Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Kraków rozważa budowę metra

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
08-08-2012
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
dl, Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Kraków rozważa budowę metra
W trwających pracach nad aktualizacją Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego Miasta Krakowa rozważana jest budowa metra. Dwie pierwsze trasy miałyby połączyć północ z południem miasta oraz wschodnią i zachodnią jego część.

Historia krakowskiego metra

Początki idei metra w Krakowie sięgają lat 70. ubiegłego wieku, kiedy nastąpiły zmiany w wizji kierunków rozwoju miasta, a w konsekwencji w ocenie potrzeb komunikacyjnych i sposobu ich zaspokojenia. Opracowany w 1976 r. pod kierunkiem arch. Krystiana Seiberta miejscowy plan ogólny zagospodarowania przestrzennego Krakowskiego Zespołu Miejskiego (KZM) zakładał rozwój przestrzenny Krakowa i jego integrację z miastami sąsiednimi (Wieliczka, Skawina, Niepołomice) oraz intensywny rozwój dzielnic południowych: Podgórze Zachód (140 tys. mieszkańców, 70 tys. miejsc pracy), Podgórze Wschód (130 tys. mieszkańców i ok. 90 tys. miejsc pracy) i Wieliczka (190 tys. mieszkańców i 60 tys. miejsc pracy). Podstawowymi środkami transportu w KZM w założeniach ww. planu miała być kolej regionalna, a także system premetra przekształcany docelowo w system metra.

W połowie lat 80. pojawiły się opinie kwestionujące celowość etapowego przechodzenia z systemu premetra na metro. W oparciu o prowadzone analizy uznano za zasadną bezpośrednią realizację systemu metra. W tym okresie wykonano szereg opracowań studialnych i koncepcyjnych uściślających przebieg tras metra, szczególnie w obszarze śródmiejskim. Przeprowadzone zostały również w dość szerokim zakresie badania geologiczne. Finalnym efektem tych działań było opracowanie w 1988 roku pod kierunkiem arch. Zygmunta Ziobrowskiego miejscowego planu ogólnego zagospodarowania przestrzennego miasta Krakowa oraz założeń generalnych budowy metra.

Analiza trwa

W trwających pracach nad aktualizacją Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego Miasta Krakowa rozważane jest wprowadzenie nowego podsystemu transportu zbiorowego – metra. Stanowiłoby ono uzupełnienie funkcjonującego obecnie systemu transportu zbiorowego, opierającego się wyłącznie na podsystemie autobusowym i tramwajowym.

W rozmowie z „Rynkiem Kolejowym” Łukasz Szewczyk, zastępca dyrektora wydziału komunalnego urzędu miasta Krakowa, wyraził przekonanie o konieczności wprowadzenia nowego systemu transportu, który będzie nie tylko konkurencyjny, ale przede wszystkim efektywny i bezkolizyjny z już istniejącą infrastrukturą. – Podjęcie ostatecznej decyzji uzależnione będzie od wyników analiz funkcjonalno-ruchowych oraz ekonomiczno-finansowych dla planowanej inwestycji komunikacyjnej, a także od decyzji Rady Miasta Krakowa w przedmiotowej sprawie – mówi Łukasz Szewczyk

Na początek dwie linie

Z przeprowadzonych dotychczas analiz wynika, że największe zapotrzebowanie na tego typu transport występuje na relacji wschód - zachód, tj. w dzielnicach Nowa Huta, Śródmieście i Krowodrza. – Zgodnie z wynikami „Studium wykonalności premetra w Krakowie” w pierwszym etapie należy wykonać dwa odcinki linii północ – południe i wschód – zachód na obszarze centrum Krakowa. W kolejnym etapie powinien powstać wschodni i zachodni odcinek linii W-Z. Ich realizacja uzależniona jest przeze wszystkim od możliwości finansowych miasta, jak również akceptacji przyjętych rozwiązań w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Krakowa – tłumaczy Szewczuk.

Skąd pieniądze?

W ramach „Studium wykonalności premetra w Krakowie” dokonano oszacowania kosztów realizacji przedmiotowego podsystemu transportu zbiorowego. – W zależności od wariantu koszt budowy kolei podziemnej oszacowano od 11 do 15,5 mld zł. Pierwszy etap realizacji tuneli w Śródmieściu Krakowa połączonych z istniejącą siecią tramwajową kosztowałby ok. 2,5 mld zł (centralne odcinki linii W-Z i N-S o łącznej długości ok. 8,0 km) – dodaje Szewczyk.

Jak zaznacza Łukasz Szewczyk, środki na budowę metra w Krakowie mogą np. pochodzić z budżetu miasta, które powinny być jednak wsparte środkami pochodzącymi z budżetu Państwa i/lub Unii Europejskiej. Rozważana może być również możliwość pozyskania środków finansowych ze źródeł prywatnych (PPP). 

Miasto Kraków nie wyklucza również udziału prywatnego inwestora w budowie metra. – Stanowisko Gminy Miejskiej Kraków w przedmiotowej sprawie uzależnione będzie od zaproponowanych warunków przedstawionych przez potencjalnego inwestora. Partnerstwo publiczno – prywatne (PPP) jest traktowane przez Miasto jako poważna opcja finansowania realizacji inwestycji, w tym również strategicznych – dodaje Szewczyk.
 

Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Czy warto inwestować w metro?

Infrastruktura

Czy warto inwestować w metro?

Jakub Balik, Robert Wojciechowski 21 stycznia 2024

Metro: Nowe, szklane wejście na Świętokrzyskiej otwarte

Pasażer

Metro: Nowe, szklane wejście na Świętokrzyskiej otwarte

inf. pras. UM Warszawa 24 sierpnia 2023

Hiszpania: CAF dostarczy 5 nowych pociągów dla Euskotren

Tabor i technika

Lyon: Modernizacja systemu metra za 1,7 mld euro. W stronę automatyzacji

Infrastruktura

Jazda metrem w Tunisie. Tanio lecz brudno

Infrastruktura

Jazda metrem w Tunisie. Tanio lecz brudno

Mateusz Kieruzal 02 lipca 2023

Jazda metrem w Tunisie. Tanio lecz brudno

Zintegrowany transport

Jazda metrem w Tunisie. Tanio lecz brudno

Mateusz Kieruzal 04 czerwca 2023

Zobacz również:

Czy warto inwestować w metro?

Infrastruktura

Czy warto inwestować w metro?

Jakub Balik, Robert Wojciechowski 21 stycznia 2024

Metro: Nowe, szklane wejście na Świętokrzyskiej otwarte

Pasażer

Metro: Nowe, szklane wejście na Świętokrzyskiej otwarte

inf. pras. UM Warszawa 24 sierpnia 2023

Hiszpania: CAF dostarczy 5 nowych pociągów dla Euskotren

Tabor i technika

Lyon: Modernizacja systemu metra za 1,7 mld euro. W stronę automatyzacji

Infrastruktura

Jazda metrem w Tunisie. Tanio lecz brudno

Infrastruktura

Jazda metrem w Tunisie. Tanio lecz brudno

Mateusz Kieruzal 02 lipca 2023

Jazda metrem w Tunisie. Tanio lecz brudno

Zintegrowany transport

Jazda metrem w Tunisie. Tanio lecz brudno

Mateusz Kieruzal 04 czerwca 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5