Minister gospodarki i komunikacji Estonii Juhan powiedział dzisiaj, że Polska porozumiała się z krajami bałtyckimi w sprawie utworzenia wspólnej spółki, która miałaby się zająć realizacją projektu budowy linii Rail Baltica – informuje PAP. Specjalna deklaracja w tej sprawie ma zostać podpisana we wrześniu.
Jak podaje PAP, wspólna spółka miałaby się zająć nie tylko koordynacją prac nad przygotowaniem projektu, ale również ubiegać się o dofinansowanie unijne dla projektu. Przedsiębiorstwo ma być utworzone przez Litwę, Łotwę i Estonię, ale Polska i Finlandia będą miały możliwość przyłączenia się do niego.
Magazyn "The Baltic Course" dodaje, iż Juhan Parts powiedział także, że szczegóły dotyczące utworzenia spółki joint venture, która odpowiedzialna byłaby za realizację projektu Rail Baltica zostaną omówione z Łotwą i Litwą w nadchodzących tygodniach. Wyraził również nadzieję, że w sierpni nastąpi jej formalne utworzenie.
Parts dodał, że dla Estonii bardzo ważne jest obecnie zaprojektowanie trasy przebiegu tej linii kolejowej. Zaznaczył, że to nie jest praca za biurkiem, ale praca, która wymaga komunikacji ze wszystkimi stronami, aby znaleźć najlepsze rozwiązanie.
W niedzielę podczas wizyty w Estonii na temat budowy linii łączącej kraje bałtyckie z Europą Zachodnią przez Polskę mówił komisarz UE ds. transportu Siim Kallas. Na antenie telewizji ETV stwierdził, że projekt Rail Baltica jest trudny, a czas nagli. „Zasady finansowania zostały uzgodnione. Oznacza to, że poziom dofinansowania ze środków unijnych może wynieść nawet 85 proc., a to bardzo dużo. Nie ma tak wysokiego poziomu współfinansowania w innych projektach infrastrukturalnych. Możliwości zostały zatem stworzone – stwierdził.
Wyraził również nadzieję, że wszystkie trzy państwa bałtyckie osiągną porozumienie w sprawie projektu Rail Baltica. „Polska potwierdziła mi, że zrobi swoją część. Finowie są bardzo zainteresowani. To (Rail Baltica – przyp. red.) jest bliższe rzeczywistości, niż kiedykolwiek wcześniej – powiedział Kallas.
Rail Baltica to projekt budowy paneuropejskiej linii kolejowej, który w przyszłości będzie stanowić szybkie połączenie zachodnioeuropejskiej sieci kolejowej z Krajami Bałtyckimi (Litwą, Łotwą i Estonią). PKP Polskie Linie Kolejowe zaplanowały przystosowanie tej linii na całym odcinku Warszawa – Białystok do ruchu pociągów osobowych z prędkością 160 km/godz. w przyszłej perspektywie budżetowej UE na lata 2014-2020.