Partnerzy serwisu:
Pasażer

Koniec wspólnego biletu na trasie wołomińskiej

Dalej Wstecz
Data publikacji:
01-07-2013
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Starostwo Powiatowe w Wołominie

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER
Koniec wspólnego biletu na trasie wołomińskiej
Od 1 lipca mieszkańcy Ząbek, Zielonki, Kobyłki i Wołomina nie mogą używać karty miejskiej ZTM w pociągach Kolei Mazowieckich, konieczny kest zakup osobnego biletu kolejowego. Warszawa ogranicza wydatki na komunikację miejską, wypowiedziała zawartą z powiatem w ubiegłym roku 4-letnią umowę. Obowiązująca w okresie 16 miesięcy umowa (wynegocjowana przez starostwo) spowodowała w tym okresie łączne oszczędności dla budżetów Ząbek, Zielonki, Kobyłki i Wołomina w wysokości 1,57 mln zł (w odniesieniu do hipotetycznej dalszej umowy osobno dla miast) .

Mimo, iż całkowite koszty utrzymania komunikacji wzrosły najwyżej o kilka procent, to w tym roku korzystający z biletów II strefowych płacą o 28% więcej za bilety. Warszawa zażądała również podwyżki kwoty dopłaty do oferty „Wspólnego Biletu” od samorządów linii Wołomińskiej w wysokości 47% za każdy kilometr przejechany przez pociąg -  z początkiem roku weszła kilkuprocentowa podwyżka, pozostało jeszcze 40%. Pomimo, że uruchomienie stacji Warszawa Wilno skróciło trasę i spowodowało chwilowy,  nieznaczny spadek kosztów dla poszczególnych miast, to żądanie ZTM, aby od lipca obowiązywała tak wysoka podwyżka okazało się niemożliwe do spełnienia.

W najlepszej sytuacji są Ząbki - mieszkańcom tego miasta po uruchomieniu stacji Wilno taniej jest kupić bilet KM i na I strefę ZTM niż jeden bilet II -strefowy. Po odstąpieniu Ząbek, gdyby stawki pozostały niezmienione pozostałe gminy mogłyby kontynuować dofinansowanie biletu, jednak samorządy Zielonki i Kobyłki zdecydowały, że nie stać ich na taką podwyżkę. Zielonka jest skłonna rozważać utrzymanie współpracy, ale zaproponowana podwyżka uznana została przez Radę Miasta za zbyt wysoką i nie uzyskała akceptacji. Bez zgodnej woli Zielonki, Kobyłki i Wołomina zaspokojenie wysokich żądań Warszawy jest niemożliwe.Samorząd Wołomina deklaruje mimo to chęć dalszej współpracy i poprosił prezydent Warszawy o specjalna ofertę dla mieszkańców Wołomina.

Najważniejsze przyczyny – czyli dlaczego oferta „wspólnego biletu” wygasła z końcem czerwca:

  •  Znaczne ograniczenia finansowania II strefy biletowej przez miasto stołeczne Warszawa;
  • ZTM wypowiedział nieoczekiwanie długoletnią umowę, którą wcześniej sam stawiał za dobry przykład, mówiąc o „modelowym rozwiązaniu” - niestabilność kolejnej, najnowszej oferty ZTM oraz brak przewidywalności działań ZTM;
  • 47% podwyżka (w stosunku do 2012 roku) żądana przez ZTM – wzrost stawki za pociągokilometr oraz nagły wzrost tzw. udziału w kosztach do 40%.

Sytuacja na dziś przedstawia się następująco:

