Jak wynika z lipcowej nowelizacji Krajowego Programu Kolejowego, na realizację dokończenia budowy wschodniego wiaduktu na stacji Łódź Kaliska zarezerwowano znacznie mniej środków, niż zakładano pierwotnie. Za nieco ponad milion zł z pewnością nie uda się przeprowadzić niezbędnych do udrożnienia łódzkiego węzła kolejowego prac. Jak uspokaja jednak PKP PLK, przedsięwzięcie będzie realizowane – czekamy na szczegółowe informacje dotyczące aktualnych planów jego przeprowadzenia.
Opisywana na naszych łamach w zeszłym tygodniu
ostatnia aktualizacja Krajowego Programu Kolejowego przyniosła m.in. zmianę szacunkowej wartości szeregu objętych programem projektów. Jednym z nich jest przedsięwzięcie „Dokończenie budowy wiaduktu wschodniego na stacji Łódź Kaliska”, które miało być realizowane z pomocą środków Regionanego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego. W tym przypadku nie można jednak mówić o korekcie czy o urealnieniu szacunków, zmiana ma bowiem charakter fundamentalny.
PLK: Będziemy kończyć wiadukt wschodniPoprzednia wersja KPK szacowała bowiem wartość przedsięwzięcia na nieco ponad 40 mln zł, co w kontekście złożonych w postępowaniu na wykonanie robót ofert i tak okazało się wartością niedoszacowaną. Tym razem dokument przewiduje na ten cel zaledwie 1 mln 234 tys. 500 zł. Nie ulega wątpliwości, że realizacja prac za kwotę tego rzędu jest nierealna.
O przyczynę zmian i o przyszłość jednego z najważniejszych przedsięwzięć zaplanowanych w łódzkim węźle kolejowym zapytaliśmy zarządcę infrastruktury. Ten uspokaja, że nie zadecydowano o rezygnacji z robót. – Inwestycja będzie realizowana – mówi Martyn Janduła z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych i zapowiada, że spółka przekaże niebawem więcej szczegółów dotyczących tego projektu.
Projekt kluczowy dla łódzkiego węzła kolejowegoPrzypomnijmy, że zgodnie z deklaracjami z końca maja
PKP PLK miały zawrzeć w czerwcu umowę z wykonawcą przebudowy, a termin podpisania kontraktu
i tak był opóźniony względem pierwotnych planów. Przesunięcie miało wynikać z trwania procedur formalno-finansowych.
Wschodni wiadukt na stacji Łódź Kaliska nigdy nie został ukończony – prowadzona w latach 90. zeszłego stulecia modernizacja układu torowego oraz dworca została przerwana. Nieużywany obiekt niszczeje, a jego brak cały czas negatywnie odbija się na funkcjonowaniu łódzkiego węzła. Cały ruch w kierunku Pabianic i Łodzi-Chojen prowadzony jest bowiem po jednym rozjeździe. To prowizoryczne i tymczasowe rozwiązanie powoduje paraliż w przypadku najdrobniejszej awarii i duże utrudnienia w razie konieczności prowadzenia prac konserwacyjnych.