Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Nowakowski: Modułowe podwozie to sposób na elastyczność

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Rawag
Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
3M
Aste
R&G Plus

Data publikacji:
16-07-2020
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
Nowakowski: Modułowe podwozie to sposób na elastyczność
Fot. DB Cargo
Wagony o zmiennej długości mogą oznaczać rewolucję w zarządzaniu flotą taboru towarowego – przekonywał podczas Europejskiego Forum Taborowego członek zarządu DB Cargo Polska SA Robert Nowakowski. Jak podkreślił, rozwiązanie takie daje możliwość dostosowywania taboru do zmieniających się potrzeb przewozowych bez konieczności kosztownego zakupu lub leasingu. Prototyp wagonu opracowano i wykonano w zakładach DB Cargo Polska w Rybniku.

Przed tygodniem DB Cargo Polska zaprezentowało prototyp innowacyjnego wagonu towarowego, z modułową konstrukcją ramy i wymiennymi pudłami. O nowym wagonie jako pierwsi mogli usłyszeć kilka tygodni temu uczestnicy Europejskiego Forum Taborowego, organizowanego przez TOR Konferencje. Opowiadał o nim członek zarządu DB Cargo Polska SA Robert Nowakowski podczas debaty na temat innowacji na kolei.

Jak przekonywał Nowakowski, w procesie wprowadzania innowacji jest miejsce dla właściciela lub użytkownika taboru. Można wyróżnić tu trzy główne modele. W pierwszym z nich przewoźnik potrafi sam zrealizować projekt od opracowania po wdrożenie, drugi polega na współpracy z producentem, a w trzecim producent działa zupełnie sam. Wszystkie funkcjonują dziś na rynku, choć w różnej skali. – My jesteśmy na tyle dużą firmą, że stać nas na wariant pierwszy. Przykład takiego projektu to nasz towarowy wagon modułowy – stwierdził.

Rynek zmienia się szybciej, niż park taborowy

Genezą opracowania wagonu o modułowym podwoziu były doświadczenia historyczne. – Żywotność jednostek towarowych to na ogół kilkadziesiąt lat, a zmiany na rynku zachodzą bardzo dynamicznie. Często okazuje się, że dany przewoźnik zostaje z nadwyżką określonego typu wagonów, których nie da się dostosować do nowych potrzeb. Stąd prace nad konstrukcją modułową, w której dwa stałe moduły podwózkowe stanowią bazę do połączenia belką, przykręcaną śrubami. Wymieniając ją, wagon można wydłużać i skracać – opisał nowe rozwiązanie Nowakowski. Tak zaprojektowane podwozie może być wykorzystane np. do przewozu kontenerów, ale można też montować na nim inne nadwozia, takie jak węglarki, pudła samowyładowcze czy konstrukcje z przesuwnymi ścianami.

– Z satysfakcją i dumą mogę powiedzieć, że wagony zostały zbudowane w naszym zakładzie w Rybniku. Był to bardzo trudny projekt, ale podołaliśmy mu – stwierdził przedstawiciel DB Cargo. Wagony zostały przekazane do jednostki badawczej w Niemczech. Trwa oczekiwanie na wyniki ich testów. Jeśli uda się uzyskać homologację, DB Cargo liczy na możliwość bardziej elastycznego, niż dotąd, kształtowania floty.

Nowe pojazdy czy wymiana silników?

Zmiany w taborze DB Cargo, choć już nie tak rewolucyjne, obejmują także lokomotywy. Etap wymiany najstarszych elektrowozów został już prawie zakończony – wycofanie trzech ostatnich 3E (ET21) to kwestia kilku lat. We flocie przewoźnika są obecnie 23 Vectrony produkcji Siemensa. DB Cargo inwestuje w lokomotywy wielosystemowe, przeznaczone głównie do przewozów intermodalnych w korytarzach. – Celem jest zapewnienie klientowi jak najkrótszego czasu dostarczenia ładunku. Część maszynistów ma uprawnienia do prowadzenia pociągów w Niemczech. Czas postoju na stacjach granicznych skrócił się do 30 minut – zaznaczył Nowakowski.

Gorzej przedstawia się sytuacja w przypadku lokomotyw spalinowych. – Wiek sam w sobie nie jest ich wadą, gorzej z dostępnością części i spełnianiem norm ochrony środowiska. Mamy trzy możliwe ścieżki odnowy: wymiana silników na nowsze i lepsze, zakup nowych lokomotyw hybrydowych lub z ogniwami wodorowymi. W tym ostatnim rozwiązaniu wszyscy dostrzegają duży potencjał, ale rewolucyjnej zmiany jeszcze nie ma. Staramy się różnicować działania, by osiągnąć jak najlepsze parametry ekonomiczne i ekologiczne – opisał sytuację członek zarządu DB Cargo.
Partnerzy działu

Rawag
Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
3M
Aste
R&G Plus

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Duży spadek przewozów intermodalnych

Biznes

Duży spadek przewozów intermodalnych

Mikołaj Kobryński 11 lipca 2023

Railpool Polska: Popyt na lokomotywy będzie tylko rósł

Biznes

Będą podwyżki w DB Cargo Polska, ale spór trwa

Biznes

Railpool Polska oficjalnie wystartował

Biznes

Railpool Polska oficjalnie wystartował

Redakcja 02 lutego 2023

Zobacz również:

Duży spadek przewozów intermodalnych

Biznes

Duży spadek przewozów intermodalnych

Mikołaj Kobryński 11 lipca 2023

Railpool Polska: Popyt na lokomotywy będzie tylko rósł

Biznes

Będą podwyżki w DB Cargo Polska, ale spór trwa

Biznes

Railpool Polska oficjalnie wystartował

Biznes

Railpool Polska oficjalnie wystartował

Redakcja 02 lutego 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5