Normal 0 21 false false false PL ZH-CN X-NONE W dniu 28 października 2010 w hotelu „Start Felix” w Warszawie odbyły się organizowane przez SIRTS warsztaty: „Najnowsze europejskie wymagania dla taboru trakcyjnego i pasażerskiego”. Pełna sala świadczyła o bardzo dużym zainteresowaniu tematyką TSI, a pytania zadawane na koniec każdej prezentacji wywoływały ciekawą dyskusję. Poruszono m.in. kwestie interoperacyjności, certyfikacji, powiązaniami pomiędzy taborem a odpowiednimi podsystemami i renotyfikacji jednostek notyfikowanych w Polsce i Europie.
11 czerwca 2010 państwa członkowskie przegłosowały przyjęcie decyzją Komisji Europejskiej specyfikacji TSI dla taboru trakcyjnego i wagonów pasażerskich. Kompletny tekst w języku polskim do weryfikacji został przekazany przez Komisję Europejską w połowie września. Specyfikacja ta spowoduje uporządkowanie w skali Wspólnoty Europejskiej wymagań dla taboru i jego wybranych elementów. Jednocześnie spowoduje poważne zmiany w zakresie badania i certyfikacji taboru. W związku z tym zachodzi pilna potrzeba szczegółowego omówienia zarówno tej regulacji jak i innych z nią powiązanych.
Interesujące wystąpienia przybliżyły problemy jakie niosą za sobą nowe zmiany. O składnikach interoperacyjności w taborze kolejowym, wymaganiach i certyfikacji mówił Zbigniew Durzyński z IPS Tabor w Poznaniu. Wyjaśniał poszczególne elementy TSI, zwłaszcza techniczne i zwracał uwagę na fakt iż TSI to nic nowego ponieważ istnieją aktualne normy PN-EN. Po zakończonej prezentacji udzielał bardzo wyczerpujących odpowiedzi na pytania zadawane przez uczestników.
Artur Rojek z Instytutu Kolejnictwa (dawne CNTK) zaprezentował materiał dotyczący interfejsów, połączeń grup np. jak skrajnia taboru wpływa na odpowiednie podsystemy infrastruktury. Wyjaśnił zależności i sposoby oddziaływania poszczególnych grup na siebie co przybliżyło wiedzę pomocną w odszukiwaniu ważnych informacji związanych z taborem.
O wymaganiach dla taboru w kontekście dyrektyw o interoperacyjności i bezpieczeństwie transportu kolejowego mówił Marek Pawlik, wiceprezes PKP PLK. Wskazywał podczas prezentacji na elementy TSI przyjęte przez Komisję Europejską i przypomniał o jeszcze nie przyjętym TSI dotyczącym dróg kolejowych. W dniu 15 grudnia 2010 r. odbędzie się kolejne głosowanie nad przyjęciem zapisu o utrzymaniu taboru kolejowego. Na koniec wystąpienia wiceprezes odniósł się do ostatnich wiadomości medialnych związanych z certyfikacją przewoźników kolejowych. – Certyfikacja nie zatrzyma kolei – powiedział Pawlik. Wiceprezes zastąpił nieobecnego Andrzeja Harasska z European Railway Agency i przedstawił prezentację ERA dotyczącą „Podsystemu tabor według TSI LOC&PAS”.
Ciekawą prezentację miał Kazimierz Woźniak dyrektor biura energetyki PKP PLK. W swoim wystąpieniu, dotyczącym nakładek węglowych na pantografach taboru trakcyjnego, wyjaśnił i zdementował pogłoski jakoby PLK miało wpływ na wymianę i nakazało wymiany elementu ślizgowego na węglowy. Podczas prezentacji również odniósł się do powiązania czynności tego typu z TSI i zaprezentował sprawy techniczne popierające zamianę nakładek. – PLK już od kilku lat zabiega o wymianę nakładek z miedzianych na węglowe – powiedział dyrektor biura energetyki. Zgodnie z ustaleniami pojazdy trakcyjne mają być gotowe do eksploatacji od 14 grudnia 2010 roku, co więcej dodał informację o kosztach modernizacji pojedynczej nakładki na pantografie wynoszącej 3 tys. zł, wspomniał, że z tego tytułu PLK również poniosło koszty modernizacji sieci trakcyjnej.
Więcej informacji na temat "TSI dla podsystemu tabor" i warsztatów można będzie przeczytać w jednym z najbliższych numerów "Rynku Kolejowego". Zachęcamy do prenumeraty!