Partnerzy serwisu:
Biznes

Łosiński: Kadra jest kluczem do bezpieczeństwa przewozów

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

egoe
EIB
Kolster
SKODA
PCC Intermodal

Data publikacji:
23-02-2012
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
wŚ, Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Łosiński: Kadra jest kluczem do bezpieczeństwa przewozów
Zdaniem Mirosława Łosińskiego, dyrektora ds. operacyjnych Lotos Kolej, zderzenie pociągów w Białymstoku w 2010 r. było lekcją dla wszystkich przewoźników towarowych w Polsce, szczególnie tych, którzy specjalizują się  przewozach materiałów niebezpiecznych.

Wojciech Śmiech, Rynek Kolejowy: Lotos Kolej to największy w Polsce przewoźnik materiałów niebezpiecznych. Z jakim ryzykiem wiąże się taki transport?

Mirosław Łosiński, członek zarządu i dyrektor ds. operacyjnych Lotos Kolej: Przede wszystkim zaczynając przewozy materiałów niebezpiecznych trzeba sobie na początku postawić kryteria dotyczące doboru personelu, który będzie realizował te przewozy. To jest podstawa. My na samym początku prowadzenia przewozów niebezpiecznych w 2002 r. postanowiliśmy dobierać do tej działalności najbardziej wykwalifikowanych pracowników począwszy od maszynisty, który ma realizować te przewozy, przez rewidenta, do doradców ds. przewozu materiałów niebezpiecznych. Po przyjęciu do pracy maszynista i rewident, czyli osób, które mają największy wpływ na bezpieczeństwo ruchu pociągów, przechodzą u nas cały szereg dodatkowych szkoleń. Oprócz tego, że mają już kwalifikacje, muszą odbyć dodatkową praktykę na warsztatach lokomotyw czy – w przypadku rewidenta – wagonów. Po tym procesie maszynista jest szkolony na każdym typie lokomotywy. Przechodzi autoryzację znajomości obsługi poszczególnych lokomotyw. Bo to, że ktoś jest maszynistą, jeszcze nie upoważnia go do tego, żeby kierował odpowiednimi typami lokomotyw. On musi być dobrze doszkolony. U nas te procesy doszkalania nawet fachowca, który jeździł u innego przewoźnika 10 czy 15 lat, trwają co najmniej miesiąc. To oczywiście wiąże się z dodatkowymi kosztami, ale z pewnością taka inwestycja się opłaca. Dodatkowo zespół doradców ds. materiałów niebezpiecznych szkoli tych pracowników i egzaminuje w zakresie przewozu różnego typu materiałów wysokiego ryzyka. Wprawdzie jesteśmy przewoźnikiem, który obsługuje grupę kapitałową Lotos, czyli rafinerie w Gdańsku, Czechowicach i Jaśle, ale jednocześnie jesteśmy przewoźnikiem, który świadczy usługi dla podmiotów zewnętrznych. W związku z tym przewozy innych ładunków niż produkty rafineryjne również są przez nas realizowane. Oznacza to, że świadomość maszynisty w Lotos Kolej nie może być ukierunkowana wyłącznie na produkty ropopochodne, ale na całą gamę innych towarów wysokiego ryzyka. Dodam jeszcze tylko, że równie odpowiedzialna jest praca rewidenta. Zanim wyprawi pociąg, też musi dysponować ogromną wiedzą. Chodzi zarówno o wiedzę praktyczną, jak i pewne predyspozycje, np. dobry węch, aby móc wyczuć opary węglowodorów i wiedzieć, jak w tej sytuacji zareagować.

Czyli można powiedzieć, że kluczem do bezpieczeństwa przewozu materiałów niebezpiecznych są odpowiednie kadry?

Zdecydowanie tak. Gdybym miał ująć bezpieczeństwo przewozów materiałów niebezpiecznych w skali od 1 do 10, to powiedziałbym, że 6 punktów stanowią kadry, a więc personel wykonawczy i zarządzający. A pozostałe 4 punkty to tabor.


Cały wywiad w najnowszym numerze miesięcznika "Rynek Kolejowy" 3/2012. Zapraszamy do prenumeraty lub salonów Empik.

Partnerzy działu

egoe
EIB
Kolster
SKODA
PCC Intermodal

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

10 nowych elektrowozów dla Lotos Kolej

Tabor i technika

10 nowych elektrowozów dla Lotos Kolej

Roman Czubiński 09 grudnia 2022

Lotos Kolej z pierwszym Traxxem DC3 od Akiem

Tabor i technika

Lotos Kolej z pierwszym Traxxem DC3 od Akiem

inf. pras 16 września 2021

Znamy wyniki konkursu Sfilmuj kolej z Lotos Kolej 2021

Pasażer

Zobacz również:

10 nowych elektrowozów dla Lotos Kolej

Tabor i technika

10 nowych elektrowozów dla Lotos Kolej

Roman Czubiński 09 grudnia 2022

Lotos Kolej z pierwszym Traxxem DC3 od Akiem

Tabor i technika

Lotos Kolej z pierwszym Traxxem DC3 od Akiem

inf. pras 16 września 2021

Znamy wyniki konkursu Sfilmuj kolej z Lotos Kolej 2021

Pasażer

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5