NUMER 01-02/2020
NUMER 01-02/2020
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Kolej Polska – Litwa
szukaj
Śledź nas:

Najszczęśliwsza grupa zawodowa w Polsce, a chętnych do pracy brakuje

| artykuł sponsorowany 21.01.2019 37

Najszczęśliwsza grupa zawodowa w Polsce, a chętnych do pracy brakuje
Ponad 80% maszynistów w Polsce lubi swoją pracę, jest to ich pasja. Równocześnie, wspomniana grupa zawodowa z roku na rok coraz bardziej się kurczy, a przewoźnicy odczuwają ogromne problemy z zatrudnieniem maszynistów i pracowników kolei.
Według danych Urzędu Transportu Kolejowego, na koniec czerwca 2018 roku w Polsce zatrudnionych było niewiele ponad 17 tysięcy maszynistów, zaś zapotrzebowanie na rynku na wykwalifikowanych pracowników kolei stale rośnie. Co więcej, średnia wieku w tej grupie zawodowej to 48 lat, a w ciągu najbliższych 5 lat, z uwagi na osiągnięcie wieku emerytalnego, z zawodu będzie mogło odejść nawet 5 tysięcy maszynistów. Problem braku wykwalifikowanych maszynistów jest odczuwalny zarówno przez przewoźników pasażerskich, jak i towarowych.

Poza czynnikiem demograficznym, wpływ na zapotrzebowanie na rynku pracy na maszynistów z odpowiednimi uprawnieniami ma także rosnąca konkurencyjność transportu kolejowego w Polsce. Przykładem firmy stale zwiększającej swój udział w rynku towarowych przewozów kolejowych jest Freightliner PL – prywatny przewoźnik wchodzący w skład amerykańskiej grupy Genesee & Wyoming, w Polsce obecny od 2005 r. „Firma Freighliner PL w ostatnich latach zwiększy swój udział w polskim rynku o 14%. Za intensywnym wzrostem idzie wprowadzanie nowego taboru, a także zwiększenie liczby miejsc pracy.

Świadomi wyzwań związanych z pozyskiwaniem nowej kadry postanowiliśmy kompleksowo przyjrzeć się problemowi z dostępem do maszynistów – zleciliśmy badanie rynku, a także sprawdziliśmy nastroje naszej obecnej kadry. Dzięki temu wiemy, jakie są oczekiwania maszynistów od pracodawcy w Polsce, co ich motywuje i jak najlepiej odpowiedzieć na ich potrzeby” – mówi Krzysztof Wróbel, Członek Zarządu Freightliner PL.

Aż 81% maszynistów lubi swoją pracę

Badanie Freightliner PL zostało przeprowadzone w listopadzie 2018 r. Wzięło w nim udział blisko 900 maszynistów z różnych firm z całej Polski. Wyniki badania wskazują, że maszyniści to niewątpliwie jedna z najszczęśliwszych grup zawodowych w Polsce. Ponad 80% badanych przyznaje, że lubi swoją pracę. Pokazuje to, że na kolei nie ma ludzi z przypadku – dla większości maszynistów praca jest równocześnie ich pasją, hobby, zawodem wybranym z zamiłowania do kolei. Maszyniści identyfikują się ze swoją pracą, traktują ją jako styl życia.

Czynniki związane z pracą

Dla maszynistów najważniejsze w pracy są wynagrodzenie, stabilność zatrudnienia i atmosfera pracy. Co zaskakujące, jednymi z najmniej istotnych czynników okazały się benefity pozapłacowe. Małe zainteresowanie benefitami może wynikać ze specyfiki pracy maszynisty – jest to praca w terenie, poza miejscowością zamieszkania, związana ze zmiennym grafikiem i często nieregularnymi godzinami rozpoczęcia pracy, ale też samo miejsce zamieszkania (nie zawsze w dużym mieście) oraz styl życia i spędzania wolnego czasu mogą mieć wpływ na małe zainteresowanie tą ofertą.

Co przekona maszynistę do zmiany pracy?

