przeładunkach w części portów są one na coraz wyższej pozycji względem światowych przystani.

Czy kolej ma jeszcze znaczenie przy lotnisku w Szymanach?

Port Olsztyn-Mazury w Szymanach ma być komunikacyjnym oknem na świat tego niezbyt bogatego regionu Polski. Gustaw Brzezin, marszałek województwa warmińsko-mazurskiego, zapowiada, że urząd jest gotowy dopłacać do lotniska przez kolejne lata. Poszkodowana w tym wszystkim może być tylko kolej, dla której skurczą się dotacje od marszałka. Z jednej strony następuje cięcie kosztów, z drugiej ich generowanie. Czy potrzebne?

Malinowski: Kolej to system naczyń połączonych

Każdego roku wraz z opublikowaniem nowych edycji rozkładu jazdy (RJ) polskich pociągów pojawia się lawina narzekań i skarg związanych przede wszystkim ze skomunikowaniami pociągów regionalnych, aglomeracyjnych czy miejskich z dalekobieżnymi. Od lat problemem jest nie tylko synchronizacja oferty regionalnej i dalekobieżnej, ale przede wszystkim podejście do planowania siatki połączeń dalekobieżnych.

Ku lepszemu zrozumieniu branży budowlanej

Formalny początek nowej perspektywy unijnej miał miejsce w 2014 r., a jeszcze teraz, po trzecim kwartale roku 2015, dyskutuje się o problemach poprzedniej siedmiolatki i ich wpływie na nowe rozdanie unijnych funduszy. Stowarzyszenie „Inicjatywa dla Infrastruktury” zleciło przez agencję badawczą PBS we współpracy z Zespołem Doradców Gospodarczych TOR wykonanie badania, które pokazuje poziom satysfakcji przedstawicieli zamawiających, wykonawców i podwykonawców z inwestycji strukturalnych. Do jakich wniosków udało się dojść?

Sesto gotowena nowe wyzwania

Obsypana nagrodami firma Sesto nie zwalnia tempa. Polska firma elektroenergetyczna co roku znacznie zwiększa swoje obroty i ma znaczący udział w realizowanych projektach kolejowych i tramwajowych.

Intermodal z van Goghiem

Kontenerowy terminal intermodalny CLIP II, który we wrześniu uroczyście otwarto w Swarzędzu pod Poznaniem, zajmuje 10 hektarów, pomieści kontenery o pojemności 4500 TEU i kosztował ponad 100 mln zł

Kolej na kolej do Świecia

20 lat temu Świecie nad Wisłą zniknęło z kolejowej mapy Polski. Niewiele potrzeba, by na nią wróciło. Wespół z leżącym nieopodal Chełmnem Świecie tworzy niemały zespół miejski, do którego warto „przybliżyć” leżącą nieopodal magistralę kolejową. Skorzysta na tym i ruch regionalny, i dalekobieżny.

Fotele dla pojazdów szynowych: Coraz więcej graczy na rynku

Producenci siedzeń do pojazdów kolejowych oraz komunikacji miejskiej stale poszerzają i unowocześniają swoją ofertę. Aby uniezależnić się od wahań na polskim rynku, oferują swoje wyroby za granicą i urozmaicają asortyment – wynika z rozmów przeprowadzonych z wybranymi producentami foteli podczas tegorocznej edycji gdańskich targów Trako.

Przewozy Regionalne za pięć lat muszą konkurować na rynku

Zmiany, które zachodzą w Przewozach Regionalnych, są najistotniejszymi w całej historii tej firmy. Na początku listopada wielomilionowe długi, jakie przewoźnik zaciągał u spółek z Grupy PKP, zostały spłacone wraz z odsetkami. Bez wprowadzenia Programu Dobrowolnych Odejść, odnowy parku taborowego i ograniczenia kosztów przewoźnikowi będzie jednak trudno sprostać regułom rynku. O wykorzystaniu potencjału Przewozów Regionalnych rozmawiano podczas debaty „Jak optymalnie wykorzystać zasoby i potencjał Przewozów Regionalnych” w ramach Kongresu Kolejowego w Katowicach.

Podkarpacki Fundusz Kolejowy kolejną inicjatywą samorządów

Na początku września przedstawiciele kilkudziesięciu samorządów – wojewódzkiego, powiatowych i gminnych – podpisali listy intencyjne w sprawie powołania Wojewódzkiego Funduszu Kolejowego. To kolejna inicjatywa mająca na celu zachęcenie do korzystania z kolejowych przewozów regionalnych. Co istotne, to również kolejne przedsięwzięcie, w którym aktywny (w tym finansowy) udział wzięły samorządy terytorialne niższego szczebla.

