Najnowszy "Rynek Kolejowy" już w sprzedaży. Zapraszamy do prenumeraty i do Salonów Empik. Przewodnim tematem nowego wydania jest podsumowanie roku 2012 na kolei. Przeczytać można też m.in. o falstarcie Kolei Śląskich, kryzysie w Modlinie, a także o tym, dlaczego warszawska komunikacja jest taka droga. W numerze wywiad z Tomaszem Besztakiem, Justyną Mądry i Januszem Tkaczykiem.
Biznes
Intermodal bije rekord: 1 mln TEU w ciągu roku
Po raz pierwszy w Polsce przewoźnicy kolejowi przewieźli 1 mln kontenerów w ciągu roku. Krajowa branża intermodalna wykazuje imponująca dynamikę wzrostu. – Spodziewamy się, że w ciągu najbliższej dekady udział intermodalu w obsłudze terminali morskich przekroczy 60% – mówi Dariusz Stefański, prezes PCC Intermodal.
Raport
2012 oczami Czytelników
Pod koniec grudnia poprosiliśmy Czytelników portalu www.rynek-kolejowy.pl o wskazanie największego sukcesu i porażki w branży kolejowej w 2012 r. Jak się okazało, najgorszym wydarzeniem był falstart Kolei Śląskich 2012 r., choć prawie równie źle oceniona została sytuacja w PKP PLK. Za sukces Czytelnicy uznali natomiast nowe kontrakty bydgoskiej Pesy i nowosądeckiego Newagu.
Sukcesy kolei w 2012 r.
Zarówno komentatorzy, nasi czytelnicy, jak i osoby, z którymi mogliśmy przed publikacja tego materiału porozmawiać, byli zgodni. Ten rok należał do producentów taboru.
Porażki kolei w 2012 r.
Rok 2012 obfitował w wiele wydarzeń bardzo ważnych dla branży kolejowych. Niestety był to kolejny rok z rzędu, w którym łatwiej znaleźć wydarzenia mające raczej negatywne niż pozytywne skutki dla tego sektora transportu. Spośród nich postanowiliśmy wybrać pięć największych porażek i sukcesów kolei w minionym roku.
Co się zmieniło na kolei po Szczekocinach?
Wieczorem 3 marca 2012 r. pod Szczekocinami w wyniku naruszenia (trudno na tą chwilę dociec, czy świadomie, czy przez niedouczenie) podstawowych procedur prowadzenia ruchu pociągów przez osoby zobowiązane do ich bezwzględnego stosowania doszło do jednej z największych w ostatnich latach tragedii na torach.
Infrastruktura
Nadchodzą lepsze czasy dla magistrali węglowej?
Linia kolejowa nr 131, która w dużym stopniu pokrywa się z najważniejszą linią kolejową stworzoną w okresie dwudziestolecia międzywojennego – magistrala węglowa, również dziś ma duże znaczenie dla transportu na terenie Polski. Są jeszcze liczne niedostatki i braki, które powodują, że oferta linii nie jest dostateczna, ale tory miedzy Tczewem a Chorzowem wciąż maja ogromny potencjał. Trzeba go tylko umiejętnie wykorzystać.
Ochronić Centralny przez bylejakością
Niedawny remont Warszawy Centralnej pomógł odczarować dworzec, który do tej pory był niechlubna wizytówka kolei i stolicy. Kolejna rocznica obiektu skłania do refleksji, czy efekt ten uda się utrzymać na dłużej i czy wydane środki nie zostaną zmarnowane. Powróci kolejowa bylejakość?
Rewitalizacje atakują – RPO (cz. VI)
Chyba jedyną możliwością remontowania czy nawet modernizowania linii lokalnych i regionalnych są unijne programy samorządowe. W niniejszej publikacji zajmiemy się krótkim omówieniem kolejnych wybranych projektów dotyczących modernizacji oraz rewitalizacji linii kolejowych lub fragmentów tych linii w ramach wojewódzkich regionalnych programów wspomaganych finansowo przez Unie Europejska.
KDP
Modernizacja zasilania linii E65
Rozmowa z Tomaszem Besztakiem, pełnomocnikiem zarządu PKP Energetyka, dyrektorem ds. eksploatacji i rozwoju sieci.
Pasażer
Nieudane przejęcie przewozów w woj. śląskim
W niedzielę 9 grudnia Koleje Śląskie przejęły od Przewozów Regionalnych obsługę wszystkich przewozów w województwie śląskim. Spółka ponad sześciokrotnie powiększyła tym samym zakres swojej działalności. Do ostatniej chwili prezes Marek Worach i marszałek Adam Matusiewicz obiecywali nową jakość na śląskich torach, jednak rzeczywistość brutalnie zweryfikowała te zapowiedzi. O dziesiątkach opóźnionych i odwołanych połączeń informowały wszystkie ogólnopolskie media.
Falstart Kolei Śląskich
Bałagan, do jakiego doszło w związku z przejmowaniem ruchu od Przewozów Regionalnych przez Koleje Śląskie, był skandalem, który nie powinien się wydarzyć. Problem nie jest jednak jednoznacznie czarno-biały. W pierwszych dniach po wprowadzeniu nowego rozkładu sytuacje na Śląsku komentowano w mediach chyba na wszelkie możliwe sposoby. Część wygłoszonych wówczas opinii – zwłaszcza tych godzących w samą ideę usamorządowienia przewozów lokalnych – budzi jednak kontrowersje.
