W niedzielę popołudniu 20 listopada, pierwsza grupa miłośników kolei zwiedziła "Schenkuś". Takie nosi imię stojąca w Zabrzu przed siedzibą firmy DB Schenker Rail Polska historyczna lokomotywa TY2 – 5680.
Udostępnienie turystyce stojącej zabytkowej lokomotywy to efekt pomysłu o wzajemnej współpracy z Urzędem Miasta i Zabytkową Kopalnią Węgla Kamiennego GUIDO przy promocji dziedzictwa przemysłowego Zabrza i regionu, którego elementem stała się również lokomotywa parowa Ty-2 5680. W tym zakresie podpisano miesiąc wcześniej list intencyjny pomiędzy firmą DB Schenker Rail Polska a władzami miasta Zabrza i kopalni Guido.
Lokomotywę można zwiedzać w każdą sobotę i niedzielę z wyjątkiem dni świątecznych w godzinach od 14.00 do 16.00. W tym celu należy skontaktować się z kopalnią Guidov dzwoniąc pod numer telefonu +48 32 275 44 89.
W trosce o ochronę zabytków przemysłowych, firma DB Schenker Rail Polska podjęła decyzję o odrestaurowaniu zabytkowej lokomotywy, która do sierpnia 2010 roku stała przed dawną siedzibą PPC Rail w Jaworznie. Odrestaurowanie zabytku wykonano w całości na koszt DB Schenker Rail Polska, w zakładach napraw taboru DB Schenker Rail Tabor w Rybniku.
Rys historyczny parowozu
Historia parowozu sięga 1943, kiedy został wyprodukowany na terenie ówczesnych Niemiec. Po zakończeniu II wojny światowej, w ramach reparacji wojennych wywieziono go do ZSRR, gdzie przeszedł modernizację. Na przełomie lat 1961/62 dla Przedsiębiorstwa Materiałów Podsadzkowych Przemysłu Węglowego zakupiono 25 sztuk parowozów serii Ty2, z czego 20 sztuk przydzielono do Kopalni Piasku Podsadzkowego "Szczakowa". Z tego zakupu pochodzi parowóz Ty2-5680, który rozpoczął służbę w 1964 i pracował do 1994 r. Ostatnią naprawę główną wykonano w 1993 r., a do 1997 r. pracował sporadycznie jako kocioł grzewczy w czasie zimy przy obsłudze solanki. W 1998 r. parowóz został postawiony jako eksponat przed Biurowcem PCC RAIL S.A., firmy która była spadkobiercą Kopalni Piasku. Stał tam do 21 września 2010 r. Kiedy spółka PCC Rail została włączona do grupy DB Schenker Rail, zarząd firmy postanowił odrestaurować zabytek i postawić go przed główną siedzibą spółki w Zabrzu.
Odrestaurowanie zabytku wykonano w firmie DB Schenker Rail Tabor w Rybniku. W ramach renowacji wykonano przede wszystkim odrdzewienie powierzchni oraz uzupełnienie ubytków, jakie powstały przez lata spoczynku maszyny, w tym wykonanie całkowicie nowej otuliny kotła oraz budki maszynisty. Renowacja lokomotywy została przeprowadzona bardzo skrupulatnie, tak aby odtworzyć eksponat maksymalnie zbliżony do oryginału.
Długość ze zderzakami 22975 mm
Masa w stanie próżnym (bez tendra) 78,35 t
Masa służbowa (bez tendra) 85,92 t
Masa służbowa (z tendrem) 114,92 t
Największy nacisk osi 15,5 t
Prędkość max 80 km/h
Moc 1200 kW
Siła pociągowa 16300 kG
Ciśnienie pary w kotle 16 atm
Powierzchnia ogrzewalna kotła 177,6 m2
Powierzchnia ogrzewalna przegrzewacza 63,7 m2
Powierzchnia rusztu 3,9 m2
Średnica cylindra 600 mm
Skok tłoka 660 mm
Średnica kół napędnych 1400 mm
Średnica kół tocznych 850 mm