Partnerzy serwisu:
Biznes

Newag: Może być tylko lepiej?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

egoe
EIB
Kolster
SKODA
PCC Intermodal

Data publikacji:
13-11-2013
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
wu, Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Newag: Może być tylko lepiej?
Niedługo debiut giełdowy Newagu. Władze spółki roztaczają przed nią, jak i ogólnie przed koleją, świetlaną przyszłość. – Po raz pierwszy mamy zabezpieczoną produkcję na kolejne dwa lata – podkreślał na dzisiejszej (13 listopada) konferencji Zbigniew Konieczek, prezes Newagu.

Od cesarskich warsztatów do Newagu

– Cesarz Austrii Franz Josef powiedział:  kto ma w głowie olej, idzie na kolej. Przerobiłem to hasło na swój użytek: kto ma w głowie olej, ten inwestuje w kolej. Przed koleją jest bezwzględny rozwój – mówi Zbigniew Jakubas, większościowy udziałowiec i szef rady nadzorczej Newagu. Jak zauważa, Polska jest trzecim państwem w Europie pod względem gęstości sieci. – Po tych wszystkich modernizacjach kolej nasza powinna przyspieszyć. Ilość przewozów powinna wzrosnąć dwukrotnie na przestrzeni 6-7 lat – mówi Jakubas.

Historia zakładów w Nowym Sączu sięga 1876 r., kiedy cesarz Franciszek Józef podjął decyzję o budowie linii Tarnów – Leluchów. Wtedy powstały też pierwsze warsztaty. Dla firmy znaczenie ma przede wszystkim ostatnia dekada – w 2001 r. rozpoczęła się restrukturyzacja miejscowego ZNTK. – Gdy firma była na krawędzi, podjęliśmy wyzwanie, że doprowadzimy ją do normalności – wskazuje Zbigniew Konieczek.
W 2003 r. pakiet kontrolny nabył Zbigniew Jakubas i tak powstał Newag. W kolejnych latach spółka doświadczyła dynamicznego rozwoju. W 2008 r. powstał pierwszy od podstaw wyprodukowany EZT, a 2013 r. przyniósł pierwszą wielosystemową lokomotywę Griffin, rekord prędkości Impulsa – 211,6 km/h, pierwszy pociąg metra Inspiro dla Warszawy oraz premierę prototypowego tramwaju Nevelo w Krakowie.

Wyniki co raz lepsze

W zeszłym roku przychody ze sprzedaży wyniosły ok. 655 mln zł, co przełożyło się na 55,7 mln zł zysku netto (dla porównania – w 2011 r. zysk netto wyniósł 9,3 mln zł). – Zaczęliśmy pracować z najlepszymi, szczególnie współpraca z Siemensem pozwoliła nam na wymierną optymalizację kosztów. Wyniki to zasługa także zmniejszenia kosztów jednostkowych, poprawy rentowności i zmiany profilu. Z firmy remontującej i modernizującej staliśmy się producentem, gdzie ceny i marżowość jest dużo większa – mówi Bogdan Borek, członek zarządu ds. finansowych.

Strategią Newagu jest współpraca z największymi firmami, jak General Electric, Siemens, Stadler i Bombardier. – Nie boimy się dużych – uczymy się od nich, to pomaga nam w rozwoju. Jesteśmy Małyszem, który skacze wysoko i długo –  mówi Zbigniew Jakubas.

Jak podaje Newag na podstawie podpisanych kontraktów, w tym roku firma zgarnęła 100% udziałów w rynku produkcji i modernizacji lokomotyw spalinowych, 54% produkcji i modernizacji lokomotyw elektrycznych, 85% produkcji EZT, 16% modernizacji EZT oraz 62% szynobusów. W niemal wszystkich dziedzinach oznacza to znaczny w zrost udziałów.

Jak ocenia Newag, wartość przewidywanych przetargów na zakup i modernizację taboru w latach 2014-2015 wynosi ok. 3,3 mld zł. Obecna wartość portfela zamówień spółki do realizacji do 2015 r. wynosi ok. 1,73 mld zł.  – Sytuacja jest super komfortowa. Mamy zabezpieczoną produkcję na kolejne dwa lata – cieszy się Zbigniew Konieczek.

Debiut w grudniu

W tej chwili dominującym akcjonariuszem jest prezes Jakubas wraz ze spółką Multico. Pozostałe 18% posiada zarząd Newagu. Co dalej? Newag zakłada, że debiut na Giełdzie Papierów Wartościowych nastąpi nie później niż 4 grudnia. Oferta kierowana jest głównie do inwestorów instytucjonalnych. – Według naszych danych będzie to największa oferta publiczna w roku 2013 – mówi Ryszard Czerwiński z grupy maklerskiej, oferującej akcje.

Władze spółki zapewniają, że debiut nie ma związku z sukcesem oferty PKP Cargo. – Proces IPO (Initial Public Offering – pierwsza oferta publiczna) rozpoczął się kilkanaście miesięcy temu, więc sukces Cargo nie miał wpływu na nasze działania – przekonuje Zbigniew Jakubas.

Spółka została wyceniona na 855 mln zł. Do potencjalnych inwestorów trafi 48,4% udziałów, z czego ok. 85% do inwestorów instytucjonalnych, a ok. 15% do indywidualnych. – Pozostawiamy sobie pakiet większościowy, zamierzamy go długo trzymać i rozwijać firmę – zapewnia Jakubas. Zastrzega jednak, że w przypadku pojawienia się korzystnej oferty dla wszystkich akcjonariuszy ten stan może się zmienić.

– Chcemy być spółką dywidendową – mówi Zbigniew Konieczek. Po 2013 r. 18% zysku zostanie przeznaczonych na dywidendy. W kolejnych dwóch latach wartości te wzrosną odpowiednio do 53 i 63%, by wreszcie osiągnąć pułap 70%.

Partnerzy działu

egoe
EIB
Kolster
SKODA
PCC Intermodal

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Newag z jedyną ofertą na nowe pociągi dla Pomorza

Tabor i technika

Newag z jedyną ofertą na nowe pociągi dla Pomorza

Jakub Madrjas 14 lipca 2023

Pierwsze zdjęcia wielosystemowego Griffina na 200 km/h

Tabor i technika

PKP Intercity zamawia kolejne Griffiny na 200 km/h w Newagu!

Tabor i technika

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Newag z jedyną ofertą na nowe pociągi dla Pomorza

Tabor i technika

Newag z jedyną ofertą na nowe pociągi dla Pomorza

Jakub Madrjas 14 lipca 2023

Pierwsze zdjęcia wielosystemowego Griffina na 200 km/h

Tabor i technika

PKP Intercity zamawia kolejne Griffiny na 200 km/h w Newagu!

Tabor i technika

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5