Sukcesem łódzkich samorządowców jest ich zdaniem ujęcie na liście projektów podstawowych Krajowego Programu Kolejowego tunelu łączącego powstającą Łódź Fabryczną ze stacjami Kaliska i Żabieniec. Tym niemniej łódzki urząd marszałkowski złożył swoje uwagi do przedstawionej niedawno propozycji dokumentu. Dotyczą one głównie ciągów pozwalających na wyjazd z Łodzi na północ i zachód.
Łódzki urząd marszałkowski przedstawił swoje uwagi do Krajowego Programu Kolejowego. W ramach toczących się konsultacji rządowego dokumentu samorząd województwa postuluje przede wszystkim zakwalifikowanie kilku inwestycji z listy rezerwowej na listę podstawową. Dotyczy to przede wszystkim dwóch wychodzących z Łodzi tras, które pełnią istotną rolę zarówno w ruchu regionalnym, jak i dalekobieżnym.
Pierwszą z nich jest linia nr 14 Łódź Kaliska – Zasieki (granica państwa) na odcinku do Ostrowa Wielkopolskiego. Modernizacja całego tego fragmentu znalazła się co prawda w projekcie KPK, ale tylko krótki odcinek do Zduńskiej Woli wpisano na listę podstawową. Oddzielna inwestycja obejmująca trasę Zduńska Wola – Ostrów Wielkopolski ma póki co status rezerwowej. – Już zgłosiliśmy uwagi do projektu KPK, w ramach których chcemy, aby ten odcinek włączyć na listę podstawową – mówi Tomasz Włodkowski, naczelnik wydziału informacji i komunikacji społecznej Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego.
Rewitalizacja ciągu Łódź – Kutno to priorytet
Podobne postulaty dotyczą objętej przed miesiącem obsługą Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej trasy Łódź – Zgierz – Kutno. Co więcej, UMWŁ wskazuje sprawę poprawy parametrów technicznych linii nr 16 jako najbardziej priorytetową. – Linia do Kutna ze względu na jej znaczenie dla regionalnego i krajowego systemu kolejowego powinna być rewitalizowana w pierwszej kolejności – ocenia przedstawiciel urzędu marszałkowskiego.
– Zakres inwestycji zawarty w projekcie KPK nie uwzględnia w sposób wystarczający potrzeb naszego województwa – wskazuje także Tomasz Włodkowski. – Województwo łódzkie podnosi postulat rewitalizacji tej linii od wielu lat i zgłosiło już uwagi do projektu KPK, aby także w tym przypadku przenieść inwestycję z listy rezerwowej na listę podstawową – poinformował.
UMWŁ zapowiada też, że kolejną propozycję zmian w pierwotnej wersji programu przedstawi wraz z władzami Mazowsza. Ma dotyczyć ona ujęcia na podstawowej liście projektów także tego dotyczącego linii nr 33 Kutno – Brodnica na początkowym odcinku Kutno – Płock. – Ta trasa ma znaczenie zarówno dla województwa mazowieckiego, jak i dla województwa łódzkiego – zapewnia Tomasz Włodkowski. – O realizację tej inwestycji będziemy zabiegać wspólnie – stwierdza.
Łódzki tunel średnicowy i „węglówka” to dobre elementy KPK
Łódzkie bardzo chwali natomiast zawartą w KPK rządową decyzję o realizacji budowy tunelu łączącego przenoszoną wciąż pod ziemię stację Łódź Fabryczna z Łodzią Kaliską i z dworcem na Żabieńcu. – Jest to oczywiście sukces władz samorządowych, które ubiegały się o taką inwestycję od lat i współfinansowały studium wykonalności dla tego projektu, które obecnie jest aktualizowane do wymogów nowej perspektywy finansowej 2014 – 2020 – stwierdza naczelnik wydziału informacji i komunikacji społecznej UMWŁ.
Urząd dobrze ocenia też zamiar prowadzenia dalszych prac na tzw. magistrali węglowej i na odchodzącej od niej linii Chorzew Siemkowice – Wyczerpy. – Obie te linie mają duże znaczenie dla ruchu towarowego w województwie łódzkim. Z analizy propozycji KPK wynika, że rewitalizacja tych linii nie jest zagrożona – zaznacza Tomasz Włodkowski.
PKP Intercity zaproponowało wpisanie na listę Krajowego Programu Kolejowego budowę trzynastu nowych odcinków i linii kolejowych.
Dokładną listę linii, komentarz oraz kontekst przeczytasz na portalu MONITOR
DOSTĘP DO ARTYKUŁU OTWARTY!
Zapraszamy na V Kongres Kolejowy, który odbędzie się 28 października 2015 roku w Katowicach. W tym roku wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi analiza polskiego rynku kolejowego oraz kwestia przygotowania inwestycji w infrastrukturze kolejowej.
Więcej informacji o Kongresie znajdziesz TUTAJ.