Nie ma hali peronowej, choć ją projektowano. Jest za to wiadukt, po którym nigdy nie przejechał żaden pociąg. Są też wciąż żywe dyskusje o konieczności lub nieuchronności wyburzenia secesyjnego zabytku z początku XX wieku. To krótkie podsumowanie budowy dworca, który miał być symbolem nowych czasów – budowy, którą najzwyczajniej porzucono.
Nie sposób zrozumieć niepewności, z jaką zdarza się mówić łodzianom o trwającej budowie podziemnego Dworca Fabrycznego, bez zagłębienia się w perypetie towarzyszące podobnej inwestycji sprzed lat – przebudowie Łodzi Kaliskiej wraz z okalającym dworzec węzłem drogowym. Bardzo śmiały projekt z biegiem czasu coraz bardziej się kurczył, a ciągnące się przez dwie dekady prace kilkukrotnie przerywano, by przerwać je raz jeszcze i nigdy nie dokończyć nawet najbardziej skromnego z planów.
Pierwotny projekt nowej Kaliskiej szkicowany był z podobną odwagą do tej, która towarzyszyła autorom przebudowy Fabrycznej. Stary, pochodzący z 1903 roku dworzec był zbyt mały do obsługi olbrzymiego ruchu drugiej połowy lat 70. Dodatkowo secesyjny budynek, choć piękny, wymagał pilnego remontu lub wyburzenia. Warszawski Kolprojekt przygotowuje więc plan zastąpienia carskiego gmachu nowym – gigantycznym dworcem z przyległą do niego halą peronową. Projekt okazał się jednak zbyt drogi, więc do starego gmachu przyklejano kolejne przybudówki i myślano nad tańszą koncepcją.
W 1987 roku rozpoczęła się ślimacząca się przez osiem lat budowa nowego dworca według projektu, który w porównaniu do pierwotnej wizji należy ocenić jako nadzwyczaj skromny. W zasadzie zupełnie pominięto architekturę peronową – zarówno tę małą, nigdy nie ustawiono wszystkich planowanych zegarów i klapek prezentujących odjazdy, a do siedzenia służą głównie nieliczne ławki z plastikowymi siedziskami, jak i tę dużą. Podczas gdy z nowego dworca zaczęły odpadać pierwsze ceramiczne płytki (odpadały tak szybko, że w pięć lat po zakończeniu budowy kolej zastąpiła je całkowicie tynkiem), ówczesne PKP i miasto powróciły do porzuconych jeszcze w latach 80. wiaduktów. Wreszcie stanęła wschodnia przeprawa nad al. Bandurskiego, która miała pozwolić na pełne wykorzystanie układu torowego stacji. W 1998 roku fundusze jednak ponownie się skończyły i... budowę znów przerwano, by nigdy do niej nie powrócić.
Więcej na portalu Transport-publiczny.pl
2013-12-29 13:41:16 Autor: d3
---.31.59.94.nat.umts.dynamic.t-mobile.pl
Dworca nie ukończono bo złodziejstwo się rozpleniło, np. płytki można było powtórnie przykleić nowoczesnymi klejami do glazury (pierwotnie były przylepione "na boba" jak w dziewiętnastym wieku ale się komuś spodobały wiec drużyna z poprawczaka przez rok otynkowała dworzec).
Przewałką są także nowe perony z kostki Bauma o wysokości od 25 do 35 cm, nawet nie 50 cm - według ówczesnych norm na takim dworcu powinno być minimum 76cm ale znajomy zleceniodawcy nie miał homologacji na wyższe elki i płyty krawędziowe.
Ten nowy dworzec ma jeden plus w stosunku do starego, jego posadzka hali głównej jest w poziomie przejść podziemnych (jedno w kierunku dworca PKS w dalszym ciągu nie ukończone - brak płytek ceramicznych na ścianach) ponieważ wybudowany został poniżej starego na poziomie placu dworcowego.
