Ostatnie lata nie były zbyt szczęśliwe dla kaliningradzkich tramwajów – sieć zmniejszyła się z 52 km w 2000 r. do 12,5 km w 2012 r. – Chcemy zmodernizować to, co zostało – deklaruje Aleksandr Jaroszuk, mer Kaliningradu.
Historia tramwajów w Kaliningradzie sięga 1881, trakcję elektryczną wprowadzono w 1895 r. – to najstarszy system tramwajowy na terenie dzisiejszej Rosji. Podobne jak w przypadku wielu innych sieci w kraju, ostatnie lata przyniosły poważne ograniczenia siatki połączeń, obsługiwanych przez komunikację szynową, aby stworzyć dodatkowe miejsce dla samochodów i „rozwiązać” w ten sposób problem korków. XXI w. rozpoczął się od kasacji wielu tras. Ostatnia linia została wycofana z torów w lipcu 2012 r. Obecnie eksploatowanych jest zaledwie 12,5-km torowiska, które obsługują dwie linie z różniącą się końcówką trasy.
Wygląda na to, że los tramwajów w Kaliningradzie może się odmienić. Kaliningrad kupił za 1,48 mln euro trójczłonowy tramwaj Swing 121NaK. Pojazd wyprodukowany przez bydogską Pesę został wprowadzony do ruchu pod koniec grudnia 2012 r.
"Transport Publiczny”: W Kaliningradzie jeździ już jeden tramwaj Pesy. Jak się sprawuje?
Aleksandr Jaroszuk, mer Kaliningradu: Tylko w dwóch miastach Rosji znajduje się wąski tor [1000 mm]. Mamy stare tory, po których jeżdżą tramwaje. Wybieraliśmy pojazd, który bez modernizacji tras odpowiadałby potrzebom ludności. Spośród wszystkich producentów postawiliśmy na Pesę.
Sporo można mówić i obiecywać, my lubimy sprawdzić, obejrzeć, jak się pojazd sprawuje. Już od blisko roku eksploatujemy ten tramwaj i jesteśmy bardzo zadowoleni, jeżeli chodzi o jego charakterystykę techniczną i wypełnianie wcześniejszych deklaracji producenta – tj. że wóz będzie bezszumny, miękko chodził i dobrze radził sobie z zakrętami. Na bazie tych doświadczeń do 2018 r. będziemy chcieli wymienić cały posiadany tabor.
Być może stworzymy wspólną spółkę akcyjną [z Pesą] dla obsługi i produkcji, żeby takie tramwaje można było sprzedawać w Rosji.
Cała rozmowa z Aleksandrem Jaroszukiem, merem Kalinigradu
Więcej o kaliningradzkich tramwajach