Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju (MIR) stoi na stanowisku, że wnioski zawarte w opublikowanym niedawno raporcie NIK pomogą uzupełnić podjęte już działania mające na celu poprawę bezpieczeństwa na polskiej sieci kolejowej. MIR przypomina, że raport NIK nie obejmuje lat 2012 - 2013, kiedy to podjęto działania naprawcze.
MIR: raport NIK przydatny ale już jest lepiej
"Wnioski zawarte w raporcie NIK „Bezpieczeństwo ruchu kolejowego w Polsce” pomogą uzupełnić podjęte już do tej pory – zarówno przez byłe Ministerstwo Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej (a kontynuowane przez Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju), jak i PKP oraz Urząd Transportu Kolejowego – działania związane z poprawą bezpieczeństwa ruchu kolejowego" – możemy przeczytać w przesłanym do mediów oświadczeniu MIR.
Ministerstwo podkreśla, że raport dotyczy lat 2011-2012, i nie obejmuje podjętych w 2012 i 2013 roku inicjatyw zmierzających do uregulowania prawa związanego z bezpieczeństwem transportu kolejowego, jak i konkretnych działań podejmowanych przez PKP i UTK. Weszły już w życie np. przepisy dotyczące uprawnień maszynistów, a wkrótce wejdą te związane z pracą dyżurnych ruchu i warunkami prowadzenia ruchu kolejowego. PKP i UTK podjęły do tej pory niemal 200 inicjatyw zmierzających do poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego, i to zarówno inwestycyjnych, jak i organizacyjnych m.in. modernizacja bazy technicznej, zwiększona częstotliwość audytów systemów zarządzania bezpieczeństwem, szkolenia m.in. dla dyżurnych ruchu i poprawa jakości kadr poprzez większą liczbę klas o profilu kolejarskim.
Zdaniem MIR przynosi to już pierwsze efekty, bowiem w porównywalnych kwartałach 2012 i 2013 r. zanotowano spadek w obszarze incydentów kolejowych. Jednocześnie, wielki wysiłek inwestycyjny na kolei – ponad 3 tys. km wyremontowanych i zmodernizowanych linii kolejowych, i następnych 3 tys. w przygotowaniu – wprowadza zasadniczą zmianę jakościową pod względem bezpieczeństwa.
PKP PLK: Jest bezpieczniej
Stanowisko MIR jest niemal identyczne z oświadczeniem przesłanym do naszej redakcji przez PKP PLK w dzień po opublikowaniu raportu NIK. Mogiśmy w nim przeczytać, że Program poprawy bezpieczeństwa ruchu kolejowego jest konsekwentnie realizowany, a od 2013 roku jeszcze częściej aktualizowany i dostosowywany do bieżących potrzeb. Program zawiera szczegółowe działania ukierunkowane na podniesienie poziomu bezpieczeństwa kolejowego. Harmonogram ich realizacji podlega bieżącej kontroli Biura Bezpieczeństwa, jest też na bieżąco oceniany przez zarząd spółki oraz radę nadzorczą.
PLK wylicza, że do lipca tego roku program objął 191 inicjatyw. Tylko w tym roku zrealizowano już 116 inicjatyw tj. 61%. – PLK zintensyfikowała i usprawniła monitoring bieżącego stanu bezpieczeństwa na sieci kolejowej, dzięki czemu niezwłocznie reaguje i zapobiega obniżeniu poziomu bezpieczeństwa ruchu kolejowego. W tym roku rozpoczął się proces audytów wewnętrznych w spółce. Od stycznia do końca listopada przeprowadzono ponad 105 audytów systemu zarządzania bezpieczeństwem. Wszystkie oceny audytowanych obszarów są pozytywne lub pozytywne z uwagami. Dodatkowo w ramach nadzoru nad jednostkami odpowiedzialnymi za stan techniczny infrastruktury pracownicy Biura Bezpieczeństwa przeprowadzili w okresie trzech kwartałów 2013 r. 429 kontroli, po których wydano 536 zaleceń pokontrolnych. Pełna treść stanowiska PKP PLK jest dostępne tutaj.
Raport NIK
Raport NIK „Bezpieczeństwo ruchu kolejowego w Polsce” został upubliczniony 11 grudnia tego roku. W związku ze stwierdzonymi nieprawidłowościami Najwyższa Izba Kontroli wystąpiła z licznymi zaleceniami do wszystkich instytucji związanych z bezpieczeństwem ruchu kolejowego.
Zdaniem Izby minister właściwy do spraw transportu powinien wzmocnić nadzór nad UTK i PKP PLK SA w zakresie bezpieczeństwa ruchu kolejowego, wprowadzić zmian w rozporządzeniu w sprawie ogólnych warunków prowadzenia ruchu kolejowego, wdrożyć w pełnym zakresie unormowania unijne w zakresie interoperacyjności oraz sfinalizować prace nad przygotowaniem projektu nowej ustawy o czasie pracy maszynistów.
Urząd Transportu kolejowego powinien podjąć rzeczywistą a nie tylko formalną kontrolę podmiotów kolejowych przed wydaniem im certyfikatów i świadectw bezpieczeństwa, nakładać sankcje prawne na podmioty, które nie realizują terminowo wniosków pokontrolnych UTK oraz dostosować poziom zatrudnienia w pionie bezpieczeństwa ruchu kolejowego.
Zarząd PKP PLK ma zapewnić skuteczny nadzór nad jednostkami odpowiedzialnymi za stan techniczny infrastruktury drogowej i urządzeń sterowania ruchem kolejowym oraz dyżurnymi ruchu w sytuacji używania przez nich sygnałów zastępczych. Zapewnić odpowiedni poziom zatrudnienia w służbach odpowiedzialnych za utrzymanie infrastruktury oraz zapewnić rzetelną realizację procedur utrzymania infrastruktury kolejowej.
Pełna treść raportu dostępna jest tutaj.