Obawy o to ze nowy Fabryczny podzieli los Kaliskiego stają się coraz bardziej zasadne, także na przebudowywanym Widzewie kolejny termin przełożenia ruchu pociągów na nowe tory nie zostanie dotrzymany - czarno to widzę - wczoraj widziałem te budowy.
2013-12-29 13:44:37 Autor: thomas
---.superkabel.de
Ciekaw jestem z którego roku jest to zdjęcie bo tak starych samochodów to już w Niemczech nie spotkacie.Audi 80 to ze zdjęcia było produkowane 1986 do 1991 Mercedes klasy E 1984-1989, BMW serii 5 1995-2003.chrysler PT Cruiser 2000-2006 , Renault Scenic 1996-1999.Dlatego w PL smerdzi powietrze , są korki i wypadki .Zbyt dożo złomu na ulicach !
2013-12-29 13:56:36 Autor: życzliwy
---.dynamic.chello.pl
@ d3
Tak marny los Widzewa i Fabrycznego był pewny dla niezaślepionych jeszcze przed rozpoczęciem budowy. Gigantomania obu projektów porównywalna z początkami na Kaliskim, priorytet polityki nad techniką, będące do przewidzenia problemy z wykonaniem bardziej skomplikowanych elementów i wiele innych. Przy tej polityce kolej skończy się szybciej niż oba dworce.
2013-12-29 14:22:28 Autor: pirat
---.dynamic.chello.pl
"...a do siedzenia służą głównie nieliczne ławki z plastikowymi siedziskami, jak i tę dużą."
Aż boje się pomyśleć, jakie to wymyślne dla pasażerów męczarnie kryje w sobie "ta duża"... Poza mękami dla czytających, oczywiście.
"Klapki" prezentujące odjazdy też prezentują się, jakby to powiedzieć... odjazdowo.
Słowem - kawał dobrej, dziennikarskiej roboty. Pozdrowienia dla Redakcji!
2013-12-29 14:26:10 Autor: scorpio
---.icpnet.pl
Zamiast podziemnej Fabrycznej mogliby się zabrać za drugą estakadę. Bo za chwilę szlak na południe w kierunku Chojen się zapcha.
2013-12-29 15:19:42 Autor: busiarzewon
---.centertel.pl
@thomas
"Dlatego w PL smerdzi powietrze , są korki i wypadki .Zbyt dożo złomu na ulicach !"
Stuknij się w czerep chłopie! Od kiedy to istotną przyczyną korków i wypadków w Polsce jest wiek samochodów?
2013-12-29 16:57:04 Autor: Tomh
---.internetia.net.pl
@thomas: Zdjęcie jest z maja 2011 roku.
2013-12-29 17:51:03 Autor: AZ
---.retsat1.com.pl
Eh..,od razu widać że kolega "życzliwy' jest dobrze zorientowany w temacie.Więc w czym ta gigantomania na Widzewie się przejawia kolego ?Oświeć mnie.
2013-12-29 19:19:25 Autor: aron parczewski mędrzec
---.top.net.pl
Kaliska w zasadzie do momentu wyburzenia Fabrycznej była dworcem peryferyjnym dla kibli do Sieradza, więc nie widziano sensu inwestowania w nią. Nie było też przy niej dworca autobusowego.
2013-12-29 19:20:18 Autor: aron parczewski mędrzec
---.top.net.pl
W Polsce paradoksalnie im więcej samochodów, tym mniej zabitych na drogach.
2013-12-29 20:04:26 Autor: Driver
---.centertel.pl
Po wybudowaniu nowej Fabrycznej, Kaliską należy zlikwidować i wyburzyć bo nie ma sensu utrzymywać tego szkaradztwa ze wzg. ekonomicznych i estetycznych.
2013-12-29 21:16:05 Autor: Adam Zz
---.wapgw.era.pl
Dojazd do tego dworca od strony Chojen jest skandaliczny.
Wyburzenie starego dworca głupotą.
