Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

MIR niejednoznacznie w sprawie likwidacji linii Tarnów – Szczucin (aktualizacja)

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
01-06-2015
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
dl, Rynek-Kolejowy.pl

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
MIR niejednoznacznie w sprawie likwidacji linii Tarnów – Szczucin (aktualizacja)
Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju, w nawiązaniu do planów likwidacji linii kolejowej Tarnów – Szczucin podkreśla, że kilkukrotne oferty zbycia majątku PKP na rzecz samorządów w ostatnich 4-5 latach nie spotykały się z odzewem. MIR zaznaczyło, że remont trasy mógłby zostać przeprowadzony, gdyby samorząd woj. małopolskiego wyraził taką wolę.

Pod koniec kwietnia informowaliśmy o planach likwidacji linii kolejowej nr 115 Tarnów – Szczucin, gdzie samorządowcy lansują pomysł rozbiórki linii i budowy na jej miejscu ścieżki rowerowej. Już w marcu władze Tarnowa, Żabna, Dąbrowy Tarnowskiej, Olesna, Mędrzechowa i Szczucina podpisały stosowne porozumienie o współpracy, przekazując je marszałkowi województwa małopolskiego Markowi Sowie, który wyraził wstępną akceptację. Ze stanowczym protestem wobec planów likwidacji linii kolejowej nr 115 Tarnów – Szczucin do Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego zwróciło się Stowarzyszenie Miłośników Kolei w Krakowie. Zdaniem przedstawicieli SMK działania samorządowców są sprzeczne z zasadami zrównoważonego transportu oraz z polityką transportową Unii Europejskiej i będą skutkować dalszą marginalizacją transportową miejscowości położonych na północ od Tarnowa. Więcej o sprawie do przeczytania TUTAJ.

Jak wygląda procedura?

Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju przekazało „Rynkowi Kolejowemu” szczegóły dotyczące parametrów technicznych i prawnych linii kolejowej nr 115. Linia kolejowa nr 115 Tarnów – Szczucin jest linią znaczenia miejscowego, jednotorową, niezelektryfikowaną. Aktualnie maksymalna prędkość na odc. Tarnów – Żabno  wynosi 40 km/h, natomiast na odc. Żabno – Szczucin linia jest nieprzejezdna. Linia ta leży na terenie trzech powiatów: dąbrowskiego, tarnowskiego oraz miasta Tarnowa. Nieruchomości kolejowe na tej linii obejmują łącznie 127 działek o łącznej powierzchni 106 ha, z czego nadal w posiadaniu PKP S.A. jest 114 działek o łącznej powierzchni 99 ha (w tym  91 działek ma uregulowany stan prawny, a 23 działki nie mają uregulowanego stanu prawnego).

– Czynności związane z likwidacją linii kolejowej odbywają się na podstawie ustawy z 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym.  Zgodnie z art. 9, kwestie związane z likwidacją linii kolejowej bądź jej odcinka wymagają przeprowadzenia czynności, których celem jest m.in. pozyskanie informacji nt. zasadności utrzymania danej linii. Likwidacji linii dokonuje zarządca infrastruktury kolejowej, w przypadku gdy po przyznaniu tras pociągów stwierdzi, że wpływy za udostępnianie infrastruktury kolejowej nie pokrywają kosztów jej udostępniania. W takim przypadku zarządca infrastruktury powiadamia przewoźników kolejowych o zamiarze likwidacji linii w następnym rozkładzie jazdy. Następnie zarządca informuje właściwe organy jednostek samorządu terytorialnego, na obszarze których zlokalizowana jest linia, o zamiarze likwidacji oraz występuje z wnioskiem do ministra do spraw transportu o wyrażenie zgody na likwidację (w przypadku linii kolejowej o znaczeniu państwowym ze względów obronnych zgoda powinna być wyrażona w porozumieniu z Ministrem Obrony Narodowej) – przekazał wydział prasowy MIR.

W gestii samorządów jest polityka transportowa w poszczególnych regionach. W związku z tym zapytaliśmy MIR, czy znając pozytywne doświadczenia samorządów w kwestii reaktywacji nieczynnych szlaków (np. Wrocław – Trzebnica), akceptuje likwidację nieczynnych szlaków z inicjatywy samorządów, bez dogłębnej analizy ewentualnych kosztów i korzyści/strat wynikających z ich reaktywacji. Wiadomo, że w przypadku szlaku Tarnów – Szczucin takowej nie było. Ministerstwo podkreśliło, że postępowanie likwidacyjne może być wstrzymane, jeżeli właściwy organ samorządu terytorialnego lub wskazany przez niego przedsiębiorca: zapewni środki finansowe na pokrycie kosztów niepokrytych przychodami z udostępniania przewoźnikom linii kolejowej, zawrze umowę o nieodpłatne przejęcie linii kolejowej w zarządzanie w celu dalszej eksploatacji lub przystąpi do spółki wojewódzkich przewozów pasażerskich, która przejmie przewidzianą do likwidacji linię.

