Partnerzy serwisu:
Biznes

Miliard pogrzebany. PLK odwołuje przetarg na GSM–R

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

egoe
EIB
Kolster
SKODA
PCC Intermodal

Data publikacji:
08-01-2014
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
jm, Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

Siedem podmiotów chciało przygotować dla PKP PLK dokumenty potrzebne do wdrożenia systemu łączności z lokomotywą GSM–R. Przetargu nie udało się rozstrzygnąć, co oznacza, że PKP PLK straci kolejne osiemset milionów złotych unijnego dofinansowania.

GSM-R (Global System for Mobile Communication – Rail) udostępniająca użytkownikom obok kanału rozmównego cyfrowy kanał radiowy do przesyłania danych i realizacji funkcji, przewidzianych dla specjalistycznych zastosowań dla kolei. GSM-R oprócz realizacji funkcji łączności technologicznej dla kolei, stanowi również medium transmisyjne dla systemu zarządzania ruchem ETCS poziom 2/3, którym przesyłane są zezwolenia na jazdę wydawane przez Radiowe Centrum Sterowania.

Projekt budowy systemu infrastruktury GSM-R na liniach kolejowych zgodnie z harmonogramem „Narodowego Programu Wdrażania ERTMS” był jedną z największych inwestycji PKP PLK do realizacji w obecnej perspektywie unijnej. Jego wartość to aż 1 mld 132 mln zł. Jednak już w 2012 roku „Rynek Kolejowy” pisał, że jego realizacja jest zagrożona. PKP PLK uzasadniały niskie zaangażowanie w realizację projektów dwoma powodami: po pierwsze, brakiem wstępnego planowania radiowego, a po drugie, problemami z kwantyfikowalnością korzyści ekonomicznych.

Narodowy Plan Wdrażania Europejskiego Systemu Zarządzania Ruchem Kolejowym przewiduje, że w Polsce planowane jest wdrożenie systemu ETCS na 5 000 km, a GSM-R na 15 000 km linii kolejowych – dlatego, że GSM-R w perspektywie kilkunastu lat ma zastąpić obecnie eksploatowany, przestarzały system radiołączności analogowej 150 MHz. W dokumentach unijnych znajdziemy zapewnienie, że projekt ma strategiczny charakter z punktu widzenia rozwoju społeczno-gospodarczego całego kraju. Na pewno był kluczowy dla podniesienia bezpieczeństwa i jakości zarządzania ruchem.

Rok przetargu

Na początku 2013 roku PKP PLK ogłosiła długo odwlekany przetarg na opracowanie rezultatów studium wykonalności projektu, co było kolejnym krokiem w przygotowywaniu dokumentacji. Jednak przez rok zarządca infrastruktury nie był w stanie rozstrzygnąć przetargu, w którym termin realizacji zadań wynosił od 30 do 180 dni. W końcu wszystkie siedem firm, które złożyło oferty, nie przedłużyło ich ważności i PKP PLK unieważniła postępowanie. Efektywnie oznacza to koniec szans na realizację projektu w bieżącej perspektywie unijnej.

System sterowania miał zostać zainstalowany na ciągach komunikacyjnych: Kostrzyn – Gorzów – Piła – Tczew, Szczecin – Zielona Góra – Wrocław – Opole (Międzylesie), Bydgoszcz – Toruń – Łódź – Ostrów – Wrocław (Głogów), Kłodzko – Legnica – Żagań, Wrocław – Wałbrzych – Jelenia Góra – Węgliniec, Poznań – Toruń – Iława. Do projektu Unia Europejska miała dołożyć aż 792 mln złotych. Teraz Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju będzie musiało szukać projektów, które pozwolą na wykorzystanie tych pieniędzy w obecnej perspektywie unijnej.

Pieniądze pójdą na transport miejski?

– To niestety kolejna przykra informacja w kontekście zapewnień o 100% wykorzystaniu środków z UE przez PKP PLK w tej perspektywie finansowej. Jeżeli postępowanie przetargowe trwało rok, to jego powtórne ogłoszenie jest bezsensowne, gdyż oznacza nie wyrobienie się w unijnych terminach rozliczeń – komentuje Adrian Furgalski, członek zarządu ZDG TOR i Inicjatywy dla Infrastruktury.

– Trzeba zatem znaleźć inne cele, na które zostanie rozdzielone 800 mln zł. dofinansowania z funduszy. Już przesunięto 500 mln zł. na komunikację publiczną w miastach, Intercity przelicza wszystkie projekty i zwiększa ich dofinansowanie do 70 proc. To tylko kilka dowodów na próby eliminowania zagrożeń niewykorzystania środków przez polską kolej – dodaje Furgalski.

Partnerzy działu

egoe
EIB
Kolster
SKODA
PCC Intermodal

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

GSM-R: Kary umowne od PKP PLK dla konsorcjum Nokii

Biznes

GSM-R: Kary umowne od PKP PLK dla konsorcjum Nokii

Mikołaj Kobryński 25 czerwca 2023

GSM-R: Tysiąc dni opóźnienia i gigantyczne roszczenia

Innowacje

PKP PLK: Herkules nie może odstąpić od umowy

Biznes

PKP PLK: Herkules nie może odstąpić od umowy

Łukasz Malinowski 31 stycznia 2023

Słabość Herkulesa nie zatrzyma gigakontraktu na GSM-R?

Biznes

Słabość Herkulesa nie zatrzyma gigakontraktu na GSM-R?

Jakub Madrjas 12 października 2022

Zobacz również:

GSM-R: Kary umowne od PKP PLK dla konsorcjum Nokii

Biznes

GSM-R: Kary umowne od PKP PLK dla konsorcjum Nokii

Mikołaj Kobryński 25 czerwca 2023

GSM-R: Tysiąc dni opóźnienia i gigantyczne roszczenia

Innowacje

PKP PLK: Herkules nie może odstąpić od umowy

Biznes

PKP PLK: Herkules nie może odstąpić od umowy

Łukasz Malinowski 31 stycznia 2023

Słabość Herkulesa nie zatrzyma gigakontraktu na GSM-R?

Biznes

Słabość Herkulesa nie zatrzyma gigakontraktu na GSM-R?

Jakub Madrjas 12 października 2022

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5