Koleje Litewskie (LG) podpisały umowę na przedłużenie linii normalnotorowej z Polski kończącej się w Sestokai do Mariampola – informuje „Railway Gazette”. Inwestycja realizowana jest w ramach projektu Rail Baltica, który ma na celu połączenie linią normalnotorową Polski i państw Europy Zachodniej z Litwą, Łotwą i Estonią.
Kontrakt o wartości ok. 265 mln zł został podpisany z konsorcjum firm Kauno Tiltai (spółka zależna polskiej Trakcji SA) oraz Mitnija. Obejmuje on budowę 27,5 km linii normalnotorowej łączącej Sestokai z Mariampolem. Wykonawca w ramach tego zamówienia zmodernizuje także już istniejące szerokie tory łączące te miasta, co pozwoli na szybszy przejazd pociągów w połączeniach wewnątrzlitewskich.
Obecnie z powodu różnicy w szerokości torów pociągi pasażerskie tracą na granicy polsko-litewskiej ok. 2 godzin, a towarowe nawet dobę. Wybudowanie linii węższej, o rozstawie torów europejskich, obok linii szerokotorowej na sąsiednim nasypie, umożliwi transport pasażerów i towarów bez przesiadek czy bez wymiany podwozia.
Na podstawie innej umowy o wartości ok. 91 mln zł, to samo konsorcjum przebuduję stację kolejową w Mariampolu, przystosowując ją do obsługi pociągów poruszających się po torach o rozstawie szyn 1435 mm. Będzie to wymagało wybudowania 7 km linii normalnotowej oraz modernizacji od 7,9 km torów linii szerokotorowej.
Dodatkowo Koleje Litewskie przyznały kontrakt firmie Kelprojektas na nadzór na tymi pracami. Jego wartość to ok. ok. 366 tys. zł.