– W przypadku, gdy likwidacja linii nie została wstrzymana, zgodę na likwidację wydaje w terminie 3 miesięcy od dnia skierowania wniosku: dla linii kolejowych o znaczeniu państwowym – Rada Ministrów, w drodze rozporządzenia, biorąc pod uwagę względy gospodarcze, społeczne, obronne lub ekologiczne;  dla pozostałych linii kolejowych – minister do spraw transportu, w drodze decyzji – podkreśliło MIR.

Modernizacja tak, ale…

Do MIR przekazaliśmy m.in. pytanie, czy zasadne byłoby rozwiązanie polegające na modernizacji szlaku ze środków RPO i reaktywacja ruchu kolejowego tak, by m.in. Dąbrowa Tarnowska czy Żabno uzyskały kolejowy dostęp do planowanego systemu Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej na trasie Tarnów – Kraków i tym samym połączeń dalekobieżnych.

– MIR zawsze pozytywnie odnosi się do modernizacji linii kolejowych ze środków RPO. Jednak władze województwa małopolskiego nie wystąpiły z inicjatywą objęcia planami inwestycyjnymi tej linii. Na etapie prac nad Kontraktami Terytorialnymi władze województwa małopolskiego nie podnosiły tej kwestii. Aby dany projekt mógł zostać objęty wsparciem RPO musi zostać uwzględniony w Kontrakcie Terytorialnym i Krajowym Programie Kolejowym. Utrzymanie linii kolejowej uwarunkowane jest popytem na przewozy kolejowe. Obecnie strona samorządowa nie wykazuje planów uruchomienia przewozów pasażerskich (w tym Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej) na odcinku Tarnów – Szczucin – przekazało MIR.

– Z informacji otrzymanych z PKP S.A. wynika, że spółka nie prowadzi obecnie działań związanych z przekazaniem mienia na rzecz jednostki samorządu terytorialnego. W przeciągu ostatnich 4-5 lat PKP SA kierowały bezskutecznie do JST zaproszenia i oferty dotyczące współpracy w zakresie zagospodarowania (zbycia) majątku – poinformował MIR.

PKP PLK odpowiada...

Zapytanie o przyszłość linii Tarnów - Szczucin do PKP PLK wysłała także fundacja ProKolej. Wynika z niej, że ścieżka rowerowa to na razie luźna koncepcja zaprzentowana przez Zarząd Dróg Wojewódzkich w Krakowie. Oto istotny fragment pisma, które organizacja otrzymała od zarządcy sieci kolejowej:

"W listopadzie 2014 r. odbyło się spotkane w Zarządzie Dróg Wojewódzkich w Krakowie, na którym przedstawiono koncepcję ścieżek rowererowych. Przedstawiciele PKP PLK SA oraz PKP SA (Oddział Nieruchomości w Krakowie) przedstawili w tej sprawie swoje uwagi i opinie. PKP SA poinformowała zainteresowanych o sposobie nabycie nieczynnych linii kolejowych na powyższe przedsięwzięcie.

Na dzień dzisiejszy do Zakładu Linii Kolejowych w Krakowie nie zwróciła się żadna instytucja i żaden Urząd w sprawie likwidacji linii nr 115 lub jej odcinka, tj. od km 16.400 do km 49.121 z inicjatywą budowy ścieżki rowerowej.

Zgodnie z obowiązującymi proceduwarmi, sprzedażą nieczynnego odcinka linii zajmuje się PKP SA, które także w tej sprawie nie wystąpiło (tj. wyłączenie z umowy D-50).

Starostwo Powiatowe w Dąbrowie Tarnowskiej, po konsultacji z powiatem tarnowskim oraz gminami przez których obszar przebiega linia kolejowa nr 115, jest zainteresowane przejęciem linii pod warunkiem uregulowania stanu prawnego wszystkich działek na terenie powiatu tarnowskiego (kiedy zostaną dokonywane wpisy wszystkich działek w księgach wieczystych przez Skarb Państwa, wówczas samorządy powiatowe i gminne przystąpią do przejęcia linii)."

Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Łódzkie: Są dodatkowe środki na transport, w tym na tramwaj do Pabianic

Zintegrowany transport

Pabianice: Kolejna nadzieja na remont tramwaju znika

Zintegrowany transport

Czeskie 810 w SKPL. Do połączeń całorocznych

Tabor i technika

Czeskie 810 w SKPL. Do połączeń całorocznych

Kasper Fiszer 26 stycznia 2017

Zobacz również:

Łódzkie: Są dodatkowe środki na transport, w tym na tramwaj do Pabianic

Zintegrowany transport

Pabianice: Kolejna nadzieja na remont tramwaju znika

Zintegrowany transport

Czeskie 810 w SKPL. Do połączeń całorocznych

Tabor i technika

Czeskie 810 w SKPL. Do połączeń całorocznych

Kasper Fiszer 26 stycznia 2017

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5