  • z dniem 30 czerwca 2013 r. skończył się okresu wypowiedzenia przez ZTM ustalony aneksem do umowy;
  • samorządy Kobyłki, Wołomina i Zielonki otrzymały informacje z szacunkowym wyliczeniem (przy zachowaniu dotychczasowych proporcji pomiędzy nimi) miesięcznych kwot płatności za „wspólny bilet” przez poszczególne miasta od 1 lipca br. - Zielonka 93 095 zł/mc, Kobyłka 100 098 zł/mc, Wołomin 255 970 zł/mc; specyfika linii wołomińskiej – znaczna długość i odległość pomiędzy przystankami, generuje wysokie koszty funkcjonowania oferty „wspólny bilet”, a obecne utrudnienia w ruchu pociągów, mają wpływ tylko na chwilowe zmniejszenie liczby pociągokilometrów;
  • na narzucone przez ZTM nowe, znacznie wyższe warunki finansowe nie ma zgody wszystkich gmin - coraz większe koszty są nie do udźwignięcia przez samorząd Zielonki i Kobyłki; Zielonka, przy obecnie wyliczonej nowej kwocie ze zmniejszoną liczbą pociągokilometrów w okresie remontów przeprowadzanych na wołomińskiej linii kolejowej, w ramach zaplanowanych w budżecie pieniądzach, mogłaby opłacać ofertę „wspólny bilet”, lecz przy braku zgody wszystkich gmin, nie ma to już praktycznego znaczenia dla przyszłości „wspólnego biletu” ; władze Wołomina chcą kontynuacji „wspólnego biletu” (lub innej oferty) ze zniżkami dla swoich mieszkańców ; zwróciły się na piśmie do Prezydent m.st. Warszawy Hanny Gronkiewicz-Waltz o propozycję dla gminy Wołomin, która pozwoliłaby kontynuować tańszą ofertę („wspólny bilet”) dla jej mieszkańców od 1 lica br. ;
  • po otwarciu nowej stacji Warszawa-Zacisze - Wilno pasażerom z Ząbek bardziej od „wspólnego biletu” opłaca się kupować dwa osobne bilety: odcinkowy do 5 km na kolej i tańszy na I strefę w stolicy - wtedy miesięcznie oszczędzają 10,50 zł. Podważa to sens ekonomiczny oraz możliwość prawną dalszego finansowania przez miasto Ząbki „wspólnego biletu ZTM-KM”. Kontynuacja udziału miasta poprzez dopłaty na dotychczasowych warunkach mogłaby wiązać się z naruszeniem dyscypliny finansów publicznych i marnotrawieniem publicznych pieniędzy;
  • nie ma wpływu na pozostałe samorządy ekonomicznie i prawnie uzasadniona decyzja Ząbek po uruchomieniu stacji Warszawa -Zacisze - Wilno. Skrócenie opłacanej przez samorządy trasy po otwarciu nowej stacji rekompensuje pod względem finansowym innym miastom konieczne opuszczenie „wspólnego biletu” przez Ząbki;
  • umowa podpisana przez Starostę w ubiegłym roku, na lepszych warunkach dla samorządów przez okres jej obowiązywania (16 miesięcy) pozwoliła zaoszczędzić znaczne kwoty Wołominowi, Kobyłce, Zielonce i Ząbkom – w budżetach tych miast (szacunkowo) zostało w sumie ponad 1 mln 570 tys. zł
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Warszawa negocjuje wspólny bilet za 365 mln zł

Pasażer

Warszawa negocjuje wspólny bilet za 365 mln zł

Witold Urbanowicz 24 lipca 2023

Kraków z kolejną propozycją protezy wspólnego biletu

Zintegrowany transport

Koleje Dolnośląskie w końcu w ofercie Wspólny Bilet

Pasażer

Koleje Dolnośląskie w końcu w ofercie Wspólny Bilet

inf. pras oprac. JM 01 czerwca 2023

Kraków bez wspólnego biletu na kolej. Będzie za to droższy bilet metropolitalny

Zintegrowany transport

Zobacz również:

Warszawa negocjuje wspólny bilet za 365 mln zł

Pasażer

Warszawa negocjuje wspólny bilet za 365 mln zł

Witold Urbanowicz 24 lipca 2023

Kraków z kolejną propozycją protezy wspólnego biletu

Zintegrowany transport

Koleje Dolnośląskie w końcu w ofercie Wspólny Bilet

Pasażer

Koleje Dolnośląskie w końcu w ofercie Wspólny Bilet

inf. pras oprac. JM 01 czerwca 2023

Kraków bez wspólnego biletu na kolej. Będzie za to droższy bilet metropolitalny

Zintegrowany transport

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5