Analiza nowego rozkładu jazdy – cz. II
Przedstawiamy drugą część analizy nowego rocznego rozkładu jazdy pociągów 2012/13. W poprzednim numerze RK przybliżyliśmy najważniejsze zmiany w ofercie PKP Intercity, Kolei Śląskich, Kolei Dolnośląskich, Kolei Wielkopolskich i SKM Trójmiasto. W tym numerze przedstawiamy nowy rozkład Przewozów Regionalnych, Kolei Mazowieckich, Arriva, SKM Warszawa i WKD. Tradycyjnie wybór zmian, które prezentujemy poniżej, ma charakter dalece subiektywny.
Kryzys w Modlinie
Lotnisko w Modlinie ma pecha. Problemy organizacyjne, brak zadaszenia dla pasażerów na płycie przed terminalem, liczne zamglenia uniemożliwiające wykonywanie operacji lotniczych i brak systemu ILS, a teraz dodatkowo problemy z łuszczącym się pasem. Podsumowanie roku 2012 nie będzie dla władz tego portu korzystne. Czy w przypadku budowy połączenia kolejowego do lotniska będzie inaczej? Przecież i tu wiele kwestii budzi wątpliwości.
Rosną przewozy i przychody
Lubelski Zakład Przewozów Regionalnych jako jedna z nielicznych jednostek przewoźnika może pochwalić się rosnącą pracą przewozową i wzrostem przewozów pasażerów. O funkcjonowaniu zakładu w minionym roku, współpracy z samorządem i zarządcą infrastruktury oraz planach na przyszłość „Rynek Kolejowy” rozmawia z Justyna Mądry, dyrektor Lubelskiego Zakładu Przewozów Regionalnych.
Zintegrowany transport
Kolej w Lubuskiem
Ogłoszony przez władze województwa lubuskiego przetarg na odstawę czterech szynobusów posiadających pozwolenie na wjazd na teren Niemiec skłonił nas do przyjrzenia się roli transportu szynowego w systemie transportowym województwa.
Jak zrodziło się metro?
Metro kończy właśnie 150 lat. Dokładnie 9 stycznia 1863 r. w Londynie odbyło się otwarcie pierwszego metra na świecie, a od następnego dnia regularnych pasażerów zaczęły wozić podziemne pociągi parowe. Od tamtej pory zmieniło się wiele – przede wszystkim teraz trudno byłoby sobie wyobrazić współczesna metropolie bez kolei podziemnej.
Zalety nowoczesnego śledzenia i monitorowania
Kluczem do optymalizacji jest kontrola aktywów i widoczność łańcucha logistycznego.
Tabor i technika
Miliardy na tabor. Kto na tym skorzysta?
W latach 2010-2012 podpisano umowy na pozyskanie łącznie 192 elektrycznych i spalinowych zespołów trakcyjnych o wartości prawie 4,9 mld zł. Liczby te mogą robić wrażenie, jednak jeśli wziąć pod uwagę fakt, że po polskich torach jeździ ok. 1500 takich pojazdów, to przy utrzymaniu takiego tempa wymiany taboru potrwa ona prawie 20 lat. W planowanych do realizacji w obecnej perspektywie finansowej projektach nie znajdziemy jednak zbyt wielu dotyczących wymiany elektrycznych zespołów trakcyjnych. Największy nacisk został bowiem położony na doposażenie PKP Intercity.
Czasami trzeba dać ludziom odpocząć
Stacja manewrowa Tczew Zajączkowo. Na biurku organizatora przewozów leżą trzy telefony. Rzadko kiedy każdy z nich milczy. „Kwiatkowski” – słyszą czasem telefonujący do organizatora przewozów z Tczewa. – To takie moje hasło, oznaczające, że mam aktualnie natłok informacji, które muszę przetrawić i nie za bardzo mogę rozmawiać – wyjaśnia Janusz Tkaczyk, który dla „Rynku Kolejowego” opowiada o pracy organizatora przewozów na stacji manewrowej Tczew Zajączkowo należącej do PKP Cargo.
Prawo i polityka
Jaki będzie rok 2013 w branży budowlanej?
Rozpoczynający się rok 2013 będzie obfitował w wiele wyzwań dla wciąż znajdującej się w kryzysie branży budowlanej. W walce z malejącą liczbą zamówień, niehamującymi upadłościami i niekorzystnymi zapisami w kontraktach firmom budowlanym chce pomóc minister transportu, Sławomir Nowak, który już w październiku zapowiadał płynne przejście między dwoma perspektywami unijnymi i większą przejrzystość kontraktów budowlanych. Przed nami 12-miesieczny maraton, który pokaże, czy spełnia się życzenia branży i obietnice przedstawicieli rządu.
Nowy pomysł na dworce
PKP SA opracowały nowa strategie dworcowa. Za jej realizacje odpowiada Piotr Ciżkowicz, członek zarządu spółki. Spółka jest właścicielem 2600 dworców, spośród których funkcjonuje 450 obiektów. PKP SA chce, aby jak największą liczbę nieczynnych budynków przejęły samorządy.
Felietony
Żegnamy rok 2012 – Adrian Furgalski
Koniec świata – Wojciech Paprocki
Strategia Grupy PKP, kolei, transportu czy państwa? – Tadeusz Syryjczyk
Historia
Parowy wagon motorowy PKP – Sentinel Camell
Pozytywne wyniki eksploatacyjne wagonu parowego Claytona na kolei lokalnej Tarnów – Szczucin skłoniły Ministerstwo Komunikacji do wprowadzenia na siec następnego wagonu parowego. Tym razem elementy potrzebne do wykonania wagonu zakupiono w angielskiej firmie Sentinel Camell. Samo wykonanie zlecono Zakładom Mechanicznym Lilpop, Rau i Loewenstein w Warszawie, które przystąpiły do realizacji zamówienia w połowie 1929 r.