Na przełom lata i jesieni PKP PLK zaplanowały prace torowe na południowej głowicy stacji Łódź Kaliska. - Wymienimy 5 rozjazdów na nowe. Prace rozpoczną się we wrześniu i potrwają miesiąc - informuje Maciej Dutkiewicz z biura prasowego zarządcy infrastruktury. Choć ani PKP PLK, ani przewoźnicy nie podają na razie szczegółów, wszystko wskazuje na to, że utrudnienia w ruchu poiągów po łódzkim węźle będą poważne.
Kluczowy odcinek zamknięty na 3 dni
Stacja Łódź Kaliska stała się na czas wyłączenia z ruchu w związku z budową podziemnego dworca Łodzi Fabrycznej głównym dworcem w mieście. Z trzech obsługiwanych przez nią kierunków (północny na Zgierz, zachodni na Sieradz i wschodni na stację Łódź Chojny) największe znaczenie mają dwa ostatnie. W dzień powszedni szlak Łódź Kaliska Towarowa - Łódź Chojny pokonują 63 pary pociągów pasażerskich, w tym 25 par TLK, 6 par InterRegio, 12 par osobowych ŁKA oraz 20 par Regio. Aby dojechać do stacji Łódź Kaliska, muszą pokonać końcowy odcinek trasy po jednotorowym łączniku, będącym pamiątką po nieukończonej przebudowie układu torowego w latach 80. i 90. ubiegłego wieku. Zapewne właśnie istnienie owego wąskiego gardła w postaci łącznika zadecydowało o koniecznosci trzydniowego wyłączenia całego odcinka z ruchu. - W dniach od 4 do 6 września br. nastąpi całkowita przerwa w ruchu na odcinku Łódź Chojny – Łódź Kaliska – Łódź Chojny - informuje rzecznik łódzkiego oddziału Przewozów Regionalnych Anna Piotrowska.
Szczegóły najwcześniej w lipcu
W kolejnych dniach utrudnienia będą mniejsze, nie ustąpią jednak całkowicie. - Od 7 września do 17 października br. możliwości wjazdu i wyjazdu pociągów z kierunku stacji Łódź Chojny i stacji Sieradz będą ograniczone - zapowiada A. Piotrowska. Warto zwrócić uwagę na dłuższy, niż wynika to z wypowiedzi rzecznika PLK, okres prac modernizacyjnych i związanego z nimi ograniczenia przepustowości.
Jak poradzą sobie z owymi ograniczeniami przewoźnicy? - Część pociągów będzie miała skrócone relacje do stacji Łódź Widzew lub Łódź Chojny, część pojedzie ze zmianą kierunku jazdy przez stację Zgierz lub Lublinek - odpowiada A. Piotrowska. Pozostali dwaj operatorzy nie udzielają odpowiedzi na pytania o zmiany w organizacji ruchu, twierdząc, że projekt rozkładu jazdy nie został jeszcze zatwierdzony. PR zapowiadają podanie większej liczby szczegółów około 6 lipca, PKP IC - dopiero "w połowie wakacji". - W czasie robót pociągi będą jeździły objazdem m.in. przez Zgierz, co zostało ustalone z przewoźnikami - uzupełnia M. Dutkiewicz.
Warto zwrócić uwagę, że podobna sytuacja - zamknięcie odcinka Łódź Kaliska - Łódź Chojny na piątek, sobotę i niedzielę - miała miejsce w kwieniu 2013 r. W nasyp linii kolejowej wsuwano wtedy konstrukcję wiaduktu nad powstającą Trasą Górna. Pociągi TLK Łódź - Warszawa kończyły wtedy bieg na Chojnach, pozostałe jeździły objazdem przez odcinek linii nr 16 Łódź Widzew - Zgierz. Podobne rozwiązanie zastosowano w przypadku niektórych pociągów Regio. Można spodziewać się wykorzystania przynajmniej części tamtych doświadczeń także przy pierwszym etapie wrześniowych prac.
2015-06-30 17:57:02 Autor: rzygorzut
---.158.221.219
Do RK - to nie jest żadna wschodnia głowica, tylko południowa głowica zachodniej połowy stacji.
