Partnerzy serwisu:
Warte uwagi

Metro testuje LED-y

Dalej Wstecz
Data publikacji:
21-06-2013
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
wu, Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

WARTE UWAGI
Metro testuje LED-y
Od 2010 r. Metro Warszawskie testuje na trzech stacjach oświetlenie LED-owe jako jeden ze sposobów ograniczenia poboru prądu. W tej chwili oświetlenie w metrze stanowi około 7-8% całkowitego zużycia energii.

Oświetlenie w metrze musi działać w trybie niemal ciągłym. Rozległe stacje, z korytarzami i przejściami, wymagają zastosowania wielu punktów świetlnych – przykładowo na Służewie znajduje się dokładnie 1127 opraw jedno- i dwulampowych oraz 1276 punktów świetlnych. Na Polu Mokotowskim te wartości wynoszą odpowiednio 686 i 1079.

Program pilotażowy oświetlenia LED-owego ruszył w czerwcu 2010 r. na antresoli północnej stacji Stokłosy, gdzie wymieniono 80 świetlówek. W kolejnym roku Metro zakupiło tysiąc świetlówek LED-owych 18 W, będących zamiennikami dla tradycyjnych świetlówek 36 W. Pojawiły się one na stacjach Kabaty, Stokłosy i Ursynów.

Jak wypadają testy? – W pierwszej partii, po około 2 latach ciągłej pracy, niestety część diod uległa uszkodzeniu (zmniejszenie intensywności świecenia). Producent zobowiązał się do wymiany – informuje Krzysztof Malawko, rzecznik prasowy Metra Warszawskiego. Nie wiadomo, co powoduje osłabianie diod na końcu świetlówek, producent nie chciał dokładnie wyjaśnić zjawiska. – Druga partia działa jak dotąd bez uwag. Jakość światła jest dobra – dodaje Malawko. Jak dotąd żadnych uwag nie zgłaszali ani pasażerowie, ani maszyniści, ani obsługa. Jednak jest jeszcze za wcześnie, żeby mówić o trwałości. – Musi upłynąć co najmniej 3-5 lat i wtedy dokonamy odpowiednich analiz, obecnie obserwujemy zachowanie LED-ów – mówi Krzysztof Malawko.

Oświetlenie w metrze stanowi około 7 do 8% całkowitego zużycia energii. Pod tym względem LED-y wypadają obiecująco. – Zużycie spadło o około 60% w stosunku do tradycyjnych świetlówek z dławikiem transformatorowym a natężenie wzrosło nawet o 90 % w niektórych miejscach – informuje Krzysztof Malawko. Na sprawdzaniu LED-ów nie kończą się jednak działania związane z próbą ograniczania kosztów prądu. – Prowadziliśmy badania i testowaliśmy inne metody zmniejszenia zużycia energii elektrycznej przez zastosowanie urządzeń obniżających napięcie zasilania obwodów oświetlenia, dodatkowo planowane są modernizacje oświetlenia w miarę możliwości finansowych miasta – dodaje rzecznik Metra.

Jeśli okres doświadczalny wypadnie pomyślnie i w miarę możliwości finansowych Metro będzie chciało sukcesywnie wymienić źródła światła także na innych stacjach. A co z budowanym centralnym odcinkiem II linii? – W projektach oświetlenia stacji II linii metra wykonawca zaproponował oświetlenie w technologii LED – mówi Krzysztof Malawko. 

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Metro Warszawskie na ratunek PKP Cargo

Prawo i polityka

Metro Warszawskie na ratunek PKP Cargo

Redakcja/inf. pras. 22 września 2024

Metro Warszawskie utworzy klasy patronackie w Elektroniku

Pasażer

Metro Warszawskie utworzy klasy patronackie w Elektroniku

Redakcja/inf. pras. 13 czerwca 2024

Metro: Awaria bramy rolowanej. Wejście zamknięte od… stycznia

Infrastruktura

Zobacz również:

Metro Warszawskie na ratunek PKP Cargo

Prawo i polityka

Metro Warszawskie na ratunek PKP Cargo

Redakcja/inf. pras. 22 września 2024

Metro Warszawskie utworzy klasy patronackie w Elektroniku

Pasażer

Metro Warszawskie utworzy klasy patronackie w Elektroniku

Redakcja/inf. pras. 13 czerwca 2024

Metro: Awaria bramy rolowanej. Wejście zamknięte od… stycznia

Infrastruktura

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5