W trwających pracach nad aktualizacją Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego Miasta Krakowa rozważana jest budowa metra. Dwie pierwsze trasy miałyby połączyć północ z południem miasta oraz wschodnią i zachodnią jego część.
Historia krakowskiego metra
Początki idei metra w Krakowie sięgają lat 70. ubiegłego wieku, kiedy nastąpiły zmiany w wizji kierunków rozwoju miasta, a w konsekwencji w ocenie potrzeb komunikacyjnych i sposobu ich zaspokojenia. Opracowany w 1976 r. pod kierunkiem arch. Krystiana Seiberta miejscowy plan ogólny zagospodarowania przestrzennego Krakowskiego Zespołu Miejskiego (KZM) zakładał rozwój przestrzenny Krakowa i jego integrację z miastami sąsiednimi (Wieliczka, Skawina, Niepołomice) oraz intensywny rozwój dzielnic południowych: Podgórze Zachód (140 tys. mieszkańców, 70 tys. miejsc pracy), Podgórze Wschód (130 tys. mieszkańców i ok. 90 tys. miejsc pracy) i Wieliczka (190 tys. mieszkańców i 60 tys. miejsc pracy). Podstawowymi środkami transportu w KZM w założeniach ww. planu miała być kolej regionalna, a także system premetra przekształcany docelowo w system metra.
W połowie lat 80. pojawiły się opinie kwestionujące celowość etapowego przechodzenia z systemu premetra na metro. W oparciu o prowadzone analizy uznano za zasadną bezpośrednią realizację systemu metra. W tym okresie wykonano szereg opracowań studialnych i koncepcyjnych uściślających przebieg tras metra, szczególnie w obszarze śródmiejskim. Przeprowadzone zostały również w dość szerokim zakresie badania geologiczne. Finalnym efektem tych działań było opracowanie w 1988 roku pod kierunkiem arch. Zygmunta Ziobrowskiego miejscowego planu ogólnego zagospodarowania przestrzennego miasta Krakowa oraz założeń generalnych budowy metra.
Analiza trwa
W trwających pracach nad aktualizacją Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego Miasta Krakowa rozważane jest wprowadzenie nowego podsystemu transportu zbiorowego – metra. Stanowiłoby ono uzupełnienie funkcjonującego obecnie systemu transportu zbiorowego, opierającego się wyłącznie na podsystemie autobusowym i tramwajowym.
W rozmowie z „Rynkiem Kolejowym” Łukasz Szewczyk, zastępca dyrektora wydziału komunalnego urzędu miasta Krakowa, wyraził przekonanie o konieczności wprowadzenia nowego systemu transportu, który będzie nie tylko konkurencyjny, ale przede wszystkim efektywny i bezkolizyjny z już istniejącą infrastrukturą. – Podjęcie ostatecznej decyzji uzależnione będzie od wyników analiz funkcjonalno-ruchowych oraz ekonomiczno-finansowych dla planowanej inwestycji komunikacyjnej, a także od decyzji Rady Miasta Krakowa w przedmiotowej sprawie – mówi Łukasz Szewczyk
Na początek dwie linie
Z przeprowadzonych dotychczas analiz wynika, że największe zapotrzebowanie na tego typu transport występuje na relacji wschód - zachód, tj. w dzielnicach Nowa Huta, Śródmieście i Krowodrza. – Zgodnie z wynikami „Studium wykonalności premetra w Krakowie” w pierwszym etapie należy wykonać dwa odcinki linii północ – południe i wschód – zachód na obszarze centrum Krakowa. W kolejnym etapie powinien powstać wschodni i zachodni odcinek linii W-Z. Ich realizacja uzależniona jest przeze wszystkim od możliwości finansowych miasta, jak również akceptacji przyjętych rozwiązań w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Krakowa – tłumaczy Szewczuk.
Skąd pieniądze?
W ramach „Studium wykonalności premetra w Krakowie” dokonano oszacowania kosztów realizacji przedmiotowego podsystemu transportu zbiorowego. – W zależności od wariantu koszt budowy kolei podziemnej oszacowano od 11 do 15,5 mld zł. Pierwszy etap realizacji tuneli w Śródmieściu Krakowa połączonych z istniejącą siecią tramwajową kosztowałby ok. 2,5 mld zł (centralne odcinki linii W-Z i N-S o łącznej długości ok. 8,0 km) – dodaje Szewczyk.
Jak zaznacza Łukasz Szewczyk, środki na budowę metra w Krakowie mogą np. pochodzić z budżetu miasta, które powinny być jednak wsparte środkami pochodzącymi z budżetu Państwa i/lub Unii Europejskiej. Rozważana może być również możliwość pozyskania środków finansowych ze źródeł prywatnych (PPP).
Miasto Kraków nie wyklucza również udziału prywatnego inwestora w budowie metra. – Stanowisko Gminy Miejskiej Kraków w przedmiotowej sprawie uzależnione będzie od zaproponowanych warunków przedstawionych przez potencjalnego inwestora. Partnerstwo publiczno – prywatne (PPP) jest traktowane przez Miasto jako poważna opcja finansowania realizacji inwestycji, w tym również strategicznych – dodaje Szewczyk.