Otwarcia i likwidacje. Połączenia międzynarodowe w 2016 r.

Pomimo znacznych ułatwień paszportowych międzynarodowy ruch pasażerski z krajami strefy Schengen w ostatnich latach nieustannie malał. Nowy rozkład jazdy przynosi w tej sprawie przełom, bo pociągi wrócą na cztery zamknięte przejścia graniczne z Niemcami, Czechami i Litwą. Nie ustaje jednak trend likwidacji połączeń na wschód. Ruch pomiędzy Polską a Ukrainą nadal będzie szczątkowy, a polsko-białoruskie przejście Kuźnica – Grodno prawdopodobnie przestanie obsługiwać podróżnych.

ŁKA z własną siecią autobusów

Własny przewoźnik kolejowy województwa łódzkiego zainicjował we wrześniu tworzenie swojej sieci połączeń autobusowych, które mają dowozić mieszkańców mniejszych miejscowości na oddalone od centrów dworce kolejowe. Jedno z połączeń zostało jednak zlikwidowane już po sześciu tygodniach jego funkcjonowania, a dwa istniejące mogą zniknąć z rozkładów jazdy już w grudniu.

Egis ma pomysł dla każdego. Również dla kolei

– Spodziewam się, że coraz częściej utrzymywanie dróg będzie realizowane w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. Gdy zabraknie pieniędzy unijnych, trzeba je będzie skądś wziąć. Tam, gdzie nikt nie zechce zainwestować, samorząd musi spełniać funkcje publiczne. Ale tam, gdzie są chętni do inwestycji, warto skorzystać z ich pieniędzy, gwarancji i doświadczeń – mówi nam Krzysztof Bernatowicz, prezes Egis Projects Polska.

Unbundling w najnowszej wersji IV pakietu kolejowego

Polityka liberalizacji rynku kolejowego w Europie z różnym skutkiem prowadzona jest już od wielu lat. Jednym z największych wyzwań w tym czasie okazało się faktyczne rozdzielenie we wszystkich państwach członkowskich funkcji zarządcy infrastruktury od funkcji operacyjnych (tzw. unbundling). Nie udało się tego dokonać po implementacji trzech pakietów kolejowych i prawdopodobnie nie uda się w wyniku wprowadzenia IV pakietu kolejowego. Oznacza to, że PKP PLK będzie mogło zachować obecny model organizacyjny, bez wychodzenia z Grupy PKP.

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Nowy „Rynek Kolejowy" już w Empikach!

Biznes

Nowy „Rynek Kolejowy" już w Empikach!

Jakub Madrjas 28 listopada 2016

Nowy „Rynek Kolejowy" już w Empikach!

Biznes

Nowy „Rynek Kolejowy" już w Empikach!

Jakub Madrjas 27 maja 2016

Nowy Rynek Kolejowy już w Empikach

Warte uwagi

Nowy Rynek Kolejowy już w Empikach

jm, Rynek Kolejowy 29 października 2015

Nowy Rynek Kolejowy już w Empikach

Warte uwagi

Nowy Rynek Kolejowy już w Empikach

jm, Rynek Kolejowy 24 grudnia 2015

Nowy Rynek Kolejowy już w Empikach

Warte uwagi

Nowy Rynek Kolejowy już w Empikach

Rynek Kolejowy 30 czerwca 2015

Nowy Rynek Kolejowy już w Empikach

Warte uwagi

Nowy Rynek Kolejowy już w Empikach

Rynek Kolejowy 27 lipca 2015

Zobacz również:

Nowy „Rynek Kolejowy" już w Empikach!

Biznes

Nowy „Rynek Kolejowy" już w Empikach!

Jakub Madrjas 28 listopada 2016

Nowy „Rynek Kolejowy" już w Empikach!

Biznes

Nowy „Rynek Kolejowy" już w Empikach!

Jakub Madrjas 27 maja 2016

Nowy Rynek Kolejowy już w Empikach

Warte uwagi

Nowy Rynek Kolejowy już w Empikach

jm, Rynek Kolejowy 29 października 2015

Nowy Rynek Kolejowy już w Empikach

Warte uwagi

Nowy Rynek Kolejowy już w Empikach

jm, Rynek Kolejowy 24 grudnia 2015

Nowy Rynek Kolejowy już w Empikach

Warte uwagi

Nowy Rynek Kolejowy już w Empikach

Rynek Kolejowy 30 czerwca 2015

Nowy Rynek Kolejowy już w Empikach

Warte uwagi

Nowy Rynek Kolejowy już w Empikach

Rynek Kolejowy 27 lipca 2015

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5