Zgodnie z planem toczą się prace na stacji Łódź Kaliska. Efekty dużej przebudowy mają być widoczne w trzecim kwartale tego roku, kiedy do eksploatacji oddane zostaną pierwsze zmodernizowane perony. Potem prace koncentrować się będą wokół tzw. wiaduktu wschodniego nad al. Bandurskiego – obiektu, którego budowa utknęła w połowie lat 90. zeszłego stulecia w martwym punkcie.
W zeszłym roku rozpoczęła się jedna z najważniejszych inwrstycji infrastrukturalnych na terenie Łodzi – przebudowa stacji Łódź Kaliska, która wydaje się kluczowa w kontekście wzrostu jej znaczenia po ukończeniu tzw. tunelu średnicowego Łódź Kaliska – Łódź Fabryczna. W grudniu znacznie ograniczona została przepustowość stacji, co wymusiło spore zmiany w rozkładzie jazdy. Część pociągów Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej jadących w kierunku Sieradza zaczyna bieg w Łodzi Fabrycznej i omija remontowaną Kaliską.
Na razie burzenie i demontowanie, niebawem – otwarcie nowych peronów – Prace objęły cztery z pięciu peronów – mówi Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy PKP Polskich Linii Kolejowych (dawny peron nr 6 jest likwidowany). – Wszystkie stare obiekty są rozbierane – dodaje. Trwa też demontaż torów i sieci trakcyjnej. Rozpoczęła się już natomiast budowa jednego z nowych peronów. Wykonawca przygotowuje też podłoże pod ułożenie nowego torowiska.
Wzmacniane są konstrukcje obu wiaduktów nad al. Bandurskiego: zachodniego, wykorzystywanego do tej pory, oraz wschodniego, którego budowę przerwano w latach 90. zeszłego stulecia i nigdy dotychczas nie ukończono. – Zabezpieczane są powierzchnie, odnawiane są mury oporowe – relacjonuje nasz rozmówca. Podkreśla, że modernizacja prowadzona jest bez całkowitego wstrzymywania ruchu. Podróżni wciąż korzystają z peronu nr 3 – położonego najbliżej wejścia od al. Unii Lubelskiej.
Sporo prac we wschodniej części stacji – Planujemy udostępnienie podróżnym pierwszych nowych peronów w trzecim kwartale tego roku – zapowiada przedstawiciel PKP PLK. W kolejnych miesiącach kontynuowane mają być prace związane z dokończeniem przerwanej budowy wiaduktu wschodniego oraz przejścia prowadzącego z hali głównej dworca na perony nr 4 i 5 oraz w kierunku dworca autobusowego Łódź Kaliska, którym zarządza PKS Łódź. Również ono nigdy nie zostało udostępnione podróżnym, a przemieszczając się pomiędzy dworcami, trzeba nadkładać drogi.
Zarządca infrastruktury podkreśla, że inwestycja zakłada wprowadzenie rozwiązań ułatwiających korzystanie z kolei osobom o ograniczonej mobilności. Wszyskim łatwiej ma być natomiast dojść z peronu kolejowego na pobliskie przystanki komunikacji miejskiej. – Planowane zakończenie prac nastąpi w 2022 r. – informuje Mirosław Siemieniec. Aktualne założenia
są więc zgodne z pierwotnym harmonogramem robót.