Najnowszy Rynek Kolejowy już w sprzedaży! Tematem numeru jest rola transportu pasażerskiego. Ponadto w numerze rozmowy z H. Klimkiewiczem, T. Szubą, T. Besztakiem, N. Halamkiem, M. Mochockim, M. Kaczorkiem. Dużo uwagi poświęciliśmy nowej perspektywie finansowej UE, sytuacji taborowej PKP Intercity, a także przewoźnikom samorządowym.
Nowa perspektywa i nowe podejście do inwestycji
Udrożnienie aglomeracji, poprawa warunków przewozów towarowych i dokończenie inwestycji na liniach magistralnych – to najważniejsze plany zarządcy infrastruktury na nową perspektywę unijną. Opowiadają o nich w rozmowie z „Rynkiem Kolejowym” Marcin Mochocki, pełnomocnik zarządu, i Maciej Kaczorek, dyrektor biura planowania strategicznego w PKP PLK.
PKP IC nie ogłasza przetargów na rewizje
PKP Intercity po nadrabianiu zaległości w naprawach wagonów w zeszłym roku ogłosiło jeden przetarg na utrzymanie. Przewoźnik tłumaczy, że wprowadza do eksploatacji coraz więcej zespołów trakcyjnych.
Bocian dziobie Pendolino
Pendolino może z PolskimBusem walczyć komfortem i czasem dojazdu, bo w starciu na cenę nie ma szans. Tylko że o ile autokarowy przewoźnik potrafi zarządzać swoją przewagą, to PKP Intercity swoich wykorzystać nie potrafi.
Czy uda się sprywatyzować TK Telekom?
Sieć światłowodowa TK Telekom biegnie wzdłuż torów kolejowych, dzięki czemu pokrywa większość kraju i dociera do centrów najważniejszych miast. To główny atut spółki, którą zarząd PKP po raz kolejny próbuje prywatyzować. To, czy i za ile uda się jej akcje sprzedać, zależy zarówno od determinacji samych kupujących, jak i tego, czy spółka została do prywatyzacji właściwie przygotowana.
Miliard w inwestycjach PKP Energetyki
– Cały plan inwestycyjny na lata 2012-2015 wart jest prawie miliard zł. Jest to największy program związany z budową układów zasilania w historii, porównywalny tylko do okresów elektryfikacji polskich kolei realizowanej kilkadziesiąt lat temu – mówi w rozmowie z „Rynkiem Kolejowym” Tomasz Besztak, pełnomocnik zarządu PKP Energetyki.
Po co PKP Cargo AWT?
PKP Cargo nabędzie 80% udziałów w spółce Advanced World Transport, drugim co do wielkości kolejowym przewoźniku towarowym w Czechach. Upadły za to plany przejęcia CTL Logistics.
PKP Cargo redukuje zatrudnienie
Dzięki realizacji Programu Dobrowolnych Odejść zatrudnienie w grupie PKP Cargo spadło z 26 tys. do 23 tys. osób. Zgodę na odejście dostał co dziewiąty pracownik firmy.
Tines: Chcemy poszerzać działalność nie tylko na wschodzie
– Jeśli ktoś decyduje się na działalność w Rosji, musi być gotowy na lata inwestowania, zanim zacznie zarabiać. Jesteśmy tam cztery lata. Mamy zarejestrowaną spółkę, biura, ludzi. A i tak, póki co, wciąż inwestujemy. Nie tylko w budowę, ale też w badania. Ale warto. Doświadczenia, jakie tam zdobyliśmy, są bezcenne – tłumaczy prezes Tines SA, Tomasz Szuba.
Nowy tabor kolejowy do przewozów pasażerskich w 2014 r.
Chcąc w skrótowy sposób opisać sytuację na rynku nowego taboru kolejowego dla przewozów pasażerskich w 2014 r., bez wątpienia należałoby użyć słowa „dobrze”. Zeszły rok był więc dobry, choć można się nawet pokusić o użycie przysłówka „bardzo”. 93 jednostki dostarczone w 2014 r. są znacznie większą liczbą niż 48 z roku 2013 i nieco wyższą od 84 zanotowanych w bardzo dobrym 2011 r.
Pantograf Pendolino niechroniony
Pociągi ED250 Pendolino wyposażone są w system ochrony pantografu ADD. Jest on wymagany europejskimi przepisami dotyczącymi bezpieczeństwa. Jak ustalił „Rynek Kolejowy”, PKP Intercity wyłącza system, bo pociągi zbyt często byłyby unieruchomione.