Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Małopolskie: Pesa naprawi zepsute Acatusy

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Corail TS Sp. z o.o.
Dellner

Data publikacji:
22-10-2013
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Dominik Lebda

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
Małopolskie: Pesa naprawi zepsute Acatusy
Województwo małopolskie porozumiało się częściowo z Pesą, producentem pociągów typu Acatus 2, które nie funkcjonują z powodu przedwczesnego zużycia zestawów kołowych. Pesa naprawi składy województwa małopolskiego, jednak wciąż nie wiadomo, kto pokryje koszty.

Zestawy kołowe w pięciu pociągach typu Acatus II, należących do Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego, a użytkowanych przez Małopolski Zakład Przewozów Regionalnych, nadmiernie zużywały się już jesienią 2012 roku. Stopień zużycia kół był na tyle zaawansowany, że nie pozwalał na bezpieczną i bezawaryjną jazdę przez co pierwszy skład został odstawiony już we wrześniu 2012 roku.

Infrastruktura czy wada?

Wszystkie pięć pociągów Acatus II do pierwszego toczenia nie przejechały więcej niż 70 – 80 tys. km. Zapisy w  SIWZ  narzucały na producenta minimalny przebieg jednego składu do pierwszego toczenia  nie mniejszy niż 100 tys. km. Bydgoski producent składów nie chciał dokonać ich naprawy bowiem firma uważała, że przyczyną zużycia kół jest zła infrastruktura. Pisaliśmy o tej sprawie tutaj.

Z informacji do jakich dotarliśmy wynika, że Pesa i woj. małopolskie wstępnie porozumieli się w temacie samych napraw ostatnich dwóch składów. Pociągi zostaną naprawione i oddane do regularnej eksploatacji blisko rok od odstawienia pierwszych Acatusów.

Porozumienie czy sąd?

EN77 wrócą do obiegu, jednak nie zakończy to zasadniczego sporu, czyli kwestii pokrycia kosztów naprawy.  – Zgodnie z deklaracją Pesa. w najbliższym czasie zostaną wymienione koła w pojazdach: EN77-004 i EN77-005. Tym samym wszystkie Acatusy będą sprawne i będą obsługiwać połączenia pasażerskie. Spór w sprawie ustalenia przyczyn zużycia zestawów kołowych i poniesienia kosztów roszczenia gwarancyjnego nie został jeszcze rozstrzygnięty – informuje Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego.

Czy producentowi grożą kary? Zdaniem Małopolskiego Zakładu Przewozów Regionalnych kary naliczane są każdego dnia osobno dla wszystkich składów. Kara za jeden dzień wynosi około 62 tys. zł.  Województwo Małopolskie poinformowało, że wielkość naliczonej kary umownej będzie uzależniona od terminu wykonania napraw we wszystkich pojazdach. Niewykluczone, że spór zostanie rozwiązany przez sąd.

Warto przypomnieć, że ostatni przetarg, jaki województwo małopolskie rozstrzygnęło na 10 składów dla Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej, wygrała Pesa. W ramach podpisanej 18 października umowy, składy będą objęte 10-letnią gwarancją. Wartość zamówienia to 132,1 mln zł (118,9 mln – tabor i 13,2 mln serwisowanie). Więcej tutaj.

Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Corail TS Sp. z o.o.
Dellner

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Koleje Dolnośląskie kupiły ecodiesle z Pesy

Tabor i technika

Koleje Dolnośląskie kupiły ecodiesle z Pesy

Redakcja/inf. pras. 26 marca 2025

Zobacz również:

Silva LS ma nową lokomotywę. To Pesa Gama 111Ed30

Tabor i technika

Silva LS ma nową lokomotywę. To Pesa Gama 111Ed30

Łukasz Malinowski 06 kwietnia 2025

Dart Pesy promuje polską prezydencję w Unii Europejskiej

Tabor i technika

Pozostałe z wątku:

Koleje Dolnośląskie kupiły ecodiesle z Pesy

Tabor i technika

Koleje Dolnośląskie kupiły ecodiesle z Pesy

Redakcja/inf. pras. 26 marca 2025

Zobacz również:

Silva LS ma nową lokomotywę. To Pesa Gama 111Ed30

Tabor i technika

Silva LS ma nową lokomotywę. To Pesa Gama 111Ed30

Łukasz Malinowski 06 kwietnia 2025

Dart Pesy promuje polską prezydencję w Unii Europejskiej

Tabor i technika

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5