Niemalże 500 pojazdów (ponad 200 tramwajów i 300 autobusów) uruchamianych w dni meczowe, z czego ponad 50 dodatkowych tramwajów i 60 autobusów dowożących kibiców na Stadion. To szacunkowy bilans obsługi Euro przez MPK Poznań. Obsługa komunikacyjna meczów organizowanych w ramach UEFA Euro 2012 w Poznaniu była dla MPK Poznań dużym wyzwaniem. A to dlatego, że nie tylko należało przewieźć kibiców z różnych części miasta na Stadion Miejski, ale także zapewnić im transport do Strefy Kibica i poznańskich Fan Zone’ów. W jednej chwili trzeba było przetransportować kilkadziesiąt tysięcy ludzi.
MPK Poznań przygotowany był do obsługiwydarzenia zgodnie z przyjętymi planami (Mobilty Concept) wypracowanymi wspólnie przez jednostki miejskie, pracujące w ramach Zespołu Euro 2012 ds. obsługi komunikacyjnej. Niemniej cały czas trzeba było monitorować aktualną sytuację, by w razie potrzeby dokonać ewentualnych korekt. Dlatego oprócz kierujących pojazdami, nad płynnością ruchu – tak na ulicy, jak i za pośrednictwem kamer – czuwały wzmożone siły zarówno MPK Poznań oraz innych jednostek miejskich pracujących w ramach terenowego sztabu operacyjnego.
Do obsługi linii w czasie dni meczowych zabezpieczono rekordową w historii firmy liczbę pojazdów. W jednym tylko dniu, 18 czerwca w ruchu było prawie pół tysiąca wozów. W tym czasie w gotowości czekały wzmocnione brygady techniczne i ratunkowe oraz pracownicy działu Nadzoru Ruchu. Dodatkowe dyżury pełnili sieciowcy i torowcy, aby w razie awarii natychmiast reagować, by jak najszybciej wznowić ruch.
Usuwanie usterek
Choć nie obyło się bez zniszczeń, to były one niewielkie w porównaniu z liczbą ludzi, jaka w tych dniach podróżowała poznańskimi pojazdami. Kilka razy pociągnięto za hamulec ręczny, wybito kilka szyb, z uwagi na tłum dochodziło też do awarii drzwi. Pogotowia mogły reagować błyskawicznie, ponieważ dyżurowały wzdłuż trasy na stadion miejski. Kierowcy podkreślali też ze zdziwieniem, że pomimo dużej liczby spontanicznych i pomysłowych pasażerów, pojazdy były zaskakująco czyste.
Uruchomienie i monitoring
Na bieżąco obserwowano kibiców za pomocą kamer monitoringu miejskiego. Wzmocnienia dla komunikacji prowadzącej na stadion uruchamiano wtedy, kiedy zaobserwowano, że przyjezdni zaczynają kierować się na przystanki. Oprócz rezerw i pojazdów dodatkowych, komunikację miejską wzmacniały też tramwaje i autobusy, które skończyły obsługę liniową.
Działo się podczas Euro…
Podczas pierwszego meczu, kibice wypchnęli szybę w tramwaju Tatra. Motorniczy nie zauważył tej sytuacji i o braku został poinformowany na rondzie Jana Nowaka-Jeziorańskiego. Rzeczona szyba odnalazła się zaś na Moście Teatralnym – nietknięta!
Kibice byli bardzo otwarci i chętnie komunikowali się z pracownikami MPK. Jeden wykorzystał okazję, by dostać się na schody przedniej kabiny i ku uciesze wszystkich obserwatorów, odgrywał rytm na bębnie, donośnie śpiewając.
Doświadczenie zaowocowało na Euro
- Czystość, sprawność i nowoczesność taboru w miastach gospodarzach, najwyżej oceniono w stolicy Wielkopolski. Poznań w tej kategorii zyskał uznanie 82% respondentów z dużą przewaga nad innymi miastami – podał portal informacyjny TVN 24. Raport z oceną satysfakcji kibiców w czasie turnieju stworzono na podstawie wywiadów z kibicami, przeprowadzonych 10 czerwca we wszystkich miastach gospodarzach UEFA Euro 2012. Prezydent Ryszard Grobelny przyznał, że jest bardzo zadowolony z ocen kibiców jeśli chodzi o organizację turnieju, transport miejski, strefę kibica czy też jakość pracy wolontariuszy. - To pokazuje, że jako organizatorzy stanęliśmy na wysokości zadania – komentował.