W ten weekend tarcza Maria będzie przechodziła pod tunelami I linii metra. Ze względów bezpieczeństwa ruch pociągów zostanie wstrzymany. W tunelach od dawna znajduje się sporo czujników monitorujących wpływ budowy na istniejącą infrastrukturę.
Jak informuje Metro, w tunelach I linii zlokalizowano 100 pryzmatów, dwa tachimetry, służące do mierzenia pryzmatów, rysomierze, mierzące dylatacje między tubingami, a do tego na całej linii co 20 metrów, a w miejscach, gdzie były przewidziane prace lub spodziewano się ruchów, co 10 metrów zabetonowane są stalowe nity, służące jako repery. – Pryzmaty co 15 minut odczytywane są w trybie automatycznym. Repery są odczytywane manualne co dwa tygodnie z dokładnością do 0,01 milimetra – mówi Anna Bartoń z Działu Rzecznika Prasowego w Metrze Warszawskim.
W weekend zamknięta będzie także stacja Centrum – pociągi nie będą jeździły pomiędzy Politechniką a Ratuszem. W tunelach, gdzie pociągi zawracały przy wcześniejszych zamknięciach, trzeba wyłączyć napięcie, aby umożliwić pracownikom ciągły dostęp do urządzeń monitorujących.
– Pomiary pokazują nam odkształcenia: zarówno w pionie, jak i poziomie, spłaszczenia, ewentualne przemieszczenia boczne tunelów, a także to, jak zachowuje się torowisko. Dzięki temu wiemy, czy nie są przekroczone wartości krytyczne i czy torowisko nie wymaga jakiejś korekty, bądź nie trzeba uszczelnić tunelu – mówi Anna Bartoń. W zeszłym roku taka wartość została przekroczona raz (6 mm przesunięcie), w wyniku czego trzeba było zamknąć tunel na weekend do przeglądu.