Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Majewski: Branża kolejowa jest przeregulowana

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
28-05-2020
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Majewski: Branża kolejowa jest przeregulowana
fot. M. SzymajdaZdjęcie ilustracyjne
– Branża kolejowa jest przeregulowana, co utrudni jej odbudowanie swojej pozycji po pandemii. Z tego powodu, w walce o nowych klientów, też jest krępowana. Samorządowa kolej ma mnóstwo pomysłów na rozwój, ale co z tego, skoro wdrażanie dobrych pomysłów w życie trwa latami? – powiedział Jakub Majewski, prezes Fundacji Prokolej.

Słowa te miał okazję wypowiedzieć podczas Europejskiego Forum Taborowego, które w tym roku odbyło się online. Majewski wskazał na przeregulowanie branży jako problem, który jest zasadniczym w konkurencyjnej walce z innymi gałęziami transportu.

– Poczynając od szkoleń na stanowisko maszynisty, które mogą trwać dłużej niż pilota samolotu pasażerskiego, przez wielkie trudności w stworzeniu jednego wspólnego biletu, a kończąc na wielomiesięcznym oczekiwaniu na przyznanie trasy przez PKP PLK. Kolei przeszkadzają zarówno krajowe, jak i, niestety, liczne regulacje na poziomie europejskim. Branża jest opasiona w tony papieru, ponieważ uznano, że tak będzie jej łatwiej konkurować z autobusami, autami czy lotnictwem. Stało się dokładnie odwrotnie – powiedział Majewski. Znalazł sojusznika w osobie Macieja Lignowskiego, prezesa PKP SKM Trójmiasto i dolnośląskiego samorządowca Patryka Wilda.

TSI może być problemem, a nie korzyścią

– Przepisy TSI zaszły już tak daleko, że nie wiem, co można jeszcze wymyślić. Otrzymanie zgodności z TSI dla określonego typu taboru oczywiście kosztuje. Znam sytuację, w której jeden z producentów musiał w trakcie modernizacji pojazdów zmieniać system wyświetlaczy SIP, bo właśnie zmieniły się przepisy. To rodzi niepotrzebne koszty, zupełnie niecelowe – powiedział prezes SKM Trójmiasto.

– Mam poważne obawy o coraz to nowe regulacje dotyczące Technicznych Specyfikacji Interoperacyjności. Są one, w mojej opinii, zabezpieczeniem sytuacji rynkowej głównych producentów, którzy mają wpływ na legislacje. Mamy coraz nowsze przepisy TSI, ale nie zmierzają one w kierunku rozwoju technologicznego. Ich wprowadzenie jest za to coraz droższe, a finansowo biorą je na barki przewoźnicy i samorządy, które kupują tabor – powiedział Patryk Wild, który przy okazji zwrócił uwagę na niecelowy, jego zdaniem, zakaz prowadzenia pociągów powyżej 130 km/h bez ETCS, w obsadzie jednoosobowej.

ETCS potrzebny wszędzie?

Lignowski poddał również w wątpliwość sens instalacji ETCS, w momencie, gdy nawet na niektórych zaplanowanych do modernizacji liniach zobaczymy go nie szybciej niż za 10 lat. 

– Tak jest na przykład w wypadku linii 202 z Gdyni do Słupska, gdzie dla zabudowy ETCS nie zaplanowano na razie terminu. Generuje to także poważne problemy z utrzymaniem systemu w sprawności. W praktyce, żeby sprawdzić czy działa, będziemy musieli wyjeżdżać daleko poza Trójmiasto, płacąc dodatkowo za coś, czego nie będziemy używać – powiedział szef SKM.

– Wydaje mi się, że bezkrytycznie przyjmujemy zapisy rozporządzeń czy dyrektyw. Powinno się stwarzać możliwość szerszego wypowiedzenia się uczestnikom rynku. ETCS powinien być implementowany, ale nie zawsze i wszędzie. Szanujmy publiczne pieniądze. Przy tym bez większego znaczenia jest to, czy to są pieniądze europejskie czy regionu, czy państwowe – dodał.

– Po państwa głosach widać wyraźnie, że rozwój kolei rozbija się o rafy ogólnoeuropejskiej regulacji. Obawiamy się, że w sytuacji kryzysowej, którą mamy, możemy zostać z drogim taborem, zaś na dno pójdzie cała branża, a także jego producenci – dodał w alarmistycznym tonie Jakub Majewski.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Do Radomia 120 km/h. ETCSu nie będzie w najbliższych latach

Infrastruktura

Do Radomia 120 km/h. ETCSu nie będzie w najbliższych latach

Michał Szymajda 22 marca 2023

Siemens Mobility zamontuje ETCS w holenderskich pociągach z lat 90.

Tabor i technika

Dekada prób montażu ETCS w Husarzach. Kolejne fiasko

Tabor i technika

Zobacz również:

Do Radomia 120 km/h. ETCSu nie będzie w najbliższych latach

Infrastruktura

Do Radomia 120 km/h. ETCSu nie będzie w najbliższych latach

Michał Szymajda 22 marca 2023

Siemens Mobility zamontuje ETCS w holenderskich pociągach z lat 90.

Tabor i technika

Dekada prób montażu ETCS w Husarzach. Kolejne fiasko

Tabor i technika

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5