Od minionej niedzieli pasażerowie mogą korzystać tylko z jednego spośród sześciu peronów stacji Łódź Kaliska. Jeden z najważniejszych łódzkich węzłów jest właśnie modernizowany, a prace wkraczają w decydującą fazę. Część pociągów kursuje objazdami, w zamian za inne uruchomiona została zastępcza komunikacja autobusowa.
Od połowy roku toczy się długo oczekiwana modernizacja stacji Łódź Kaliska. Jej najważniejszym elementem jest dokończenie przerwanej w latach 90. zeszłego stulecia budowy tzw. wiaduktu wschodniego, jednego z dwóch obiektów przerzuconych nad al. Bandurskiego. Ma to znacznie poprawić przepustowość i usprawnić prowadzenie ruchu. Przebudowane zostaną też wszystkie perony, a część z nich – te znajdujące się w grupie torów mających pierwotnie prowadzić na rzeczony wiadukt wschodni – zostanie znacząco przedłużona. Leżące przy nich tory przestaną być ślepe i możliwy będzie wyjazd na południe, a więc w kierunku Pabianic lub Łodzi-Chojen.
Część pociągów ŁKA omija modernizowaną stację – Teraz rozpoczyna się główny etap przebudowy tej ważnej stacji węzłowej – mówi Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy PKP Polskich Linii Kolejowych. O ile więc dotychczas prace były niemal nieodczuwalne dla pasażerów, bo utrudnienia ograniczały się do wydłużenia drogi dojścia i zamknięcia części parkingów, to od niedzieli 13 grudnia podróżni muszą liczyć się z istotnymi zmianami w ruchu pociągów. Ekipy remontowe pracują bowiem teraz na czterech z sześciu dawnych peronów. Piąty jest likwidowany, de facto więc czynny pozostanie tylko jeden peron z dwiema krawędziami.
Rozkład jazdy przewiduje, że wszystkie pociągi będą teraz zatrzymywać się przy peronie nr 3, a więc tym położonym najbliżej al. Unii Lubelskiej. – Na liniach w kierunku Zduńskiej Woli, Zgierza i Tomaszowa Mazowieckiego wprowadzone zostały zmiany w ruchu pociągów – informuje przedstawiciel zarządcy infrastruktury. Część kursów ominie tę ważną stację i zostanie skierowana na inne łódzkie dworce, np. ŁKA skieruje część pociągów z Sieradza do Łodzi Fabrycznej.
Autobusem zastępczym z remontowanej stacji wzdłuż remontowanych linii Z nielicznymi wyjątkami (pociągi Polregio do Opoczna, kurs PKP Intercity do Gdyni) na Dworcu Kaliskim będzie można wsiąść wyłącznie do pociągów przelotowych. Część połączeń, głównie ŁKA w kierunku Sieradza i Zgierza, zastąpiona została autobusami, co wiąże się nie tylko z ograniczeniem przepustowości stacji, ale i z robotami prowadzonymi na liniach nr 14 i 15. Nadal autobusem zamiast pociągiem dojedziemy także do Kutna, bo wciąż zamknięta będzie linia kolejowa nr 16.
Trwająca modernizacja stacji ma przygotować ją do pełnienia roli ważnego węzła po otwarciu tunelu średnicowego łączącego ją z Łodzią Fabryczną. Zarządca infrastruktury spodziewa się wówczas znaczącego wzrostu liczby realizowanych kursów, co znajduje potwierdzenie w planach miasta i regionu, które zakładają utworzenie linii kolei aglomeracyjnej o wysokiej częstotliwości.
Wkrótce ruszyć ma także remont budynku dworcowego.