Do 2017 r. powinien zostać przeprowadzony remont linii kolejowej nr 289, łączącej Legnicę z Rudną Gwizdanów. Remont miał jednak zostać przeprowadzony szybciej – opóźnienie inwestycji wynika m.in. z protestów okolicznych mieszkańców.
Wojciech Zubowski, poseł PiS z Głogowa, przypomniał podczas niedawnego posiedzenia Dolnośląskiego Zespołu Parlamentarnego, że kiedy wiceministrem infrastruktury był Andrzej Massel, powstała koncepcja, by linię 289 objąć systemem „projektuj-buduj”, co miało przyspieszyć jej remont. – Teraz jest planowany jedynie przetarg na dokumentację, co oddala widmo realizacji inwestycji do 2016 roku – mówił poseł Zubowski.
Maciej Gładyga, wicedyrektor Departamentu Transportu Kolejowego w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju potwierdził, że remont linii 289 zawierał się wśród projektów rewitalizacji linii kolejowych, przygotowanych za czasów sprawowania funkcji wiceministra przez Andrzeja Massela, i miał być realizowany w trybie „projektuj-buduj”. Zaletą rewitalizacji linii kolejowych, w przeciwieństwie do ich modernizacji, jest w większości wypadków uproszczona procedura związana z przygotowaniem dokumentacji. W przypadku linii 289, istniała możliwość otrzymania z RDOŚ decyzji o oddziaływaniu inwestycji na środowisko bez konieczności sporządzania raportu środowiskowego. Jak poinformował Gładyga, w toku rozmów pomiędzy PLK i RDOŚ pojawiły się jednak protesty mieszkańców, którzy zaczęli skarżyć się na hałas powodowany przez pociągi kursujące po linii nr 289.
– Regionalny dyrektor ochrony środowiska nie miał w związku z tym wyjścia i zarządził sporządzenie raportu środowiskowego. W tej sytuacji nie było możliwości, żeby zdążyć zrealizować ten projekt w ramach perspektywy 2007-13 – powiedział Maciej Gładyga. Inwestycje współfinansowane ze środków UE w ramach perspektywy 2007-13 muszą być ostatecznie zakończone (i rozliczone) do 31 grudnia 2015 r., inaczej beneficjenci utracą najprawdopodobniej unijne dofinansowanie.
– Żeby nie tracić czasu, podzieliliśmy remont linii 289 na dwie fazy. Najpierw przeprowadzimy fazę przygotowawczą, w której sporządzona zostanie dokumentacja, a następnie, jak już będzie gotowa, zrealizujemy inwestycję ze środków z nowej perspektywy. Zakończenie realizacji planujemy do 2017 roku – dodał Maciej Gładyga.
Linia 289 łączy Legnicę z Lubinem i, pośrednio, także m.in. z Głogowem. Jest ona niezwykle ważna nie tylko w przewozach towarowych (ze względu na fakt, iż przebiega przez teren tzw. zagłębia miedziowego), ale również ze względu na to, iż stanowi połączenie trzech bardzo silnych dolnośląskich ośrodków wzrostu. W 2004 r. na linii 289 zawieszono ruch pasażerski, by później w 2007 r. go ponownie reaktywować – jednak tylko na 3 lata. Jedną z głównych przyczyn zarówno pierwszego, jak i drugiego zawieszenia przewozów, były bardzo niskie prędkości.