Jak informują urzędnicy, od sierpnia br. ulice rozkopane w związku z budową metra będą stopniowo przekazywane miastu. Nie oznacza to jednak ich automatycznego otwarcia dla samochodów – w wielu przypadkach kierowców i mieszkańców czeka jeszcze przebudowa tych „uwolnionych” ciągów komunikacyjnych.
– Na spotkaniu w siedzibie Metra Warszawskiego 6 grudnia br. ze strony AGP Metro została zgłoszona deklaracja o sukcesywnym przekazywaniu zajętych ulic miastu od sierpnia 2013 r., tj. po zakończeniu drążenia tuneli, zarówno tych od strony placu Wileńskiego i ronda Daszyńskiego – mówi Igor Krajnow, rzecznik prasowy Zarządu Transportu Miejskiego.
Dotyczy to także ulicy Prostej na Woli, gdzie tunele są co prawa już wydrążone, ale ich budowa na dalszym odcinku, z uwagi na ciągłość np. systemów taśmociągów dla wydobywania urobku i zasilania tarczy, uniemożliwia zakończenie wszystkich prac na wcześniejszych stacjach i wentylatorniach. – Prace na płycie dennej i roboty elektromechaniczne wentylatorni szlakowej V10 [pomiędzy Rondem Daszyńskiego i Rondem ONZ] będą prowadzone po zakończenia drążenia tuneli tarczą TBM, tj. w sierpniu 2013 roku. Niezwłocznie po wykonaniu tych prac, teren zostanie przekazany ZMID. Analogiczna sytuacja występuje przy realizacji stacji C10 Rondo ONZ. Prace wykończeniowe, wykonanie docelowych instalacji mediów oraz odtworzenie zagospodarowania terenu będą realizowane sukcesywnie po zakończeniu drążenia, a następnie teren zostanie przekazany miastu – zapewnia Krajnow.
Zamknięcia w związku z budową metra zostaną wykorzystane do znacznej przebudowy ulic. – Zgodnie z przyjętymi planami budowa ul. Prostej w nowym (docelowym) kształcie będzie realizowana bezpośrednio po zakończeniu w tym rejonie prac na powierzchni prowadzonych w związku z budową II linii metra. Przekazanie terenu pod realizację ul. Prostej przez wykonawcę budowy metra inwestorowi budowy tej ulicy, tj. Zarządowi Miejskich Inwestycji Drogowych, powinno nastąpić w drugiej połowie 2013 r. Otwarcie Prostej nastąpi dopiero po jej zrealizowaniu w układzie docelowym – informuje Jan Jerzy Kulik, dyrektor Biura Rozwoju Miasta.
Projekt przebudowy Prostej budzi sporo kontrowersji. W tej chwili na sporym odcinku między rondem Daszyńskiego a rondem ONZ jest jednojezdniowa, po przebudowie ulica ma otrzymać natomiast dwie jezdnie po trzy pasy w każdą stronę (ze zwężeniem do dwóch pasów przy Norblinie).