Chińska firma CRRC zakończyła produkcję pierwszego pociągu dla Europy. Elektryczny zespół trakcyjny to pierwszy pociąg w ramach kontraktu dla Macedonii. Łącznie CRRC do początku przyszłego roku dostarczy sześć pociągów.
Minister Transportu i Komunikacji Macedonii odwiedził miasto Zhuzhou, w którym znajduje się zakład produkcji taboru. Właśnie w niej powstał pierwszy elektryczny zespół trakcyjny, który został wyprodukowany przez chińskiego lidera w produkcji taboru kolejowego – firmę CRRC. Gdy zakończy się produkcja drugiego, identycznego ezt, pociągi w sierpniu zostaną przetransportowane do Macedonii. W ramach tego samego kontraktu, cztery kolejne zespoły trakcyjne – tym razem spalinowe – będą gotowe w styczniu przyszłego roku.
Jak informuje producent, trójczłonowe składy zostały tak zaprojektowane, aby spełnić europejskie normy bezpieczeństwa. Każdy z pociągów pomieści około 200 pasażerów. Zespoły trakcyjne będą wyposażone w klimatyzację oraz przyjazne środowisku toalety. Nowe pociągi będą obsługiwały trasy m.in. ze Skopje do miejscowości Gewgelija oraz Bitola, a także do Tetowa i Kumanowa. Według dyrektora Kolei Macedońskich Nikoli Kostowa, nowe pociągi powinny przyczynić się do wzrostu liczby przewożonych pasażerów, ponieważ wykonane w nowoczesnym standardzie składy będą zachęcały podróżnych do korzystania z kolei.
25 mln euro na realizację kontraktu pochodzi z kredytu, którego udzielił Macedonii Europejski Band Odbudowy i Rozwoju. Pozostała część kredytu przyznanego przez EBOiR (również 25 mln euro) została przeznaczona na modernizację starszego taboru przewoźnika, a także dostawy nowych wagonów pasażerskich.
Umowa na dostawę sześciu pociągów została podpisana w Skopje ponad rok temu. Ówczesna firma CSR podkreślała, że jest to jej pierwszy kontrakt na dostawy taboru dla Europy. Kilka tygodni temu Firma CRRC wchłonęła wszystkie aktywa i dotychczasowe kontrakty firm CNR i CSR. Już w tej chwili przedstawiciele nowego przedsiębiorstwa chwalą się, że CRRC jest największym producentem taboru kolejowego na świecie, z najbogatszym portfolio oraz z mocno zaawansowaną technologią. Połączenie przedsiębiorstw daje jeden podstawowy atut: kolejowy gigant będzie miał znacznie lepszą pozycję w walce o kontrakty zagraniczne. Niedawno Niemcy zadeklarowali, że w przyszłości będą bacznie obserwować chiński rynek taborowy (m.in. w związku z połączeniem przedsiębiorstw), ponieważ być może właśnie tam będą realizować swoje zakupy.