Do PLK - czemu nie odbuduje się przerwaną ćwierć wieku temu wschodnią część stacji? Byłoby bez problemu!
2015-06-30 18:38:59 Autor: .......
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
Nie da się zmienić kierunku jazdy na p.odg. Retkinia, że trzeba jechać aż na Lublinek?
Pytam, bo nie wiem, nie doszukujcie się tu niczego dziwnego.
2015-06-30 22:13:32 Autor: Arrivederci
---.adsl.inetia.pl
Arrivederci Durnie! Najpierw połóżcie choć 1 tor na pustej estakadzie i potem sobie zamykajcie...
2015-06-30 23:55:45 Autor: Bozia
---.as13285.net
Bozia Przydałby się komentarza i wyjaśnienia pana Piotra Malepszaka.
2015-07-01 09:19:55 Autor: d3
---.146.72.125.nat.umts.dynamic.t-mobile.pl
Ciekawe jak długo jeszcze będą się czaić z ukończeniem przejazdu przez wschodni wiadukt na dw Kaliskim.
A tak na marginesie straty przewoźników i pasażerów są większe niż ułożenie nawet tymczasowego toru na wschodnim wiadukcie - jest to koszt 200 m toru 500 ton tłucznia (wiadukt to koryto żelbetowe z izolacją) i kwestia 300 m trakcji do podwieszenia na nowych (co prawda już skorodowanych ) bramownicach.
2015-07-01 10:46:51 Autor: Roman Czubiński
---.toya.net.pl
@rzygorzut 17:57:02: pomyłka - poprawione.
2015-07-01 11:23:37 Autor: Wyrocznia R1
---.dynamic.chello.pl
Do: .......
Zgodnie z przepisami, poza skrajnie rzadkimi sytuacjami, czynności manewrowe mogą być wykonywane wyłącznie w granicach stacji, zatem podg Retkinia nie wchodzi w grę.
Podobna sytuacja miała miejsce w momencie, gdy remontowano południową głowicę stacji Siedlce (wyjazd jednotorowy w kierunku Czeremchy po "modernizacji", wówczas to pociągi w kier. Hajnówki wyjeżdżały aż do Dziewul (E-20 pomiędzy Siedlcami a Łukowem), skąd wracały do podg. Doły (4 km od Siedlec) i tam wjeżdżały na łącznicę w kierunku podg. Ujrzanów (Czeremchy).
Przejazd z Siedlec do p.o. Stok Lacki zamiast 10 minut trwał 45 min.!
2015-07-01 11:36:28 Autor: d3
---.204.77.59.nat.umts.dynamic.t-mobile.pl
Kiedyś myślałem że można składem z dwoma lokomotywami zawrócić na po Retkini a tu się okazuje że nawet szynobusem pod Siedlcami na po nie mogli.
Dziwne te przepisy teraz; można nawet na odległość sygnału końcówek podjechać od tyłu drugi skład byle się poruszał w tym samym kierunku (może jeden semafor jest niezbędny między nimi) a na posterunku odstępowym nie można zmienić kierunku jazy -szok.
2015-07-01 19:29:35 Autor: życzliwy
---.dynamic.chello.pl
Można Retkinię awansować na stacje...
2015-07-02 04:57:58 Autor: Johnny Wrocław
---.10.242.102
Durne przepisy wynikają z najtańszego wariantu USRK, który bywa nawet na stacjach. Przykład pierwszy z brzegu: Jaworzyna Śląska - pociągi nie mogły jechać w relacji Wrocław - Świdnica (zmiana czoła na stacji w Jaworzynie Śląskiej), bo nie pozwalały na to USRK. Dopiero dotacja 1 mln z UMWD pozwoliła na modernizację USRK i możliwość zmiany czoła, dzięki czemu obecnie kursują pociągi osobowe KD (czyli SA135) relacji Wrocław - Dzierżoniów.
2015-07-02 22:06:34 Autor: siemens
---.dynamic.gprs.plus.pl
siemens Dziwię się osobiście, że w obliczu ogromnego obciążenia tej stacji i jeszcze koniecznych remontów nie robi się kompletnie nic z istniejącymi estakadami. Okazja jakich mało aby w końcu się za to wziąć i przeprosić z tą spartaczoną inwestycją.