Tylko dziesięć par bezpośrednich kursów z Warszawy do Łodzi Fabryczniej uruchamia obecnie PKP Intercity. Więcej niż składów IC i TLK jest obecnie pociągów interRegio (11 par). Co jest powodem istotnego ograniczenia oferty narodowego przewoźnika?
W nowym rocznym rozkładzie jazdy spadła liczba bezpośrednich kursów z Łodzi Fabrycznej do Warszawy. Obecnie w dni robocze uruchamianych jest tylko dziesięć par kursów PKP Intercity, a uwagę zwracają duże przerwy pomiędzy kolejnymi odjazdami. Przykładowo z Łodzi Fabrycznej odjechać można o 6:33, a potem dopiero o 9:17, o 10:19 i o 14:27, a następnie o 17:26. Ostatni w ciągu dnia kurs w kierunku stolicy zaplanowano zaś na 19:20.
Brak możliwości odstawiania składów – Zmniejszenie liczby połączeń Łodzi z Warszawą wynika z
przebudowy Łodzi Kaliskiej – mówi Katarzyna Grzduk, rzecznik prasowy PKP Intercity. Może być to o tyle zaskakujące, że kursy łączące oba miasta nie przejeżdżają przez modernizowany węzeł. Jak wskazuje jednak nasza rozmówczyni, PKP Intercity ma tam swoją stację postojową.
– Modernizacja stacji ogranicza dostępność torów odstawczych dla naszych składów – tłumaczy przedstawicielka spółki. – Na liczbę połączeń z i do Łodzi w najbliższej przyszłości wpływ będzie mogła mieć także rozpoczynająca się modernizacja węzła warszawskiego – podkreśla. Nie podaje jednak póki co konkretnych informacji dotyczących skali ewentualnej dalszej redukcji liczby pociągów.
Coraz większe znaczenie oferty regionalnej W porównaniu ze stanem sprzed roku oferta PKP Intercity na trasie z Łodzi do Warszawy jest mocno ograniczona, zwłaszcza jeśli wziąć pod uwagę, że wówczas w rozkładzie jazdy pojawiły się bezpośrednie kursy na stołeczne lotnisko. Wkrótce potem zostały one zawieszone. Na ich przywrócenie
raczej nie można liczyć nawet wówczas, gdy zagrożenie epidemiczne istotnie się zmniejszy. – PKP Intercity obecnie nie planuje uruchamiania pociągów na Lotnisko Chopina – stwierdza bowiem jednoznacznie Katarzyna Grzduk.
W obliczu ograniczeń w rozkładzie najważniejszego przewoźnika dalekobieżnego, rośnie znaczenie połączeń uruchamianych przez spółki Polregio i ŁKA. Ta pierwsza w dni robocze uruchamia 11 par kursów, ta druga – dziewięć par realizowanych wyłącznie w weekendy. Od poniedziałku do piątku pasażerowie mogą liczyć na pociąg kategorii interRegio np. bardzo wczesnym rankiem lub późnym wieczorem, kiedy Intercity ani TLK nie kursują.