Czeska spółka akcyjna CZ Loko zakończyła prace konstrukcyjne nad specjalnym pojazdem kolejowym typu MUV74 z hydrostatycznym przenoszeniem mocy. Pojazd ten w pełni zastępuje bardzo popularny w Czechach przestarzały technicznie pojazd MUV69.
- To nowy pojazd techniczny do obsługi prac prowadzonych na kolejowych szlakach rozwiązujący wiele problemów związanych z obsługą i utrzymaniem torowisk - mówi Josef Bárta, dyrektor generalny CZ Loko a.s.
MUV 74 spełnia wszystkie aktualne wymagania dla pojazdów tego typu, a w przyszłości będzie stanowić podstawę pod nową serię kolejnych nowych kolejowych pojazdów o specjalnym przeznaczeniu.
- Doszliśmy do wniosku, że nawet najlepiej wykonana modernizacja przestarzałego pojazdu nie poprowadzi nas w przyszłość. Podobnie jak w przypadku lokomotyw S200 i tu proponujemy zupełnie nowy produkt – wyjaśnia Josef Bárta.
Firma skoncentrowała produkcję pojazdu w swoim zakładzie znajdującym się w Jihlawie (Republika Czeska). Powstał tu wydział produkcja zalążkiem nowego kierunku, którym jest właśnie rozwój i produkcja specjalnych pojazdów kolejowych.
- Chcieliśmy, aby MUV74 był nie tylko prosty w utrzymaniu technicznym, ale także, aby cechował się szerokimi możliwościami podczas napraw i prac związanych z utrzymaniem kolejowego szlaku – mówi JiĹí NováÄek, szef nowego wydziału.
MUV 74 oparty jest na nowej koncepcji przenoszenia mocy na zestaw kołowy. Koncepcja ta pozwoliła na zwolnienie miejsca pomiędzy osiami, które można wykorzystać dla innych urządzeń technologicznych – np. Obrotnicy do obracania pojazdu na torach, frezarki śniegowej lub pługu do wyrównywania nawierzchni.
Poza nową przekładnią, hamulcami, układem pneumatycznym nowością jest także wydłużona powierzchnia do transportu materiału umożliwiająca transportowanie szyn kolejowych. Pod nią znajduje się miejsce przeznaczone do przewożenia narzędzi lub innego materiału. Pojazd posiada napędzany hydraulicznie dźwig, czołową i przestrzenną kabinę izolowaną termicznie i dźwiękowo. W kabinie mieści się siedem osób. Sterowanie w kabinie to także nowa koncepcja oparta na obrotowym pulpicie, który można obracać o 180 stopni wokół własnej osi.
Nowy uniwersalny pojazd spalinowy MUV74 waży 11 ton, osiąga prędkość 60 km/h. Waga przewożonego ładunku może wynosić 6 ton. Firma CZ Loko a.s półtora roku po tym jak w listopadzie 2009 zaprezentowała pojazd specjalny do wykonywania prac na szlakach kolejowych MUV 71 z przekładnią mechaniczną. Do niego dołączył pojazd MUV 73 z przekładnią elektryczną. Obecnie firma oferuje, więc już całą serię, której pojazdowym flagowym staje się MUV 74. W tym roku zostanie on zaprezentowany także na rynkach zagranicznych. W przyszłości planowana jest także produkcja tego pojazdu dla szerszego rozstawu toru.