PKP Intercity podpisało dziś z rosyjską Federalną Kompanią Pasażerska trzy umowy, dotyczące współpracy przy obsłudze pociągów międzynarodowych. Na mocy jednej z nich PKP Intercity sprzeda bilety na pociągi FKP polskim pasażerom.
Federalną Kompanią Pasażerska, która powstała w ubiegłym roku spółka zależna Kolei Rosyjskich RŻD, prowadzi obecnie przy współpracy PKP Intercity pociągi relacji Moskwa - Nicea, kursujące przez Polskę. Od nowego rozkładu jazdy do tych pociągów dołączy kolejne połączenie: Moskwa - Paryż. PKP Intercity zwróciło się do FKP z inicjatywą, dotyczącą umożliwienia kupienia biletów na te pociągi polskim pasażerom. Dziś udało się podpisać stosowną umowę w tej sprawie.
- Umowa o współpracy mówi o powołaniu wspólnej grupy roboczej, która z jednej strony ma rozstrzygać wszelkie kwestie techniczne, a z drugiej w możliwie krótkim terminie przygotować kwestie taryfowe i sprzedażowe dotyczące nabywania biletów na zatrzymujące się w Polsce pociągi relacji Moskwa - Paryż i Moskwa - Nicea.
- Pociąg Moskwa - Paryż będzie się zatrzymywał w Warszawie i Poznaniu, przy czym musimy dostroić systemy sprzedażowe PKP Intercity i Kolei Rosyjskich, żeby rozwiązać jak najszybciej wszelkie problemy. Nasza wspólna deklaracja jest taka, żeby można było nabyć bilety jak najszybciej - powiedział po podpisaniu umowy Janusz Malinowski, prezes PKP Intercity.
Na razie nie są znane ceny biletów, które PKP Intercity sprzeda polskim pasażerom. Przedstawiciele Kolei Rosyjskich opowiedzieli jedynie o taryfie obowiązującej na odcinku Moskwa - Paryż, o której "Rynek Kolejowy" pisał już tutaj. - Bilety kosztują dużo, ale proszę pamiętać, jaka przestrzeń jest dostępna dla jednego pasażera. W przedziale zwykle mieści się osiem osób, a nie dwie - mówili przedstawiciele FKP. - Po rocznej eksploatacji pociągu Moskwa - Nicea najwyższy wskaźnik sprzedaży biletów w ciągu roku są w klasie Lux. Nawet w okresie gdy jest dosyć słaba sprzedaż miejsc w wagonach pierwszej klasy, w dwóch wagonach klasy lux mamy sprzedaż prawie 90%. Ponownie odnaleźliśmy tego pasażera, który chce jeździć wagonami klasy lux. Mając na uwadze tych pasażerów w pociągach relacji Moskwa - Paryż zwiększyliśmy ilość wagonów klasy lux do trzech - powiedział prezes FKP Michaił Pawłowicz Akułow.
Nieznana jest wysokość marży, jaką polski przewoźnik otrzyma ze sprzedaży biletów. Nie wiadomo też, kiedy bilety pojawią się w kasach Intercity. - Obecnie polski i rosyjski system biletowy zupełnie ze sobą nie współgrają. Czeka nas bardzo dużo pracy i nie ma możliwości, żeby można było nabyć bilety jeszcze w tym roku. To kwestia kilku miesięcy - powiedział "Rynkowi Kolejowemu" Tadeusz Matyla, członek zarządu PKP Intercity, który zajmuje się kwestiami związanymi z techniczną obsługą pociągów.
Na mocy drugiej podpisanej dziś umowy, PKP Intercity zapewni trakcję na odcinku granica Polski i Białorusi - Berlin dla pociągu Moskwa - Paryż. Pociągi bedą prowadzić lokomotywy Husarz. - Największym problemem przy uruchamianiu połączenia było dopasowanie rozkładu jazdy po terytoriach kilku państw. I to co udało nam się osiągnąć, to czas przejazdu pociągu wynoszący 37,5 godziny. To zakończenie pierwszego etapu tego projektu. Łącznie z panem prezesem Malinowskim chcemy osiągnąć skrócenie czasu przejazdu pociągu na terenie Polski oraz czasu wymiany lokomotyw. Naszym celem jest skrócenie czasu przejazdu na trasie Moskwa-Paryż do 33 godzin - powiedział Akułow. Dodał też, że chodzi o sumę oszczędności czasowych dla całej trasy, a nie tylko na odcinku obsługiwanym trakcją Intercity.
Trzecia podpisana dziś umowa dotyczy udostępniania w pociągach relacji Moskwa - Paryż wagonów restauracyjnych PKP Intercity obsługiwanych przez Wars. Taka sama praktyka ma już miejsce w pociągach relacji Moskwa - Nicea - Jakość jedzenia i przystępna cena w wagonach Warsu na odcinku Warszawa - Nicea jest wysoko oceniana, dlatego Kolejom Rosyjskim zależało na dołączeniu wagonów restauracyjnych Intercity na odcinek Warszawa - Paryż. Dla nas to kolejne zyski - mówi Matyla. Przy okazji zmieni się też rodzaj wagonów restauracyjnych, obsługujących połączenie Moskwa - Nicea. Podobnie jak w pociągu Paryż - Moskwa, będą one dostosowane do prędkości 200 km/h - Zmieniliśmy trasę pociągu Moskwa - Nicea. Pojedziemy północną magistralą dużych prędkości we Włoszech przez Wenecję i Mediolan - wyjaśnił Akułow.
Czytaj też: