Partnerzy serwisu:
Prawo

MIR o raporcie NIK

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Autor:

MIR, lm

Data publikacji:
13-12-2013
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
MIR, lm

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO
MIR o raporcie NIK
Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju (MIR) stoi na stanowisku, że wnioski zawarte w opublikowanym niedawno raporcie NIK pomogą uzupełnić podjęte już działania mające na celu poprawę bezpieczeństwa na polskiej sieci kolejowej. MIR przypomina, że raport NIK nie obejmuje lat 2012 - 2013, kiedy to podjęto działania naprawcze.

MIR: raport NIK przydatny ale już jest lepiej

"Wnioski zawarte w raporcie NIK „Bezpieczeństwo ruchu kolejowego w Polsce” pomogą uzupełnić podjęte już do tej pory – zarówno przez byłe Ministerstwo Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej (a kontynuowane przez Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju), jak i PKP oraz Urząd Transportu Kolejowego – działania związane z poprawą bezpieczeństwa ruchu kolejowego" – możemy przeczytać w przesłanym do mediów oświadczeniu MIR.

Ministerstwo podkreśla, że raport dotyczy lat 2011-2012, i nie obejmuje podjętych w 2012 i 2013 roku inicjatyw zmierzających do uregulowania prawa związanego z bezpieczeństwem transportu kolejowego, jak i konkretnych działań podejmowanych przez PKP i UTK. Weszły już w życie np. przepisy dotyczące uprawnień maszynistów, a wkrótce wejdą te związane z pracą dyżurnych ruchu i warunkami prowadzenia ruchu kolejowego. PKP i UTK podjęły do tej pory niemal 200 inicjatyw zmierzających do poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego, i to zarówno inwestycyjnych, jak i organizacyjnych m.in. modernizacja bazy technicznej, zwiększona częstotliwość audytów systemów zarządzania bezpieczeństwem, szkolenia m.in. dla dyżurnych ruchu i poprawa jakości kadr poprzez większą liczbę klas o profilu kolejarskim.

Zdaniem MIR przynosi to już pierwsze efekty, bowiem w porównywalnych kwartałach 2012 i 2013 r. zanotowano spadek w obszarze incydentów kolejowych. Jednocześnie, wielki wysiłek inwestycyjny na kolei – ponad 3 tys. km wyremontowanych i zmodernizowanych linii kolejowych, i następnych 3 tys. w przygotowaniu – wprowadza zasadniczą zmianę jakościową pod względem bezpieczeństwa.

PKP PLK: Jest bezpieczniej

Stanowisko MIR jest niemal identyczne z oświadczeniem przesłanym do naszej redakcji przez PKP PLK w dzień po opublikowaniu raportu NIK. Mogiśmy w nim przeczytać, że Program poprawy bezpieczeństwa ruchu kolejowego jest konsekwentnie realizowany, a od 2013 roku jeszcze częściej aktualizowany i dostosowywany do bieżących potrzeb. Program zawiera szczegółowe działania ukierunkowane na podniesienie poziomu bezpieczeństwa kolejowego. Harmonogram ich realizacji podlega bieżącej kontroli Biura Bezpieczeństwa, jest też na bieżąco oceniany przez zarząd spółki oraz radę nadzorczą.

PLK wylicza, że do lipca tego roku program objął 191 inicjatyw. Tylko w tym roku zrealizowano już 116 inicjatyw tj. 61%. – PLK zintensyfikowała i usprawniła monitoring bieżącego stanu bezpieczeństwa na sieci kolejowej, dzięki czemu niezwłocznie reaguje i zapobiega obniżeniu poziomu bezpieczeństwa ruchu kolejowego. W tym roku rozpoczął się proces audytów wewnętrznych w spółce. Od stycznia do końca listopada przeprowadzono ponad 105 audytów systemu zarządzania bezpieczeństwem. Wszystkie oceny audytowanych obszarów są pozytywne lub pozytywne z uwagami. Dodatkowo w ramach nadzoru nad jednostkami odpowiedzialnymi za stan techniczny infrastruktury pracownicy Biura Bezpieczeństwa przeprowadzili w okresie trzech kwartałów 2013 r. 429 kontroli, po których wydano 536 zaleceń pokontrolnych. Pełna treść stanowiska PKP PLK jest dostępne tutaj.

Raport NIK

Raport NIK „Bezpieczeństwo ruchu kolejowego w Polsce” został upubliczniony 11 grudnia tego roku. W związku ze stwierdzonymi nieprawidłowościami Najwyższa Izba Kontroli wystąpiła z  licznymi zaleceniami do wszystkich instytucji związanych z bezpieczeństwem ruchu kolejowego.

Zdaniem Izby minister właściwy do spraw transportu powinien wzmocnić nadzór nad UTK i PKP PLK SA w zakresie bezpieczeństwa ruchu kolejowego, wprowadzić  zmian w rozporządzeniu w sprawie ogólnych warunków prowadzenia ruchu kolejowego, wdrożyć w pełnym zakresie unormowania unijne w zakresie interoperacyjności oraz sfinalizować prace nad przygotowaniem projektu nowej ustawy o czasie pracy maszynistów.

Urząd Transportu kolejowego powinien podjąć rzeczywistą a nie tylko formalną kontrolę podmiotów kolejowych przed wydaniem im certyfikatów i świadectw bezpieczeństwa, nakładać sankcje prawne na podmioty, które nie realizują terminowo wniosków pokontrolnych UTK oraz dostosować poziom zatrudnienia w pionie bezpieczeństwa ruchu kolejowego.

Zarząd PKP PLK ma zapewnić skuteczny nadzór nad jednostkami odpowiedzialnymi za stan techniczny infrastruktury drogowej i urządzeń sterowania ruchem kolejowym oraz dyżurnymi ruchu w sytuacji używania przez nich sygnałów zastępczych. Zapewnić odpowiedni poziom zatrudnienia w służbach odpowiedzialnych za utrzymanie infrastruktury oraz zapewnić rzetelną realizację procedur  utrzymania infrastruktury kolejowej.

Pełna treść raportu dostępna jest tutaj.

Partner działu

Hanton

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Liberadzki: Podział MIR raczej przysłuży się Polsce

Świat

Liberadzki: Podział MIR raczej przysłuży się Polsce

lp, Rynek Kolejowy 19 listopada 2015

Maria Wasiak pokieruje Ministerstwem Infrastruktury i Rozwoju

Kadry

Maria Wasiak pokieruje Ministerstwem Infrastruktury i Rozwoju

jm/pr, Rynek Kolejowy 19 września 2014

MIR: Nie mamy pieniędzy na pociąg w kierunku Legnicy i Goerlitz

Pasażer

MIR: Nie mamy pieniędzy na pociąg w kierunku Legnicy i Goerlitz

Kasper Fiszer, Rynek Kolejowy 04 marca 2015

Lobbują za nową linią kolejową do Zakopanego

Infrastruktura

Lobbują za nową linią kolejową do Zakopanego

pociagautobusgory.pl/Rynek Kolejowy 24 marca 2015

Zobacz również:

Liberadzki: Podział MIR raczej przysłuży się Polsce

Świat

Liberadzki: Podział MIR raczej przysłuży się Polsce

lp, Rynek Kolejowy 19 listopada 2015

Maria Wasiak pokieruje Ministerstwem Infrastruktury i Rozwoju

Kadry

Maria Wasiak pokieruje Ministerstwem Infrastruktury i Rozwoju

jm/pr, Rynek Kolejowy 19 września 2014

MIR: Nie mamy pieniędzy na pociąg w kierunku Legnicy i Goerlitz

Pasażer

MIR: Nie mamy pieniędzy na pociąg w kierunku Legnicy i Goerlitz

Kasper Fiszer, Rynek Kolejowy 04 marca 2015

Lobbują za nową linią kolejową do Zakopanego

Infrastruktura

Lobbują za nową linią kolejową do Zakopanego

pociagautobusgory.pl/Rynek Kolejowy 24 marca 2015

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5