Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Michalski: Dajmy sobie spokój z budowaniem lotnisk regionalnych

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
28-08-2012
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
ju, Rynek Infrastruktury

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Michalski: Dajmy sobie spokój z budowaniem lotnisk regionalnych
– W Polsce kolej cały czas się nie zmienia w sposób wystarczająco szybki, żeby nadążyć za zmieniającą się Europą. Wciąż mamy problem z utrzymaniem standardów na kolei. Nikt w Polsce się tym nie przejmuje. Dla mnie to jest oczywisty skandal, wynikający z niedbalstwa i bylejakości. Żeby zmniejszać bezrobocie musimy inwestować w kolej. Teraz można to wykonać taniej i szybciej, bo firmy są konkurencyjne – mówi Krzysztof Michalski, prezes Agencji Mienia Wojskowego w rozmowie z portalem „rynekinfrastruktury.pl”.

rynekinfrastruktury.pl: Rozpoczęła się masowa budowa połączeń kolejowych do lotnisk regionalnych w Polsce. Mamy więc przykład Szczecina, Lublina, niezrealizowanego to tej pory planu w Pyrzowicach czy też połączenie kolejowe do planowanego portu lotniczego w Szymanach. Czy budowanie linii kolejowej do regionalnych lotnisk, które i tak są nierentowne, ma w ogóle sens?

Krzysztof Michalski, prezes Agencji Mienia Wojskowego: Sama budowa połączeń kolejowych nie jest jakimś panaceum na frekwencję pasażerów na lotniskach. Musimy, moim zdaniem, dać sobie spokój z rozbudowywaniem lotnisk regionalnych. Choćby Świdnik, gdzie teraz powstaje lotnisko. Uważam, że to kolejna inwestycja, która może budzić wątpliwości. Przecież blisko Lublina jest Rzeszów, a tam mamy już lotnisko. A Warszawa? Czy nie lepiej byłoby zbudować szybką kolej między Warszawą a Lublinem? To byłoby według mnie bardziej sensowne, bo gdyby uruchomiono połączenie kolejowe między tymi dwoma miastami, i skład pokonywałby tę trasę z prędkością 200 km/h, to mieszkańcy Lubelszczyzny mogliby w niedługim czasie znaleźć się w stolicy i tam korzystać z dużo bogatszej oferty lotniczej. Tak samo dobrze mogłoby funkcjonować połączenie kolejowe między Rzeszowem a Krakowem. - Oczywiście połączenie kolejowe do lotniska samo w sobie nie zwiększy frekwencji na polskich lotniskach regionalnych. W Modlinie ma to sens, bo już teraz są to pewne 2 mln pasażerów. Planowana kolej do lotniska w Modlinie miałaby więc kogo wozić. Najpierw musi być obłożenie, a później inwestycje w komunikację. Podobnie w Pyrzowicach, gdzie nadal nie ma kolei do lotniska, choć od lat się o tym mówi i uważam, że jest ona tam bardzo potrzebna.

Czy budowanie szybkiej kolei jest tańsze niż budowanie lotnisk?

Nie wiem, czy tak faktycznie jest. Ale na pewno jest z punku widzenia gospodarczego dużo bardziej sensowne i perspektywiczne. Dlatego, że szybka kolej służy większej ilości mieszkańców i większej ilości miast. W Polsce żeby rozruszać kolej potrzebna jest tak naprawdę jedna nitka południowa, środkowa i łącząca północ z południem. Moim zdaniem jest to dużo ważniejszy impuls dla polskiej gospodarki. Te inwestycje są oczywiście poważniejsze, ale przyniosą dużo większy pożytek. Jest to coś, co może ożywić regiony. Kolej jest w stanie przewieźć dużo więcej pasażerów niż samolot. Dajmy ludziom szanse podróżowania w godnych warunkach i w sensownym czasie.

Podstawowe warunki, żeby kolej ożywić?

To przemyślane inwestycje kolejowe, wagony i infrastruktura przewozowa. Ale zacząć trzeba chyba od zmiany kultury pracy na kolei. To jest najmniej kosztowne, a daje najszybsze efekty – zwykła dbałość o przyzwoitość.

Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Koniec z aukcjami elektronicznymi w inwestycjach kolejowych

Infrastruktura

Koniec z aukcjami elektronicznymi w inwestycjach kolejowych

Elżbieta Pałys 09 maja 2024

Rusłana Krzemińska nową rzeczniczką prasową PKP PLK

Biznes

Rekordowa strata finansowa PKP PLK za rok 2023

Biznes

Co dalej ze spółkami wykonawczymi PKP PLK i CPK?

Infrastruktura

Co dalej ze spółkami wykonawczymi PKP PLK i CPK?

Łukasz Malinowski 20 kwietnia 2024

PLK: Dodatkowe projekty KPO z nowym podejściem

Infrastruktura

PLK: Dodatkowe projekty KPO z nowym podejściem

Jakub Madrjas 15 kwietnia 2024

Zobacz również:

Koniec z aukcjami elektronicznymi w inwestycjach kolejowych

Infrastruktura

Koniec z aukcjami elektronicznymi w inwestycjach kolejowych

Elżbieta Pałys 09 maja 2024

Rusłana Krzemińska nową rzeczniczką prasową PKP PLK

Biznes

Rekordowa strata finansowa PKP PLK za rok 2023

Biznes

Co dalej ze spółkami wykonawczymi PKP PLK i CPK?

Infrastruktura

Co dalej ze spółkami wykonawczymi PKP PLK i CPK?

Łukasz Malinowski 20 kwietnia 2024

PLK: Dodatkowe projekty KPO z nowym podejściem

Infrastruktura

PLK: Dodatkowe projekty KPO z nowym podejściem

Jakub Madrjas 15 kwietnia 2024

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5