2013-12-30 01:37:55 Autor: życzliwy
---.dynamic.chello.pl
@ AZ
To proste, Widzew jest dwa razy większy niż potrzeba. 3, 4 krawędzie byłoby w sam raz. Nie ma powodu podstawiać kibla 20 minut przed odjazdem.
2013-12-30 11:15:07 Autor: thomas
---.superkabel.de
no stuknij się może Ci to w myśleniu pomoże
2013-12-30 11:16:10 Autor: thomas
---.superkabel.de
W odpowiedzi na post Tomh:
"@thomas: Zdjęcie jest z maja 2011 roku."
@Tomh
dzięki , jestem w szoku
2013-12-30 13:00:08 Autor: Bozia
---.as13285.net
Bozia W odpowiedzi na post Driver:
"Po wybudowaniu nowej Fabrycznej, Kaliską należy zlikwidować i wyburzyć bo nie ma sensu utrzymywać tego szkaradztwa ze wzg. ekonomicznych i estetycznych."
No tutaj się nie zgodzę. Przynajmniej do wybudowania tunelu średnicowego do roku 2020, Kaliski nawet po wybudowaniu dworca Fabrycznego, będzie nadal (niestety) ważnym punktem komunikacyjnym Łodzi. Trzeba go po prostu ucywilizować, przebudować obecne czynne perony do standardów 76 cm, normalna estetyka, oraz normalne zadaszenie. Porzucony wiadukt, albo go w końcu skończyć, albo wyburzyć, a uwolniony teren zagospodarować, bo nie można tego ciągnąc w nieskończoność.
Kaliski będzie dla Łodzi, jak dworzec Wschodni dla Warszawy, czyli miejsce rozpoczynania/kończenia kursów.
2013-12-30 13:02:41 Autor: Bozia
---.as13285.net
Bozia W odpowiedzi na post scorpio:
"Zamiast podziemnej Fabrycznej mogliby się zabrać za drugą estakadę. Bo za chwilę szlak na południe w kierunku Chojen się zapcha."
Jedno z drugim się nie wyklucza, tym bardziej, że role dworców przez jakiś czas nadal będą nieco inne, a Kaliski jest tez stacją dla Aleksandrowa i Konstantynowa Łódzkiego.
2013-12-30 13:11:32 Autor: Bozia
---.as13285.net
Bozia No i widzę, ślepą i durną nadzieje, że Fabryczny skończy jak Kaliski. Ludzie, ogarnijcie te swoje zryte banie... Trochę się od tego czasu zmieniło, a sama przebudowa Kaliskiego była nie trafiona (niczym inwestycja widmo - zero wzmianek w prasie, nieznany jest projektant, nieznany szacowany koszt inwestycji, oraz osoba która powiedziała STOP, idą na łatwiznę, niż szukać dodatkowych środków na dalszą budowę), bo już w II RP było wiadomo, że bardziej zasadne jest przebudowa Fabrycznego, dworca w centrum Łodzi.
Może i dobrze, że za Fabryczny nie brano się w okresie co Kaliski, bo dziś mógł by straszyć bubel w centrum Łodzi.
2013-12-30 19:42:09 Autor: AZ
---.retsat1.com.pl
@ życzliwy
Też uważam że to proste.A co z ŁKA i zapleczem remontowym?A co z ilością peronów w korelacji z ilością na Fabrycznej? Na ile lat projektuje się układ torowy stacji?
2013-12-30 22:10:55 Autor: PIORUN1945
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
Odnośnie wiaduktu wschodniego, to myślę, że należałoby go jak najszybciej przywrócić "do życia", gdyż uruchomienie ŁKA może w krótkim czasie spowodować zatkanie wiaduktu zachodniego. Także ze względów bezpieczeństwa byłoby lepiej, aby linie w kierunku Chojen i Pabianic były trwale rozdzielone, a ewentualne "przejścia" między nimi były używane tylko w sytuacjach awaryjnych.