Partnerzy serwisu:
II linia metra

Most dla metra wcale nie taki dobry?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
28-08-2012
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
wu / Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

II LINIA METRA
Most dla metra wcale nie taki dobry?
Przy okazji zalania budowy stacji Powiśle rozgorzała dyskusja o tym, czemu metro nie pokonuje Wisły na moście. Dariusz Kostaniak, który w Metrze odpowiada za inwestycje, przekonuje, że tunel w tym konkretnym przypadku jest mimo wszystko bezpieczniejszy i tańszy. 

O argumentach, które przemówiły za realizacją wariantu podziemnego, pisaliśmy już w obszernym tekście w miniony weekend (Czytaj więcej). Zasadność decyzji o budowie tunelu potwierdzają inżynierowie, którzy od dawna mają styczność z budową metra. O tę kwestię pytaliśmy również w wywiadzie – zanim jeszcze doszło do awarii na Powiślu – Dariusza Kostaniaka, który przez lata był kierownikiem kontraktów rozbudowy metra, a teraz w jest członkiem zarządu Metra Warszawskiego.

Rynek Kolejowy: Wielu naszych czytelników zastanawia się nad tym, czemu zdecydowano się na poprowadzenie metra w tunelu pod Wisłą zamiast wyprowadzenia metra przez skarpę na rzekomo tańszą przeprawę mostową. Jakie argumenty przemawiały za podziemnym przebiegiem?

Dariusz Kostaniak, członek zarządu Metra Warszawskiego Metra Warszawskiego Sp. z o.o., Dyrektor ds. Inwestycji: "Powiedział pan jedną dobrą rzecz: wyjście przez skarpę. Już teraz przy metodzie tunelowej obserwujemy, jak się ona zachowuje. Przy budowie mostu musielibyśmy w nią zaingerować. Jeśli byśmy ingerowali w skarpę, musielibyśmy wypłycić tunele. Wypłycając tunel, zbliżamy się w niebezpieczny sposób do fundamentów budynków będących na skarpie. Nasze badania pokazywały, że z punktu widzenia tych budynków wariant podziemny jest pewniejszy. Oprócz tego weszlibyśmy w zagadnienia stosunków wodno-prawnych – w tej chwili Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej bardzo wnikliwie przygląda się inwestycjom, które odbywają się w bezpośredniej bliskości linii brzegowej. I tak musieliśmy dokonać pewnej korekty na Powiślu co do wypiętrzenia stacji, jej zabezpieczeń. Poza tym prawdopodobnie trafialibyśmy w tereny roszczeniowe, szczególnie po stronie zachodniej pomiędzy brzegiem Wisły a dołem skarpy wiślanej. Trudno technicznie byłoby odpowiedzieć na pytanie, czy trasa byłaby do zrealizowania – tak aby ominąć tereny Natury 2000, zieleń. Po stronie praskiej musielibyśmy z kolei ciągnąć estakadę i nie byłoby miejsca, gdzie można byłoby schować tunel.

Na dzisiaj, z pobieżnej analizy tego kontraktu, widzimy, że tunel pod Wisłą jest też tańszy od porównywalnej przeprawy mostowej. Proszę zwrócić uwagę ile ostatnio kosztował np. Most Północny z wykupem gruntu." 

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Metro: Stacja Płocka. Trudny do zmycia brud i pożądana patyna

Infrastruktura

Metro: Stacja Płocka. Trudny do zmycia brud i pożądana patyna

Witold Urbanowicz 21 kwietnia 2024

Metro bierze się za oświetlenie na stacji Płocka

Pasażer

Metro bierze się za oświetlenie na stacji Płocka

Witold Urbanowicz 16 marca 2024

Metro oszczędza, wyłączając oświetlenie stacji

Biznes

Metro oszczędza, wyłączając oświetlenie stacji

Witold Urbanowicz 04 grudnia 2023

Betoniarnia blokuje metro na Karolin. Koniec budowy w 2026 r. zagrożony?

Infrastruktura

Metro zapewniło dodatkowych klientów w Wola Parku

Pasażer

Metro zapewniło dodatkowych klientów w Wola Parku

Witold Urbanowicz 19 sierpnia 2023

Zobacz również:

Metro: Stacja Płocka. Trudny do zmycia brud i pożądana patyna

Infrastruktura

Metro: Stacja Płocka. Trudny do zmycia brud i pożądana patyna

Witold Urbanowicz 21 kwietnia 2024

Metro bierze się za oświetlenie na stacji Płocka

Pasażer

Metro bierze się za oświetlenie na stacji Płocka

Witold Urbanowicz 16 marca 2024

Metro oszczędza, wyłączając oświetlenie stacji

Biznes

Metro oszczędza, wyłączając oświetlenie stacji

Witold Urbanowicz 04 grudnia 2023

Betoniarnia blokuje metro na Karolin. Koniec budowy w 2026 r. zagrożony?

Infrastruktura

Metro zapewniło dodatkowych klientów w Wola Parku

Pasażer

Metro zapewniło dodatkowych klientów w Wola Parku

Witold Urbanowicz 19 sierpnia 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5