Budowa II linii metra wymusiła wiele zamknięć kluczowych ulic i skrzyżowań. Eksperci przekonują: to dobry moment na wprowadzenie trwałych zmian i przeobrażeń przestrzeni publicznej. Taki los spotka rozkopaną ulicę Świętokrzyską, która wcześniej była podporządkowana samochodom.
Świętokrzyska, łącząca okolice ścisłego centrum z Traktem Królewskim, nie należała do reprezentacyjnych ulic. Do tej pory królowały tutaj samochody. Szeroki chodnik po północnej stronie ulicy służyły głównie jako parking – piesi zostali zepchnięci na wąski korytarz pod witrynami sklepowymi. Małą architekturę stanowiły chaotycznie ustawione betonowe słupki grodzące przestrzeń parkingową oraz blaszane kioski i budki. Teraz, w związku z budową centralnego odcinka II linii metra, ulica jest rozkopana. Pod nią znajdą się trzy stacje: C-10 Rondo ONZ, C-11 Świętokrzyska i C-12 Nowy Świat.
Władze miasta widzą potrzebę zmian na Świętokrzyskiej. Ruch samochodowy zostanie utrzymany, ale kierowcy będą mieli mniej przestrzeni do dyspozycji. – Miasto zamierza wykorzystać budowę II linii metra do ograniczenia ruchu kołowego, poszerzenia strefy pieszą oraz usprawnienia komunikacji rowerowej. Obecnie trwają prace nad projektem koncepcyjnym przebudowy ul. Świętokrzyskiej, zakładającym wprowadzenie na odcinku rondo ONZ – Marszałkowska dwóch pasów ruchu w każdą stronę oraz na odcinku Marszałkowska – Kopernika po jednym pasie w każdym kierunku wraz z dodatkowymi pasami do skrętu w lewo we fragmentach. Dodatkowo zakłada się wprowadzenie dróg rowerowych na całej długości ulicy – mówi Marta Brzegowa z Wydziału Prasowego Urzędu Miasta. Po wprowadzeniu zmian ruch na Świętokrzyskiej zmniejszy się od 30% na odcinku na zachód od Marszałkowskiej do ponad 50% na odcinku wschodnim.
Miasto zapowiada też zmniejszenie liczby miejsc parkingowych. – Miejsca postojowe planowane są na całej długości ul. Świętokrzyskiej, choć ich liczba zostanie zredukowana (należy pamiętać, że większość miejsc postojowych funkcjonowała w praktyce na chodnikach, które zawłaszczyły samochody). Z naszych obserwacji wynika, że miejsca postojowe wzdłuż ul. Świętokrzyskiej tylko w niewielkim procencie wykorzystywane były przez mieszkańców okolicznych budynków – mówi Marta Brzegowa. Aby jednak zupełnie nie lekceważyć potrzeb kierowców, pod pl. Powstańców Warszawy planowany jest podziemny parking do wybudowania w ciągu kilku najbliższych lat.
Dokładny projekt koncepcyjny przebudowy ulicy przygotowuje wybrana w przetargu firma Pleneria, która na swoim koncie ma już przebudowę ul. Emilii Plater. Opracowanie powinno być gotowe w połowie października.
Ratusz obiecuje też zrewidowanie polityki lokalowej, tak aby zrewitalizowana ulica nie zapełniła się potem samymi bankami i salonami telefonii komórkowej. – Miasto dołoży starań aby polityka lokalowa, pozostająca w kompetencji dzielnicy Śródmieście, przyczyniła się do kulturalnego i społecznego ożywienia obszaru ul. Świętokrzyskiej. Należy jednak zauważyć, że większość lokali usługowych znajdujących się w rejonie budowy II linii metra stanowi własność prywatną, co w praktyce ogranicza wpływ samorządu – zapewnia Marta Brzegowa.