Rada Ministrów przyjęła Krajowy Program Kolejowy. Jego uchwalenie było poprzedzone konsultacjami społecznymi. Niektóre ze zgłoszonych uwag dotyczyły województwa lubelskiego, w tym budowy nowych linii kolejowych, elektryfikacji wybranych odcinków i korekty przebiegu jednej z tras. Pojawiły się również postulaty przesunięcia projektów z list rezerwowych na listy podstawowe.
Jak można przeczytać we wstępie do dokumentu przygotowanego przez Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju, Krajowy Program Kolejowy „jest dokumentem ustanawiającym ramy finansowe oraz warunki realizacji zamierzeń państwa w zakresie inwestycji kolejowych przewidywanych do wykonania do 2023”. Z uwagi na znaczenie dla poprawy stanu technicznego infrastruktury kolejowej, ostateczna treść programu została ustalona po konsultacjach społecznych, w ramach których swoje uwagi mógł zgłaszać każdy. Jak wynika z dokumentów MIR, łącznie wpłynęło 7752 wniosków z prawie 20 tysiącami uwag. Jak informowaliśmy na naszym portalu, zostały uwzględnione jedynie 3 postulaty.
Wśród tysięcy uwag znalazły się również i takie, które dotyczyły województwa lubelskiego. Relatywnie nie było ich zbyt wiele. Zapewne wynika to ze skali prac zaplanowanych do wykonania w najbliższych latach. Należy jednak podkreślić, że znaczna część inwestycji znalazła się „tylko” na listach rezerwowych.
Inwestycje zaplanowane
Na listy podstawowe wpisano kilka inwestycji o bardzo dużym znaczeniu dla regionu. Zaplanowano modernizację odcinka położonego między granicą województwa a Lublinem linii nr 7 Warszawa Wschodnia Osobowa – Dorohusk. Prace infrastrukturalne, w tym elektryfikację, mają być wykonane na „lubelskim” odcinku linii nr 68 Lublin – Przeworsk. Wskazano również zadania, które mają skutkować poprawą stanu technicznego linii nr 30 między Łukowem a Lubartowem – częściowo w formie rewitalizacji ze środków lubelskiego RPO, a częściowo jako przygotowanie objazdu dla modernizowanej linii nr 7. Na mniejszą skalę zaplanowano prace finansowane ze środków krajowych, które dotyczą odcinku Lublin – Dorohusk wspomnianej „siódemki”. Dodatkowo na listach rezerwowych znalazły się zadania na liniach kolejowych położonych w północnej części regionu. Zadania te nazwano: Prace na linii kolejowej E 20 na odcinku Siedlce – Terespol, etap III – LCS Terespol oraz Prace na linii kolejowej C-E 20 na odcinku Skierniewice – Pilawa – Łuków. Niewykluczone, że wykonane zostaną inwestycje usprawniające ruch między Lublinem a Zamościem.
Lubelskie uwagi do programu
W ocenie konsultujących dokument, zaplanowanych inwestycji było zbyt mało. We wnioskach zawarto postulaty budowy nowych linii kolejowych, które miałyby poprawić skomunikowanie regionu z województwami podlaskim i świętokrzyskim. Złożono wnioski dotyczące korekty przebiegu tzw. Magistrali Wschodniej. Wśród nich znalazł się postulat budowy nowej linii kolejowej Sarnaki – Biała Podlaska – Milanów, a także elektryfikacji linii kolejowej nr 30 Łuków – Lublin. Wskazano również na potrzebę dokończenia rewitalizacji wspomnianej linii. Do MIR trafił również postulat budowy linii kolejowej Kielce – Ostrowiec Świętokrzyski – Lublin. Wśród przedsięwzięć na mniejszą skalę znalazła się uwaga wyrażająca potrzebę korekty przebiegu linii kolejowej nr 68 Lublin – Przeworsk na odcinku Kraśnik – Rzeczyca.
W ramach konsultacji społecznych zaproponowano również przeniesienie trzech przedsięwzięć z listy rezerwowej na listę podstawową. Dotyczą one zadań zaplanowanych do realizacji w północnej części regionu (powiaty: bialski, łukowski, parczewski i radzyński). Są to zadania:
– Prace na linii kolejowej E 20 na odcinku Siedlce – Terespol, etap III – LCS Terespol,
– Prace na linii kolejowej C-E 20 na odcinku Skierniewice – Pilawa – Łuków,
– Prace na linii kolejowej nr 30 na odcinku Parczew – Łuków.
Warto również wspomnieć o wnioskowanych do realizacji przedsięwzięciach, które mogłyby skutkować poprawą skomunikowania województwa lubelskiego z innymi częściami kraju. Do proponowanych zadań, które nie zostały uwzględnione w programie lub znalazły się na listach rezerwowych, są prace na linii nr 22 między Radomiem a Tomaszowem Mazowieckim oraz prace na linii nr 8 między Skarżyskiem-Kamienną a Kielcami.
Uwzględniono... korektę nazwy projektu
Jak już wspomniano z tysięcy uwag uwzględniono jedynie trzy. Żadna z nich nie dotyczyła wymienionych projektów. Za to w wyniku konsultacji poprawiono błąd w nazwie zadania: Rewitalizacja linii kolejowej nr 101 Munina – Hrebenne na odcinku Munina – granica państwa. Zgodnie z pierwotną nazwą inwestycja miała być realizowana również na terenie województwa lubelskiego. Jako że jest to projekt, który wpisano do Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego na lata 2014-2020, dlatego nie może być on realizowany na terenie województwa lubelskiego. Dlatego niezbędna okazała się korekta.
Zapraszamy na V Kongres Kolejowy, który odbędzie się 28 października 2015 roku w Katowicach. W tym roku wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi analiza polskiego rynku kolejowego oraz kwestia przygotowania inwestycji w infrastrukturze kolejowej.
Więcej informacji o Kongresie znajdziesz TUTAJ.
