Partnerzy serwisu:
Biznes

Newag: Może być tylko lepiej?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
Harting
METRANS

Data publikacji:
13-11-2013
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
wu, Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Newag: Może być tylko lepiej?
Niedługo debiut giełdowy Newagu. Władze spółki roztaczają przed nią, jak i ogólnie przed koleją, świetlaną przyszłość. – Po raz pierwszy mamy zabezpieczoną produkcję na kolejne dwa lata – podkreślał na dzisiejszej (13 listopada) konferencji Zbigniew Konieczek, prezes Newagu.

Od cesarskich warsztatów do Newagu

– Cesarz Austrii Franz Josef powiedział:  kto ma w głowie olej, idzie na kolej. Przerobiłem to hasło na swój użytek: kto ma w głowie olej, ten inwestuje w kolej. Przed koleją jest bezwzględny rozwój – mówi Zbigniew Jakubas, większościowy udziałowiec i szef rady nadzorczej Newagu. Jak zauważa, Polska jest trzecim państwem w Europie pod względem gęstości sieci. – Po tych wszystkich modernizacjach kolej nasza powinna przyspieszyć. Ilość przewozów powinna wzrosnąć dwukrotnie na przestrzeni 6-7 lat – mówi Jakubas.

Historia zakładów w Nowym Sączu sięga 1876 r., kiedy cesarz Franciszek Józef podjął decyzję o budowie linii Tarnów – Leluchów. Wtedy powstały też pierwsze warsztaty. Dla firmy znaczenie ma przede wszystkim ostatnia dekada – w 2001 r. rozpoczęła się restrukturyzacja miejscowego ZNTK. – Gdy firma była na krawędzi, podjęliśmy wyzwanie, że doprowadzimy ją do normalności – wskazuje Zbigniew Konieczek.
W 2003 r. pakiet kontrolny nabył Zbigniew Jakubas i tak powstał Newag. W kolejnych latach spółka doświadczyła dynamicznego rozwoju. W 2008 r. powstał pierwszy od podstaw wyprodukowany EZT, a 2013 r. przyniósł pierwszą wielosystemową lokomotywę Griffin, rekord prędkości Impulsa – 211,6 km/h, pierwszy pociąg metra Inspiro dla Warszawy oraz premierę prototypowego tramwaju Nevelo w Krakowie.

Wyniki co raz lepsze

W zeszłym roku przychody ze sprzedaży wyniosły ok. 655 mln zł, co przełożyło się na 55,7 mln zł zysku netto (dla porównania – w 2011 r. zysk netto wyniósł 9,3 mln zł). – Zaczęliśmy pracować z najlepszymi, szczególnie współpraca z Siemensem pozwoliła nam na wymierną optymalizację kosztów. Wyniki to zasługa także zmniejszenia kosztów jednostkowych, poprawy rentowności i zmiany profilu. Z firmy remontującej i modernizującej staliśmy się producentem, gdzie ceny i marżowość jest dużo większa – mówi Bogdan Borek, członek zarządu ds. finansowych.

Strategią Newagu jest współpraca z największymi firmami, jak General Electric, Siemens, Stadler i Bombardier. – Nie boimy się dużych – uczymy się od nich, to pomaga nam w rozwoju. Jesteśmy Małyszem, który skacze wysoko i długo –  mówi Zbigniew Jakubas.

Jak podaje Newag na podstawie podpisanych kontraktów, w tym roku firma zgarnęła 100% udziałów w rynku produkcji i modernizacji lokomotyw spalinowych, 54% produkcji i modernizacji lokomotyw elektrycznych, 85% produkcji EZT, 16% modernizacji EZT oraz 62% szynobusów. W niemal wszystkich dziedzinach oznacza to znaczny w zrost udziałów.

Jak ocenia Newag, wartość przewidywanych przetargów na zakup i modernizację taboru w latach 2014-2015 wynosi ok. 3,3 mld zł. Obecna wartość portfela zamówień spółki do realizacji do 2015 r. wynosi ok. 1,73 mld zł.  – Sytuacja jest super komfortowa. Mamy zabezpieczoną produkcję na kolejne dwa lata – cieszy się Zbigniew Konieczek.

Debiut w grudniu

W tej chwili dominującym akcjonariuszem jest prezes Jakubas wraz ze spółką Multico. Pozostałe 18% posiada zarząd Newagu. Co dalej? Newag zakłada, że debiut na Giełdzie Papierów Wartościowych nastąpi nie później niż 4 grudnia. Oferta kierowana jest głównie do inwestorów instytucjonalnych. – Według naszych danych będzie to największa oferta publiczna w roku 2013 – mówi Ryszard Czerwiński z grupy maklerskiej, oferującej akcje.

Władze spółki zapewniają, że debiut nie ma związku z sukcesem oferty PKP Cargo. – Proces IPO (Initial Public Offering – pierwsza oferta publiczna) rozpoczął się kilkanaście miesięcy temu, więc sukces Cargo nie miał wpływu na nasze działania – przekonuje Zbigniew Jakubas.

Spółka została wyceniona na 855 mln zł. Do potencjalnych inwestorów trafi 48,4% udziałów, z czego ok. 85% do inwestorów instytucjonalnych, a ok. 15% do indywidualnych. – Pozostawiamy sobie pakiet większościowy, zamierzamy go długo trzymać i rozwijać firmę – zapewnia Jakubas. Zastrzega jednak, że w przypadku pojawienia się korzystnej oferty dla wszystkich akcjonariuszy ten stan może się zmienić.

– Chcemy być spółką dywidendową – mówi Zbigniew Konieczek. Po 2013 r. 18% zysku zostanie przeznaczonych na dywidendy. W kolejnych dwóch latach wartości te wzrosną odpowiednio do 53 i 63%, by wreszcie osiągnąć pułap 70%.

Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
Harting
METRANS

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Newag pozywa posłankę Paulinę Matysiak

Prawo i polityka

Newag pozywa posłankę Paulinę Matysiak

Roman Czubiński 09 grudnia 2024

Newag ze złotym medalem UNIFE. Po raz trzeci

Biznes

Newag ze złotym medalem UNIFE. Po raz trzeci

Roman Czubiński 15 listopada 2024

Kolejne Griffiny 200 w taborze PKP Intercity

Tabor i technika

Kolejne Griffiny 200 w taborze PKP Intercity

Michał Szymajda 23 października 2024

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Newag pozywa posłankę Paulinę Matysiak

Prawo i polityka

Newag pozywa posłankę Paulinę Matysiak

Roman Czubiński 09 grudnia 2024

Newag ze złotym medalem UNIFE. Po raz trzeci

Biznes

Newag ze złotym medalem UNIFE. Po raz trzeci

Roman Czubiński 15 listopada 2024

Kolejne Griffiny 200 w taborze PKP Intercity

Tabor i technika

Kolejne Griffiny 200 w taborze PKP Intercity

Michał Szymajda 23 października 2024

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5