Zakończyła się modernizacja dwóch mostów kolejowych nad Odrą we Wrocławiu. Są to największe obiekty inżynieryjne na linii kolejowej E59 pomiędzy stolicą Dolnego Śląska a Poznaniem.
– Zakres prac przy drugiej konstrukcji mostowej objął wymianę stalowego przęsła nurtowego, rozkucie starej przeprawy w części zalewowej i położenie nowej. 29 filarów, na których spoczywa żelbetowa część mostu, zostało gruntownie odnowionych i wzmocnionych. Na moście położono nowy tor i zamontowano sieć trakcyjną – powiedział Mirosław Siemieniec, rzecznik PKP PLK
Przeprawa składa się z dwóch równoległych obiektów mostowych: wschodniego, po którym biegnie tor nr 1 i zachodniego z torem nr 2. Prace modernizacyjne rozpoczęto na obiekcie zachodnim jesienią 2012 r. Trwały do końca 2013 r. Ruch pociągów odbywał się wówczas po jednym torze na wschodnim obiekcie. Od stycznia 2014 r. pociągi zostały skierowane na tor nr 2 zachodniego, zmodernizowanego obiektu i przez cały ubiegły rok trwały prace na wschodnim obiekcie. Od tygodnia ruch pociągów prowadzony jest już na obu konstrukcjach mostowych.
Całkowita długość mostu wynosi blisko pół kilometra, z czego 131 metrów przypada na stalowe przęsło nad nurtem Odry; pozostała część mostu o konstrukcji żelbetowej, przebiega nad terenem zalewowym.
Z modernizacją przeprawy ściśle związana jest przebudowa dwóch sąsiednich wiaduktów – nad Groblą Kozanowską i nad ul. Osobowicką, gdzie również ukończono już prace. Koszt modernizacji mostów wyniósł ok. 41 mln zł. Bezpośrednim wykonawcą była firma Intercor z Zawiercia.
Prace realizowane są w ramach projektu „Modernizacja linii kolejowej E59 na odcinku Wrocław – Poznań, Etap II - odcinek Wrocław – granica województwa dolnośląskiego”, który jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Jak zapewnia PKP PLK, dzięki inwestycji czas podróży z Wrocławia do granicy województwa dolnośląskiego skróci się o 20 minut. Pociągi pasażerskie pojadą z prędkością do 160 km/h, a towarowe do 120 km/h. Obsługę podróżnych zapewnią wygodne, dostępne dla osób niepełnosprawnych perony, z pełnym systemem informacji.
Koszt projektu „Modernizacja linii kolejowej E59 na odcinku Wrocław – Poznań, Etap II – odcinek Wrocław – granica województwa dolnośląskiego” to ponad 1,3 mld zł, z czego prawie 800 mln zł pochodzi ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.