NUMER 03/2023
NUMER 03/2023
Temat numeru:
Kolej na Mazowszu
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Newag rozpoczyna prace nad swoją innowacyjną lokomotywą

| Martyn Janduła 24.06.2017 9,3k

Newag rozpoczyna prace nad swoją innowacyjną lokomotywą
Zaproponowany projekt Newagu na pierwszą na świecie 4-osiową lokomotywę z wielosystemowymi układami napędowymimat. Newag
Czteroosiowa lokomotywa z zaawansowanymi spalinowo-elektrycznymi wielosystemowymi układami napędowymi zgodna z TSI 2014 to projekt, który wpisał się w innowacyjny charakter programu Innotabor NCBiR-u i zyskał dofinansowanie. Spółka Newag poinformowała właśnie, że rozpoczyna pierwsze prace nad lokomotywą. Jak określa ją firma, ma to być pierwszy na świecie pojazd tego typu.
Projekt Newagu jest jednym z trzynastu wniosków, które zakwalifikowały się do dofinansowania w ramach pierwszego konkursu programu Innotabor. Prowadzi go Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, wspierając innowacyjne projekty w dziedzinie transportu szynowego. Głównym założeniem programu jest znaczące podniesienie poziomu innowacyjności i konkurencyjności polskiego przemysłu w zakresie tej branży oraz przemysłu z nią kooperującego, a także rozwój dziedzin nauki związanych z taborem szynowym.

Pierwsze umowy z NCBiR-em

Newag zgłosił do programu projekt, który nazwał pierwszą na świecie 4-osiową lokomotywą z zaawansowanymi spalinowo-elektrycznymi wielosystemowymi układami napędowymi zgodną z TSI 2014. Obecnie NCBiR jest w trakcie podpisywania umów z wykonawcami na przekazanie środków.

Warto też podkreślić, że wyłonione w konkursie projekty mają różne okresy realizacji, a termin zakończenia większości z nich przypada na lata 2020–2021. Ponadto, termin podpisania umowy nie determinuje terminu daty rozpoczęcia projektu, ponieważ zgodnie z regulaminem konkursu, wykonawcy mogli rozpocząć projekty już dzień po złożeniu wniosku o dofinansowanie. Zgodnie jednak z umową wykonawcy są zobowiązani do wdrożenia wyników projektu, poprzez wprowadzenie do własnej działalności, sprzedaż rozwiązania lub udzielenie licencji, w ciągu 3 lat od zakończenia realizacji projektu.

Jest też umowa z Newagiem

Udało się także podpisać umowę na dofinansowanie z Newagiem, stąd firma poinformowała 23 czerwca w komunikacie, że zarząd spółki podjął uchwałę o rozpoczęciu projektu prac rozwojowych innowacyjnej lokomotywy. – Rezultatem wykonania projektu będzie uzupełnienie oferty spółki o czteroosiową lokomotywę – czytamy w komunikacie.

Ma być ona w pełni zgodna z najnowszymi Technicznymi Specyfikacjami Interoperacyjności, a także zdolna do poruszania się po pod różnymi systemami trakcyjnymi (prądu stałego i zmiennego) funkcjonującymi w Europie, jak też po niezelektryfikowanych odcinkach z wykorzystaniem jazdy na silniku spalinowym umożliwiając tym samym realizację lekkich prac manewrowych i jazd po bocznicach oraz zajazdów ze szlaku w przypadku braku zasilania trakcyjnego.

Produkt również eksportowy

– Dysponując tego rodzaju lokomotywą spółka będzie w stanie rozszerzyć działalność w zakresie lokomotyw na rynku europejskim, oferując niedostępny dotychczas na rynku produkt. W ocenie spółki zapotrzebowanie na tego rodzaju produkt, poza Polską, istnieje w szczególności w krajach takich jak Republika Czeska, Słowacja i Niemcy – podaje Newag.

Szacowany koszt realizacji projektu wynosić ma ok. 32 mln zł. Dofinansowanie z Innotaboru ogłoszonego w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój wynosi z kolei 12,5 mln zł. Projekt ma być realizowany od 1 lipca 2017 roku do 28 lutego 2020 roku. Ponadto firma zobowiązuje się zapewnić trwałość efektów projektu przez okres 5 lat od dnia zakończenia realizacji lokomotywy.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (46250)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Innowacje
PARTNER DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (46250)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 03/2023
NUMER 03/2023
W numerze 3/2023 naszego Miesięcznika przyjrzeliśmy się temu, dlaczego rekordy kolei pasażerskiej nie stały się udziałem Mazowsza. Dużo uwagi poświęcamy też udanym działaniom Kolei Małopolskich. Oprócz tego jak zwykle wiele ciekawych rozmów i ważnych tematów - jak inwestycje wojskowe i logistyka wojenna. Zapraszamy do lektury!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5