Partnerzy serwisu:
Biznes

Logistyka i utrzymanie ruchu − optymalizacja procesów dzięki kompleksowym systemom informatycznym

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Data publikacji:
30-06-2021
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

Niezależnie od tego, czy mówimy o prostej usłudze manewrowej w obrębie fabryki, czy też złożonym łańcuchu logistycznym − specjalista ds. logistyki musi dostarczyć transport wagonów na czas i bezpiecznie, przy jednoczesnym optymalnym wykorzystaniu zasobów.

Jakość tego typu usług oceniana jest przez pryzmat sprawnego planowania i wydajnej realizacji operacji logistycznych. Warunkiem jest dostępność infrastruktury kolejowej, lokomotyw i wagonów. Specjalista w zakresie oprogramowania − firma ZEDAS – zaproponował koncepcję holistycznego spojrzenia na zarządzanie logistyką i aktywami w swoim pakiecie produktów. Oprogramowanie dyspozytorskie dla usług manewrowych zedas®cargo ułatwia i automatyzuje nie tylko procesy operacyjne, ale także handlowe. zedas®asset to oprogramowanie do zarządzania aktywami pojazdów kolejowych i infrastruktury, które umożliwia konserwację predykcyjną. Pozwala to zminimalizować ryzyko wystąpienia awarii, a tym samym zwiększa żywotność, bezpieczeństwo i dostępność aktywów. Dzięki połączeniu zedas®cargo i zedas®asset, procesy logistyczne i konserwacyjne są połączone i skoordynowane.

Infrastruktura na terenie fabryki
W kolejowym transporcie towarowym tory dojazdowe i zakładowe tworzą logistyczne połączenie dla pociągów oraz między punktami załadunku na terenie zakładów. Dyspozytor efektywnie planuje i monitoruje zlecenia manewrowe w systemie zedas®cargo. Informacje o zajętości torów, lokalizacji wagonów i ładunku wyświetlane w czasie rzeczywistym pomagają dyspozytorom w ich codziennej pracy.

Ważnym elementem integracji maszynistów lokomotyw i kierowników wagonów są aplikacje, które zostały zaprojektowane specjalnie dla transportu szynowego. Można w nich na przykład wywoływać informacje o wagonach, mapować czynności manewrowe, rejestrować uszkodzenia lub wprowadzać korekty – wszystko w formie cyfrowej. Oprogramowanie wizualizuje również odcinki torów, które są obecnie niedostępne lub będą niedostępne w przyszłości z powodu zakłóceń lub prac konserwacyjnych. Pracownicy mogą w każdej chwili zobaczyć aktualne wykorzystanie infrastruktury, co oznacza, że istniejące tory mogą być lepiej wykorzystane, a przepustowość może być dalej zwiększana. Dzięki temu eksploatacja staje się bardziej opłacalna.

Zoptymalizowane planowanie utrzymania ruchu
Ponieważ dane dotyczące tonażu lokomotyw i wagonów poruszających się po infrastrukturze zakładu są przechowywane w zedas®cargo, na podstawie tych informacji można opracować zależne od obciążenia planowanie konserwacji. Za pomocą rozpoznawania wzorców identyfikowane są bardzo często używane odcinki torów. Dane o obciążeniu z procesu operacyjnego wpływają na planowanie terminów, przy czym odstępy między przeglądami dla odcinków torów są automatycznie dostosowywane do obciążenia i użytkowania. Dzięki temu cykle inspekcyjne są maksymalnie wydłużone, a nakłady na naprawy zredukowane do minimum.

Decyzje inwestycyjne
Na podstawie danych dotyczących konserwacji i obciążenia podejmowane są odpowiednie strategie utrzymania i decyzje dotyczące inwestycji. Ważnym KPI w zedas®cargo jest wykorzystanie torów. Wskaźnik ten wskazuje, czy istniejąca infrastruktura powinna być dostosowana do ilości kursujących po niej wagonów. Jest on również wykorzystywany do planowania konserwacji w zedas®asset − jeśli wykorzystanie wzrasta, zwiększa się również częstotliwość działań konserwacyjnych. Współczynnik intensywności wykorzystania ma również wpływ na przyszłe decyzje inwestycyjne i jest uwzględniany w obliczeniach programu zedas®asset Invest Manager. Opisane scenariusze oferują możliwość predykcyjnego, zrównoważonego planowania inwestycji w aktywa w celu ich zastąpienia lub powiększenia zasobów już posiadanych. Przynosi to wymierne korzyści dla codziennego biznesu w postaci zwiększonej dostępności i niezawodności.

Prosta aplikacja − ogromny wpływ
Usterki w pojeździe mogą być rejestrowane przez personel bezpośrednio na miejscu za pomocą aplikacji. Za pośrednictwem interfejsu raport o uszkodzeniu wraz z powiązanymi załącznikami może zostać automatycznie przesłany jako WDR (raport o uszkodzeniu wagonu) do brokera GCU (ogólnej umowy o użytkowaniu wagonów towarowych). Następnie broker przekazuje te dane do właściciela wagonu.

Informacje zwrotne dotyczące zleceń i przetwarzania list kontrolnych są przekazywane elektronicznie za pośrednictwem aplikacji, bez zakłóceń w procesie. Informacje o zakończeniu pracy przez warsztat (ECM 4) i wydanie operacyjne przez menedżera floty (ECM 3) są realizowane cyfrowo − spójnie i w sposób umożliwiający kontrolę. Pojazdy są ponownie dostępne dla pracowników odpowiedzialnych za planowanie.

Efektywne współdziałanie procesów logistyki i utrzymania ruchu daje ogrom możliwości. Niedostępność infrastruktury dla pojazdów zakładowych jest widoczna dla dyspozytorów i manewrowych w czasie rzeczywistym. Dane o obciążeniu i wykorzystaniu infrastruktury są automatycznie dostępne dla planowania utrzymania. Zmniejsza się liczba ustnych uzgodnień pomiędzy poszczególnymi działami specjalistycznymi. Dzięki całościowemu spojrzeniu na logistykę manewrową i zarządzanie majątkiem można zwiększyć dostępność majątku oraz zoptymalizować procesy operacyjne i koszty.

Osoba kontaktowa:
Krzysztof Łukasik
tel: +48 506 611 106
e-mail: klukasik@zedas.com
www.zedas.com
YouTube: http://bit.ly/yt-playlist-pl


Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Czyżew: Zakończenie modernizacji stacji jeszcze w tym roku

Infrastruktura

Czyżew: Zakończenie modernizacji stacji jeszcze w tym roku

Kasper Fiszer 25 października 2022

Noc parówek w Warszawie, czyli święto tramwajów 13N

Tabor i technika

Posyłki kolejowymi kuryerkami. Historia polskich wagonów pocztowych

Infrastruktura

To nie jest kraj dla nowych inwestycji w kolej

Infrastruktura

Zobacz również:

Czyżew: Zakończenie modernizacji stacji jeszcze w tym roku

Infrastruktura

Czyżew: Zakończenie modernizacji stacji jeszcze w tym roku

Kasper Fiszer 25 października 2022

Noc parówek w Warszawie, czyli święto tramwajów 13N

Tabor i technika

Posyłki kolejowymi kuryerkami. Historia polskich wagonów pocztowych

Infrastruktura

To nie jest kraj dla nowych inwestycji w kolej

Infrastruktura

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5