Partnerzy serwisu:
Prawo i polityka

Lubelskie: Wnioski do Krajowego Programu Kolejowego

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Data publikacji:
16-10-2015
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
jar, Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
Lubelskie: Wnioski do Krajowego Programu Kolejowego
Rada Ministrów przyjęła Krajowy Program Kolejowy. Jego uchwalenie było poprzedzone konsultacjami społecznymi. Niektóre ze zgłoszonych uwag dotyczyły województwa lubelskiego, w tym budowy nowych linii kolejowych, elektryfikacji wybranych odcinków i korekty przebiegu jednej z tras. Pojawiły się również postulaty przesunięcia projektów z list rezerwowych na listy podstawowe.

Jak można przeczytać we wstępie do dokumentu przygotowanego przez Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju, Krajowy Program Kolejowy „jest dokumentem ustanawiającym ramy finansowe oraz warunki realizacji zamierzeń państwa w zakresie inwestycji kolejowych przewidywanych do wykonania do 2023”. Z uwagi na znaczenie dla poprawy stanu technicznego infrastruktury kolejowej, ostateczna treść programu została ustalona po konsultacjach społecznych, w ramach których swoje uwagi mógł zgłaszać każdy. Jak wynika z dokumentów MIR, łącznie wpłynęło 7752 wniosków z prawie 20 tysiącami uwag. Jak informowaliśmy na naszym portalu, zostały uwzględnione jedynie 3 postulaty.

Wśród tysięcy uwag znalazły się również i takie, które dotyczyły województwa lubelskiego. Relatywnie nie było ich zbyt wiele. Zapewne wynika to ze skali prac zaplanowanych do wykonania w najbliższych latach. Należy jednak podkreślić, że znaczna część inwestycji znalazła się „tylko” na listach rezerwowych.

Inwestycje zaplanowane

Na listy podstawowe wpisano kilka inwestycji o bardzo dużym znaczeniu dla regionu. Zaplanowano modernizację odcinka położonego między granicą województwa a Lublinem linii nr 7 Warszawa Wschodnia Osobowa – Dorohusk. Prace infrastrukturalne, w tym elektryfikację, mają być wykonane na „lubelskim” odcinku linii nr 68 Lublin – Przeworsk. Wskazano również zadania, które mają skutkować poprawą stanu technicznego linii nr 30 między Łukowem a Lubartowem – częściowo w formie rewitalizacji ze środków lubelskiego RPO, a częściowo jako przygotowanie objazdu dla modernizowanej linii nr 7. Na mniejszą skalę zaplanowano prace finansowane ze środków krajowych, które dotyczą odcinku Lublin – Dorohusk wspomnianej „siódemki”. Dodatkowo na listach rezerwowych znalazły się zadania na liniach kolejowych położonych w północnej części regionu. Zadania te nazwano: Prace na linii kolejowej E 20 na odcinku Siedlce – Terespol, etap III – LCS Terespol oraz Prace na linii kolejowej C-E 20 na odcinku Skierniewice – Pilawa – Łuków. Niewykluczone, że wykonane zostaną inwestycje usprawniające ruch między Lublinem a Zamościem.

Lubelskie uwagi do programu

W ocenie konsultujących dokument, zaplanowanych inwestycji było zbyt mało. We wnioskach zawarto postulaty budowy nowych linii kolejowych, które miałyby poprawić skomunikowanie regionu z województwami podlaskim i świętokrzyskim. Złożono wnioski dotyczące korekty przebiegu tzw. Magistrali Wschodniej. Wśród nich znalazł się postulat budowy nowej linii kolejowej Sarnaki – Biała Podlaska – Milanów, a także elektryfikacji linii kolejowej nr 30 Łuków – Lublin. Wskazano również na potrzebę dokończenia rewitalizacji wspomnianej linii. Do MIR trafił również postulat budowy linii kolejowej Kielce – Ostrowiec Świętokrzyski – Lublin. Wśród przedsięwzięć na mniejszą skalę znalazła się uwaga wyrażająca potrzebę korekty przebiegu linii kolejowej nr 68 Lublin – Przeworsk na odcinku Kraśnik – Rzeczyca.

W ramach konsultacji społecznych zaproponowano również przeniesienie trzech przedsięwzięć z listy rezerwowej na listę podstawową. Dotyczą one zadań zaplanowanych do realizacji w północnej części regionu (powiaty: bialski, łukowski, parczewski i radzyński). Są to zadania:
– Prace na linii kolejowej E 20 na odcinku Siedlce – Terespol, etap III – LCS Terespol,
– Prace na linii kolejowej C-E 20 na odcinku Skierniewice – Pilawa – Łuków,
– Prace na linii kolejowej nr 30 na odcinku Parczew – Łuków.

Warto również wspomnieć o wnioskowanych do realizacji przedsięwzięciach, które mogłyby skutkować poprawą skomunikowania województwa lubelskiego z innymi częściami kraju. Do proponowanych zadań, które nie zostały uwzględnione w programie lub znalazły się na listach rezerwowych, są prace na linii nr 22 między Radomiem a Tomaszowem Mazowieckim oraz prace na linii nr 8 między Skarżyskiem-Kamienną a Kielcami.

Uwzględniono... korektę nazwy projektu

Jak już wspomniano z tysięcy uwag uwzględniono jedynie trzy. Żadna z nich nie dotyczyła wymienionych projektów. Za to w wyniku konsultacji poprawiono błąd w nazwie zadania: Rewitalizacja linii kolejowej nr 101 Munina – Hrebenne na odcinku Munina – granica państwa. Zgodnie z pierwotną nazwą inwestycja miała być realizowana również na terenie województwa lubelskiego. Jako że jest to projekt, który wpisano do  Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego na lata 2014-2020, dlatego nie może być on realizowany na terenie województwa lubelskiego. Dlatego niezbędna okazała się  korekta.


 

Zapraszamy na V Kongres Kolejowy, który odbędzie się 28 października 2015 roku w Katowicach. W tym roku wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi analiza polskiego rynku kolejowego oraz kwestia przygotowania inwestycji w infrastrukturze kolejowej.

Więcej informacji o Kongresie znajdziesz TUTAJ.

Partner działu

Hanton

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5