Ministerstwo Infrastruktury zrezygnowało ze wstępnych planów dotyczących modernizacji przystanku Miączyn położonego pomiędzy Zamościem a Hrubieszowem. Choć decyzja spotkała się ze sprzeciwem lokalnych aktywistów, resort zwraca uwagę, że nie wywołała ona protestu samorządu regionalnego. Ten poinformował zresztą niedawno, że nie planuje wznawiać obsługi regionalnej wschodniego odcinka linii nr 72.
Niedawno informowaliśmy na naszych łamach o
braku planów wznowienia regionalnego ruchu pasażerskiego na odcinku linii kolejowej nr 72 biegnącym z Zamościa do Hrubieszowa. Tę trasę pokonują obecnie wyłącznie pociągi dalekobieżne PKP Intercity, a samorząd nie zamierza finansować realizacji połączeń kategorii Regio. Te nie pojawią się więc w rozkładzie jazdy. Koresponduje z tym niedawna zmiana rządowych planów inwestycyjnych dotyczących infrastruktury pasażerskiej.
Samorząd nie zgłaszał uwag dotyczących rezygnacji z zadania – Na wstępnej liście zadań dla województwa lubelskiego na etapie opracowywania Rządowego Programu Budowy lub Modernizacji Przystanków Kolejowych na lata 2021 – 2025 znajdował się przystanek w Miączynie – mówi Szymon Huptyś, rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury. Zaznacza on, że była to jedynie początkowa propozycja, a planowany zakres tzw. programu przystankowego ulegał później zmianiom, które wynikały m.in. ze spełnienia lub niespełnienia kryteriów ustalonych jako niezbędne do umieszczenia konkretnej inwestycji na liście. Miączyn nie figuruje więc już w aktualniejszych wersjach projektu dokumentu.
Wniosek o ponowne włączenie przystanku do zakresu programu przesłała do resortu inicjatywa „Pociągiem do Hrubieszowa”. Ministerstwo zapewnia, że odpowie na pismo po przeanalizowaniu wszystkich poruszonych w nim kwestii. Już dziś nasz rozmówca wskazuje jednak, że wersja skierowana w lutym tego roku do uzgodnienia na poziomie wspólnej komisji stworzonej przez rząd i samorząd terytorialny nie zakładała modernizacji przystanku Miączyn. – Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego nie zgłosił uwag co do braku ujęcia na liście zadań wspomnianego przystanku – dodaje przedstawiciel Ministerstwa Infrastruktury.
Co dalej z pociągami PKP Intercity do Hrubieszowa? Tymczasem obecnie ważą się losy przyszłorocznego rozkładu jazdy pociągów pasażerskich w Hrubieszowie. Zapytaliśmy MI, czy w ramach kolejnej edycji rozkładu wchodzącej w życie w połowie grudnia 2021 r. i obowiązującej przez 12 miesięcy planowane jest dalsze uruchamianie finansowanych z budżetu centralnego połączeń dalekobieżnych. – Roczny rozkład jazdy 2021/2022 jest obecnie przygotowywany przez zarządcę infrastruktury, PKP Polskie Linie Kolejowe. Na dzień dzisiejszy nie jest możliwe udzielenie wiążących informacji dotyczących oferty przewozowej dla Hrubieszowa – stwierdził jedynie Szymon Huptyś.
Dodajmy, że wschodnia Zamojszczyzna wraz z nadgranicznym Hrubieszowem nie jest już obsługiwana ani przez PKS Zamość, ani przez PKS Hrubieszów. Nie funkcjonuje także ważna niegdyś w tamtym regionie spółdzielnia przewozowa Autonaprawa. Braku połączeń kolejowych o charakterze regionalnym nie rekompensują więc w szerszym stopniu przewoźnicy drogowi.