Maszyniści są grupą coraz bardziej otwartą na zmianę pracodawcy. – Na przestrzeni ostatnich miesięcy obserwowaliśmy nieco wyższą rotację w tej grupie zawodowej – maszynistów oraz innych pracowników bezpośrednio związanych z ruchem kolejowym. Większa śmiałość co do zmiany pracodawcy to dla nas z jednej strony zagrożenie, a z drugiej szansa na pozyskanie nowych pracowników. Z przeprowadzonych przez nas badań wynika, że aż 28% maszynistów planuje zmianę pracy w najbliższym roku. Jest to dla nas sygnał, żeby stworzyć rozwiązania z myślą o obecnej załodze oraz przygotować konkretny plan pozyskiwania maszynistów w kolejnych latach, tym bardziej że miejsc pracy u nas systematycznie przybywa – mówi Justyna Wyka, Kierownik ds. HR we Freightliner PL.
– Dlatego też ze szczególną uwagą postanowiliśmy przyjrzeć się kluczowym dla maszynistów elementom przy wyborze pracodawcy – dodaje.

Z badań wynika, że kluczowymi elementami zatrudnienia są dla maszynistów: wysokość wynagrodzenia (87%), stabilny grafik pracy (54%), jakość sprzętu (taboru) i wyposażenia (42%). W najmniejszym stopniu skłoniłyby maszynistę do zmiany pracy benefity pozapłacowe (18%) i prestiż firmy (15%).

Aż 40% ankietowanych wskazało polecenia i opinie znajomych jako najważniejsze źródło informacji o ofertach pracy dla maszynistów. Ankietowani szukają informacji o ofertach pracy także na stronach www firm (28%) i kontaktują się bezpośrednio z biurami firm (27%).

Jak przyciągać  maszynistów?

W odpowiedzi na wyniki badań i rozwój firmy, firma Freightliner PL wdrożyła właśnie nową kampanię rekrutacyjno-wizerunkową. – Efektem kilkumiesięcznych analiz było opracowanie strategii działań wewnętrznych, wzmacniających zaangażowanie załogi, a także budujących nasz wizerunek jako pracodawcy pierwszego wyboru w branży. Służy temu kampania NAJSILNIEJSI odwołująca się do naszych silnych stron – mówi Justyna Wyka. – Prawdziwa siła tkwi nie tylko w maszynie. To również charakter i doświadczenie człowieka. Pracujemy nad nasza ofertą dla maszynistów, wychodzimy naprzeciw wszystkim oczekiwaniom, starannie analizujemy i planujemy nasze działania, aby stale doskonalić warunki pracy i zadowolenie naszych pracowników. Z drugiej strony pokazujemy nasz nowoczesny tabor, w tym nowe nabytki – lokomotywy i wagony. Wierzymy, że możliwość pracy z najnowszym i najsilniejszym sprzętem na polskim rynku kolejowym, innowacyjność i konkurencyjne warunki zatrudnienia to odpowiedź na potrzeby maszynistów – dodaje.

Działania można obserwować na stronie internetowej Freightliner PL, w kanałach social media, a także na dedykowanej stronie www.najsilniejsi.pl i serii video, które powstały we współpracy z popularnym vlogerem i umożliwiają obserwowanie siły maszyny oraz charakteru i doświadczenia maszynistów zatrudnionych we Freightliner PL.

Więcej informacji:
Justyna Wyka, Kierownik ds. HR, tel. 519 77 66 55, email: justyna.wyka@freightliner.pl

www.najsilniejsi.pl

Facebook: https://www.facebook.com/FreightlinerPL/

YT: http://bit.ly/FreighlinerPLYouTube

Twitter: https://twitter.com/FreightlinerPL

Instagram: https://www.instagram.com/freightliner_pl/
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej na temat:

Maszyniści (76)
(417)

Więcej z regionu:

Warszawa (4462)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Kolej

Wiecej na temat:

Maszyniści (76)
(417)

Wiecej z regionu:

Warszawa (4462)

Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 01-02/2020
NUMER 01-02/2020
Tematem najnowszego numeru jest kolej pomiędzy Polską a Litwą. W raporcie m. in. rozmowa z ministrem Jarosławem Narkiewiczem, opis miliardowych inwestycji w infrastrukturę w tym kraju, harmonogram budowy Rail Baltiki i obecny stan połączeń pomiędzy krajami. Polecamy również raport dotyczący rosnącego problemu z liczbą maszynistów.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5